اقتصادی

گروه‌های جهادی در طرح احیای جهاد سازندگی محدود نمی‌شوند

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، دومین نشست بررسی طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی در دولت سیزدهم از نگاه فعالان و صاحب‌نظران جهادی و با حضور دبیران مجمع جهادی استان‌های کشور امروز در محل بسیج اقشار برگزار شد.

در این نشست سردار محمد زهرایی رئیس بسیج سازندگی گفت: در حال حاضر چند پیشنهاد برای احیای جهاد سازندگی مطرح شده است که یکی از آنها این است که در قالب معاونت توسعه روستایی زیر نظر رئیس جمهور ارتقا یابد. پیشنهاد دیگر این است که به عنوان یک معاونت در ذیل وزارت جهاد کشاورزی باشد و پیشنهاد دیگر این است که در قالب یک شورای عالی متشکل از نهادهای مختلف باشد و دبیر این شورا در هیأت دولت حضور داشته باشد.

وی عنوان کرد:‌ به هر حال در هر قالبی که جهاد سازندگی بخواهد احیا شود، گروه‌های جهادی که در حال حاضر ۴۲ هزار گروه جهادی فعال در کشور هستند، نباید دچار اختلال شده و نباید تضعیف شوند.

رئیس بسیج سازندگی گفت: خود آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور قصد ندارد، گروه‌های جهادی کنونی را به هیچ وجه محدود کند بلکه می‌گوید جهاد سازندگی اگر احیا شود، باید متولی اقتصاد روستا باشد و به گفته آقای رئیسی دنبال یک ستاد چابک و بدون بروکراسی اداری اما در تراز انقلاب اسلامی باشد که یا می‌تواند با معاون رئیس جمهور یا به عنوان دبیر شورا که توسط رئیس جمهور حکم بگیرد و تشکیلات چابک و متفکر باشد.

زهرایی همچنین افزود: آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز در جلسات می‌گوید احیای جهاد سازندگی در قالب یک ستاد کوچک باشد یا اینکه معاونت کنونی توسعه روستا در ریاست جمهور را ارتقا دهیم، اما مسئولان سپاه نیز می‌گویند در هر حال نباید احیای جهاد سازندگی باعث محدودیت و یا تضعیف گروه‌های جهادی مردمی باشد که در حال حاضر زیر نظر بسیج سازندگی در سراسر کشور خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: نظر ما این است که وزن مردمی شورای آینده جهاد سازندگی باید بیشتر شود و به جای پنج نفر هفت نفر باشد و دبیر این شورا از رئیس جمهور حکم بگیرد و در هیأت دولت حضور پیدا کند. 

رئیس بسیج سازندگی تأکید کرد: شخص آقای رئیس جمهور و معاون اول نه دنبال این هستند که در جریان جهادی گروه‌های جهادی دخالت شود و نه می‌خواهند گروه‌های جهادی را دولتی کنند. 

زهرایی گفت: البته عده‌ای می‌گویند احیای جهاد سازندگی در قالب جهاد کشاورزی کنونی باشد که در آن صورت در قالب دولتی خواهد بود و ما نمی‌خواهیم کار نمایشی انجام شود. خود رئیس جمهور هم قائل به کار نمایشی نیست، چون در معاونت توسعه روستایی شورای عالی روستا و عشایر در هشت سال گذشته فقط یکبار جلسه تشکیل داده، یعنی فقط پوسته آن رعایت شده است. 

وی تأکید کرد: خط قرمز ما این است که نباید گروه‌های جهادی مردمی از بین بروند و یا محدود شوند و اگر در قالب یک معاونت رئیس جمهور در روستاها می‌خواهند خدماتی ارائه کنند، این اشکال ندارد، اما منافاتی هم با خدمات گروه‌های جهادی ندارد.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا