اردبیل

گره تالار شهر اردبیل به دست دولت باز می‌شود/ تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان پس از سفر رئیس‌جمهور

خبرگزاری یولن- اردبیل|حامد قادری: استان اردبیل از دیرباز مهد فرهنگ و هنر بوده و علاقه‌مندان و هنرمندان این دیار همواره در صحنه‌های ملی و بین‌المللی درخشیده‌اند.

حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به حوزه‌های فرهنگ و هنر و درخشش نام اردبیل در مجامع ملی و بین‌المللی می‌طلبد تا مکانی در خور فرهنگ و هنر استان ایجاد شود. همین امر باعث شد تا اصحاب فرهنگ و هنر استان نسبت به ایجاد یک مجموعه فرهنگی و هنری بزرگ و مجهز مطالبه داشته باشند.

در سال ۱۳۹۲ بود که کلنگ احداث مجموعه بزرگ فرهنگی و هنری تالار شهر به زمین زده شد تا بارقه امیدی باشد در دل مردم و اصحاب فرهنگ و هنر اردبیل.

نقش این فضا در القای حس تعلق، پویایی و تحرک در شهروندان و در حقیقت حفظ تعاملات اجتماعی شهر بسیار بااهمیت است و با طراحی تالار شهر،گام موثری جهت خلق یک اثر معماری با توجه به تعاملات اجتماعی برای گردهمایی و مشارکت مردم برداشته می‌شود.

تعلل در عملیات عمرانی در سال‌های گذشته، بلای جان بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی استان اردبیل

مطالعات پروژه تالار شهر اردبیل از سال ١٣٨٧ آغاز شد و در سال ١٣٩۲ احداث این مجتمع با زیر بنای ۱۲ هزار مترمربع و با دو سالن تخصصی ویژه موسیقی با ظرفیت ٧٠٠ نفر و سالن ویژه نمایش که دارای سن متحرک می‌باشد با ظرفیت ۶۰۰ نفر در دستور کار قرار گرفت.

اما پروژه ای که پیش از این طبق گفته مدیران اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل قرار بود در طی ۳ سال به اتمام برسد وارد هشمین سال از بلاتکلیفی خود شده بود.

اسحاقی، مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در ۲۲اردیبهشت سال ۱۳۹۳ با اشاره به اهمیت پروژه تالار شهر اظهار کرده بود: تالار شهر اردبیل به عنوان یک پروژه مهم و تاثیرگذار فرهنگی تا سال ۹۵ تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

علی جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ۳۰مرداد ۱۳۹۳ در بازدید از این پروژه اظهار کرده بود: ما تلاش خواهیم کرد تا با جذب و تامین اعتبار، ظرف دو سال این پروژه به بهره‌برداری برسد.

قول وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی عملی نشد

وی با بیان اینکه مجتمع فرهنگی و هنری تالار شهر، یک تالار تخصصی محسوب می‌شود، از مجریان این طرح خواست تا سالن نمایش این مجتمع  به صورت مدرن  طراحی شود. اما این قول نیز عملی نشد و درحالیکه در سال ۹۸ وارد ششمین سال از بلاتکلیفی این پروژه بود عباس صالحی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر خود به اردبیل وعده جدیدی در خصوص تکمیل این پروژه داد.

در شهریور ما سال ۱۳۹۸ عباس صالحی در سفر خود به اردبیل قول داد تا پروژه طی دو سال آینده افتتاح شود اما این قول نیز در حد همان شعارهای قبلی باقی ماند.

آخرین اعتبار تخصیص یافته به پروژه در دولت قبل ۲۰ میلیارد تومان بود

آخرین اعتبار تخصیص یافته به پروژه، خرداد ماه سال ۹۹ مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بود اما این مبلغ هم نتوانست پروژه را به مرحله بهره‌برداری برساند و پروژه نیازمند تامین اعتبار اساسی بود.

عدم تحقق وعده‌های مسؤولان در خصوص شروع به‌کار تالار شهر اردبیل پس از گذشت حدود ۸سال غالبا دلیل مالی و عدم تامین نقدینگی داشته و سبب شده تا عملیات عمرانی آن طی چندین سال گذشته متوقف باقی بماند.

سرانجام پس از پایان دوره دولت یازدهم و دوازدهم و با به روی کار آمدن دولت جدید، امیدها برای احیای پروژه‌های فرهنگی فراموش شده در کشور زنده شد.

در سفر هیات دولت در مهر ماه سال جاری به اردبیل باری دیگر امیدها میان علاقه‌مندان به حوزه‌های فرهنگ و هنر زنده شد، چرا که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این سفر از رویکرد جدید دولتش در استان اردبیل سخن به میان آورد و آن هم اتمام پروژه‌های نیمه تمام در استان اردبیل بود.

هیات دولت در این سفر خود هیچ کلنگی بر زمین نزد و تمام اهتمام خود را بر روی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان اردبیل قرار داد و از همین رو، امیدها برای تکمیل و افتتاح تالار شهر اردبیل به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه تمام در استان اردبیل، دوباره زنده شد.

توجه ویژه دولت سید ابراهیم رییسی به پروژه تالار شهر اردبیل، این پروژه فراموش شده را باری دیگر تیتر یک رسانه‌ها کرده و هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر بیش از گذشته به افتتاح این پروژه امیدوار شدند.

تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه تالار شهر اردبیل

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر خود به اردبیل اظهار کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان برای تسریع در اجرای پروژه مجتمع فرهنگی، هنری شهر اردبیل (تالار شهر) تخصیص یافت.

وی افزود: ایجاد سالن تئاتر، سالن موسیقی و کتابخانه در این مجموعه کم‌نظیر هدیه دولت مردمی به مردم استان اردبیل خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ۲۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل و تجهیز ۶ مجتمع فرهنگی- هنری به تصویب رسید، ضمن اینکه با حمایت رئیس‌جمهوری و معاون اول چند پروژه مهم برای استان به تصویب رسید.

وی استان اردبیل را دارای ظرفیت غنی مذهبی و فرهنگی ذکر کرد و افزود: هرآنچه که امروز داریم مدیون نهضت بزرگ خلق شده در این منطقه بوده و اردبیل پایه‌گذار فرهنگ بزرگ شیعی است.

بودجه مصوب تالار شهر از سال ۱۴۰۱ واریز می‌شود

عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری یولن در اردبیل با اشاره به آخرین وضعیت پروژه تالارشهر اردبیل اظهار کرد: به برکت سفر دولت سیزدهم به استان اردبیل ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه تالار شهر اردبیل در نظر گرفته شد که این مبلغ از سال ۱۴۰۱ واریز خواهد شد.

وی افزود: مطابق برآوردی که در سال ۹۸ انجام شده برای تکمیل پروژه تالار شهر ۸۰ میلیارد تومان نیاز بود که به علت عدم تامین به موقع این مبلغ و تورم وقت توفیقی در پروژه حاصل نشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در سال ۹۷ پروژه تالار شهر از ردیف بودجه ملی خارج و در ردیف استانی قرار گرفت و همین موضوع علت اصلی تکمیل نشدن این پروژه در آن سال‌ها بود.

بحرالعلومی بیان کرد: باتوجه به اینکه ردیف استانی توان تامین هزینه مورد نیاز تکمیل پروژه را نداشت، در آن سال‌ها با نامه‌نگاری‌ها تلاش کردیم که پروژه را به ردیف ملی برگردانیم اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده بود.

وی گفت: سرانجام این پروژه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت که مطابق برآوردها پیش‌بینی می‌شود بودجه در نظر گرفته شده در صورت تخصیص به موقع و شرایط تورمی برای تکمیل پروژه تالار شهر کافی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مرحله اول ۵۰ میلیارد تومان به شکل مستقیم از طریق سازمان برنامه بودجه و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز از طریق تسهیلات ماده ۵۶ در سال ۱۴۰۱ به پروژه اختصاص خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری یولن، یکی از برکات سفر اخیر رئیس جمهور به استان اردبیل توجه ویژه هیات دولت به طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام در استان اردبیل بوده که تالار شهر اردبیل نیز یکی از این پروژه‌های نیمه تمام است که مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت.

اکنون تالار شهر اردبیل به‌‌عنوان مهم‌ترین پروژه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی استان اردبیل در حال ساخت بوده و با تخصیص اعتباراتی جامع و مستمر که دولت برای آن در نظر گرفته، از هر زمان دیگری به افتتاح شدن نزدیک‌تر شده است.

این اقدام دولت امیدها را به میان هنرمندان اردبیلی جهت تکمیل و بهره برداری از این پروژه مهم دوباره زنده کرده و امیدواریم که با تکمیل این پروژه شاهد پیشرفت روزافزون استان اردبیل باشیم.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا