اخبار روز

گرانفروشی برخی ایرلاین‌ها ادامه دارد/ پروازهای داخلی به ایرلاین‌های خارجی واگذار می‌شود؟

گرانفروشی برخی ایرلاین‌ها ادامه دارد/ پروازهای داخلی به ایرلاین‌های خارجی واگذار می‌شود؟

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برگزیده های ایران، روز گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه  و شهرسازی برای شرکت‌های هواپیمایی گرانفروش و متخلف خط‌ونشان کشید و به آنها هشدار داد در صورتی که ایرلاین‌ها در موضوع بلیت همراهی نکنند، لغو مجوز خواهند شد.

مهرداد بذرپاش با یادآوری موقوف‌الاجرا شدن رأی دیوان عدالت درباره قیمت بلیت، افزود:‌ برخی‌ شرکت‌های هوایی به موقوف الاجرا شدن حکم توجهی نکردند و خلاف قوانین، قیمت بلیت‌های داخلی هواپیمایی را افزایش دادند که بر این اساس سازمان هواپیمایی کشوری بازرسی و نظارت خود را آغاز کرد.

وی افزود: هم‌اکنون سوخت هواپیما با قیمت لیتری ۶۰۰ تومان به شرکت‌های هوایی عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت ۱۵۰۰تومانی بنزین سهمیه‌ای در بازار بسیار ناچیز است، اخیراً موضوع افزایش قیمت سوخت هواپیما در دولت مطرح شد که دولت به‌احترام نظر وزارت راه و شهرسازی و رفاه حال مردم این طرح را لغو کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مقررات را به‌طور کامل رعایت کنند، گفت: عزم این وزارتخانه و خواسته ما از سازمان هواپیمایی کشوری، به حداقل رسیدن سوداگری‌ها و دلالی در بلیت هواپیماها است.

بذرپاش همچنین از موافقت ۱۰۰درصدی با انجام پروازهای داخلی توسط ایرلاین‌های خارجی خبر داد.

به گزارش برگزیده های ایران، درحالی کمتر از ۲۴ ساعت از اظهارات وزیر راه و شهرسازی می‌گذرد که بررسی بازار حمل‌ونقل هوایی مسافری نشان می‌دهد برخی ایرلاین‌ها همچنان به گرانفروشی بلیت هواپیما ادامه می‌دهند، در این بین شرکت‌های مذکور از حربه «پرواز بیزینس» برای فروش بلیت بالاتر از نرخ‌های مصوب استفاده می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که اواخر اردیبهشت ماه امسال حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه‌ای به‌شرح زیر به مدیران‌عامل شرکت‌های هواپیمایی، پرواز چارتری از مبدأ تهران به ۶ شهر را ممنوع اعلام کرد؛

«پیرو ابلاغیه مورخ ۱۴۰۱/۴/۷ در خصوص ممنوعیت انجام پروازهای چارتری از مبدأ تهران به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس و تبریز مجدداً متذکر می‌شود هرگونه فروش بلیط در مسیرهای یادشده در قالب پروازهای چارتری ممنوع است، لذا به‌منظور رعایت حقوق مسافرین از تاریخ این مکاتبه (۱۴۰۲/۲/۳۱) به‌مدت دو هفته فرصت داده می‌شود نسبت به ابطال تمام قراردادهای موضوع یادشده و اطلاع‌رسانی به مسافران اقدام شود، بدیهی است در صورت مشاهده ارائه هرگونه بلیط چارتری در مسیرهای یادشده، مجوز پروازی آن شرکت در مسیر مذکور به حالت تعلیق در خواهد آمد.»،
این در حالی است که به‌عنوان نمونه هواپیمایی چابهار بلیت پرواز تهران ـ مشهد را برای تاریخ ۲۲ بهمن با قیمت ۴ میلیون و ۶۶ هزار تومان به فروش می‌رساند که خلاف بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری است، قیمت مصوب این مسیر پروازی یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.

هواپیمایی اروان بلیت پرواز تهران ـ شیراز را به‌قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان می‌فروشد. قیمت بلیت این مسیر پروازی برای هواپیمایی زاگرس یک میلیون و ۵۵۲ هزار تومان است. قیمت مصوب این مسیر پروازی یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان است.

در این بین برخی شرکت‌های هواپیمایی از جمله آسمان بلیت پروازها را با قیمت مصوب به فروش می‌رسانند، این شرکت بلیت پرواز تهران ـ بندرعباس را به‌قیمت یک میلیون و ۶۹۶ هزار تومان می‌فروشد.

به گزارش برگزیده های ایران، به‌نظر می‌رسد اظهارات دیروز وزیر راه‌وشهرسازی به‌واسطه کم‌کاری مشهود سازمان هواپیمایی در برخورد با ایرلاین‌های متخلف است و احتمال حضور شرکت‌های خارجی در کشور برای انجام پروازهای داخلی نیز هشداری به شرکت‌های هواپیمایی است. آنچه مشخص است شرکت‌های هواپیمایی خصوصی یا باید به نرخ‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری تمکین کنند یا این‌که منتظر لغو مجوز، افزایش قیمت سوخت و حضور ایرلاین‌های خارجی به‌عنوان رقبای قدرتمند در پروازهای داخلی باشند.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا