فرهنگ و هنر

گرامیداشت مجاهد بوسنی و هرزگوین با حضور سردار قاآنی برگزار شد

به گزارش برگزیده های ایران، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره حسن چنگیچ، معاون پیشین وزیر دفاع بوسنی و هرزگوین از شخصیت‌ها و مبارزان برجسته مسلمان بوسنی و هرزگوین با حضور سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران، سمیر ولاجیچ سفیر بوسنی و هرزگوین در ایران، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، ابراهیم طاهریان، مشاور وزیر امور خارجه و با مشارکت علاقه‌مندان به این شخصیت برجسته جهان اسلام روز گذشته ۲۵ آبان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای مراسم، سمیر ولاجیچ، سفیر بوسنی و هرزگوین در ایران ضمن خیر مقدم به حاضران و تقدیر از ابراز همدردی مقامات جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت بوسنی اظهار داشت: با درگذشت حسن چنگیچ بوسنی یک شخصیت ممتاز و ایران یک دوست صادق و جهان اسلام یک مبازر خستگی ناپذیر را از دست داده است.

سفیر بوسنی و هرزگوین افزود: این شخصیت ممتاز علاوه بر نقش آفرینی های اثرگذار و مخلصانه در دوران دفاع از بوسنی و هرزگوین، عمر پر برکتش را در راستای تحقق آرمان های اسلامی در سرزمین بوسنی و هرزگوین صرف نمود و خدمات ماندگار وی همواره در اذهان و برای همیشه به یادگار باقی خواهد ماند.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در سخنانی با یادآوری خدمات و ایثارگری‌‌های مرحوم حسن چنگیچ در زمان جنگ بوسنی و هرزگوین گفت: او شخصیتی بزرگ و کاملاً آشنا و مسلط به موضوعات دینی و مسائل جهان اسلام بود و تمام عمر پربرکت خویش را وقف ارتقای جایگاه اسلام در سرزمین بوسنی و هرزگوین کرد‌.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی اضافه کرد: او موجب تأثیرات عمیقی در سرنوشت مسلمانان و کشور بوسنی و هرزگوین شد و نسل های آینده برای همیشه خاطره این مرد بزرگ را به یاد خواهند داشت.

در ادامه محمد جواد آسایش زارچی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یوگسلاوی، در سخنانی با ذکر خاطراتی از  مرحوم چنگیچ گفت: وقتی من به سفارت ایران در بلگرد اعزام شدم، مرحوم حسن چنگیچ بخاطر حمایت از انقلاب اسلامی ایران به همراه گروهی دیگر از مبارزان مسلمان منطقه بالکان دوران زندان را سپری می کرد و او از جمله افرادی است که سختی های بسیاری برای مردم، دین و کشورش متحمل شده است.

سفیر پیشین کشورمان در یوگسلاوی افزود: نقش چنگیچ در ارتقای جایگاه مسلمانان منطقه بالکان و کمک های او به ملت و دولت بوسنی برای حفظ تمامیت ارضی بوسنی فراموش نشدنی است.

ابراهیم طاهریان نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین و مشاور وزیر امور خارجه سخنران بعدی این مراسم بود.

وی با اشاره به نقش حسن چنگیچ در راه تحقق استقلال و دمکراسی در کشور بوسنی و هرزگوین گفت: او تا آخرین لحظه عمر از هیچ تلاشی برای اعتلای اسلام و کشورش فروگذار نکرد و خلاء حضور او برای همیشه احساس خواهد شد.

در ادامه کریمی از اعضای وقت ستاد کمک رسانی به بوسنی و هرزگوین در زمان جنگ، با بیان نقش ویژه مرحوم چنگیچ در کمک رسانی به مردم بوسنی در روزهای سخت جنگ و محاصره سارایوو گفت: نقش و درایت حسن چنگیچ بود که موجب شد کمک های بشر دوستانه ایران به سلامت در اختیار دولت و مردم مظلوم بوسنی قرار گیرد.

عضو سابق ستاد کمک رسانی به بوسنی و هرزگوین در زمان جنگ با اشاره به ایثار مرحوم چنگیچ افزود: اگرچه او در دوران سخت جنگ و محاصره در کنار مردم کشورش ایستاد و از میهن و ملت خود دفاع کرد اما خدماتش تنها به دوران جنگ بوسنی محدود نبود بلکه در دوران بعد از جنگ نیز در عرصه های سیاسی و مذهبی موجب خیرات و برکات برای مسلمانان بوسنی و هرزگوین و جهان اسلام گردید.

در این مراسم پیام‌های تسلیت آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری و حجت الاسلام دکتر شهریاری رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت حسن چنگیج برای حاضرین قرائت و کلیپ های ویدئویی از زندگی مرحوم به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا