سیاسی

گزارش | از وعده رئیس جمهور درباره تحریم‌ها تا قدردانی از سپاه

به گزارش خبرنگار سیاسی برگزیده های ایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نهمین سفر استانی خود  صبح امروز به سمنان سفر کرد.

رئیس جمهور در بدو ورود از سوی حجت‌الاسلام‌ مرتضی مطیعی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان ارشد استانی مورد استقبال قرار گرفت.

 

 

در نهمین سفر استانی رئیس‌جمهور برخی وزرا حضور داشتند و به‌عنوان نماینده معین دولت به شهرستان‌های استان سمنان سفر کردند.

* ۱۳ آبان یادآور پرچمداری امام بزرگوار در مقابل استکبار جهانی است

رئیس جمهور در بدو ورود به استان سمنان در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفر خود گفت: قبل از انجام این سفر مشکلات و کمبودهای استان سمنان در حوزه‌های مختلف مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است و در جریان این سفر مصمم هستیم در جلساتی با مسئولین مربوطه و فعالان اقتصادی تصمیماتی روشنی را برای رفع مشکلات استان سمنان اتخاذ کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان سمنان از ظرفیت‌های متعددی در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن برخوردار است‌، افزود: معتقدیم اگر این ظرفیت‌ها به درستی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد می‌توانیم علیرغم برخی از کمبودها شاهد افزایش بهره‌وری و تولید در سطح استان باشیم و دولت فعال کردن همه این ظرفیت‌ها را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین همجواری استان سمنان با سایر استان‌ها را از دیگر ظرفیت‌های پیشرفت و آبادانی استان سمنان دانست و گفت: مصمم هستیم با توجه ویژه به تمام ظرفیت‌های استان سمنان، تصمیماتی در راستای گره گشایی از مشکلات استان اتخاذ کنیم.

رئیسی در ادامه به تقارن سفر خود به استان سمنان با روز استکبار ستیزی اشاره کرد و گفت: ۱۳ آبان یادآور رشادت دانش آموزان و دانشجویان گرامی و پرچمداری امام بزرگوار در مقابل استکبار جهانی است.

*حضور سرزده در یکی از سیاه چادرهای عشایر مهدیشهر

آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر خود سرزده از سیاه چادرهای عشایر مهدیشهر بازدید کرد و پس از شنیدن مشکلات عشایر منطقه، گفت: مسائل مطرح شده بیشتر درباره کم‌آبی است و علاوه بر اقدامات لازم، باید دعا کنیم خداوند رحمت الهی را نصیب کشور کند.

 

رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکلات عشایر و دامداران مهدیشهر گفت: نهاده‌های دامی به نحوی در اختیار عشایر و دامداران مهدیشهر قرار گیرد که پس از به ثمر نشستن دام آنها، بازپرداخت اقساط تسهیلات آغاز شود.

 

 

آیت‌الله رئیسی همچنین خطاب به استاندار سمنان تاکید کرد: مسئله ایجاد مجتمع دامداری را پیگیری کنند تا به سرانجام برسد.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش زنان عشایر برای تولید صنایع دستی و اهمیت موقعیت مکانی استان سمنان که به باب الرضا(ع) معروف است، گفت: ایجاد بازار و بازاریابی برای فروش محصولات صنایع دستی در حمایت از این صنعت محلی اهمیت زیادی دارد.

* بازدید از کارخانه تولید لوازم خانگی سنگرکار

 

رئیس جمهور در ادامه از کارخانه ساخت لوازم خانگی سنگرکار بازدید کرد و با کارگران و مدیران این کارخانه به گفتگو نشست.

آیت‌الله رئیسی در این بازدید از نزدیک در جریان مشکلات و درخواست‌های کارگران و مدیران کارخانه قرار گرفت و گفت: دولت از تولیدکننده‌های داخلی لوازم خانگی حمایت می‌کند اما در عین‌حال تولیدکننده‌ها باید به ارتقای کیفیت محصولات، قیمت‌گذاری مناسب و جلب رضایت مصرف کننده متعهد باشند.

رئیسی افزود: دولت برای تحقق این امر عزم جدی دارد و بر اجرای آن نظارت می‌کند.

 

 

در بازدید آیت‌الله رئیسی مقرر شد با بررسی مشکلات مطرح شده از سوی مدیران و کارگران، اقدامات لازم برای رفع موانع افزایش تولید این کارخانه صورت پذیرد.

شرکت سنگرکار که در سال ۱۳۵۸ با هدف تولید لوازم خانگی در منطقه صنعتی مهدیشهر استان سمنان راه‌اندازی شد، جزو نخستین تولید کنندگان کولر آبی، بخاری گازی، انواع آبگرمکن‌های نفتی، برقی و گازی در ایران است که در صادرات به‌ویژه به کشورهای همسایه موفقیت‌هایی دارد.

* بازدید از کارخانه تعطیل شده پاکریس

رئیس جمهور در ادامه سفر خود به سمنان از کارخانه تعطیل شده پاکریس در مهدیشهر این استان هم به صورت سرزده بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت. 

 

 

 مسئولان و مدیران این کارخانه در حضور رئیس جمهور از موانع و مشکلات این واحد تولیدی گفتند.

کارخانه نساجی پاکریس مهدیشهر با ۳۵ هکتار مساحت و ۱۲ هکتار فضای مسقف، در چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف، تعطیل شده و بلااستفاده مانده است.

* هم رفع تحریم‌ها و هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم/ مردم همواره قدردان پاسخ‌های مقتدرانه سپاه پاسداران در مرزها هستند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر روز پنجشنبه به صورت سرزده در میان اجتماع‌کنندگان مراسم یوم‌الله ١٣ آبان در سمنان هم حاضر شد.

رئیس جمهور در این مراسم با گرامیداشت روز استکبارستیزی گفت: سابقه دشمنی آمریکا با مردم ایران ۴۰ ساله نیست بلکه این دشمنی، بیش از ۷۰ ساله است؛ با این تفاوت که در سی سال اول، آمریکا با کودتا و حمایت از حاکمان دست‌نشانده در چپاول منافع ملت ایران موفق می‌شد اما در ۴۳ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیروز میدان مقابله با دشمنی‌های بی پایان آمریکا، ملت ایران بوده است.

رئیس جمهور در جمع مردم سمنان در مصلای این شهر، با بیان اینکه ۱۳ آبان، یادآور پرچمداری امام در مبارزه با استکبار خارجی و استبداد داخلی است، گفت: مردم ایران همواره اقدامات مداخله‌گرانه و قلدرمآبانه آمریکایی‌ها در منطقه از جمله رفتار اخیر آنها را تقبیح کرده‌اند و همواره قدردان پاسخ‌های هوشمندانه و مقتدرانه پاسداران غیور مرزهای عزت و استقلال کشور هستند.

 

 

رئیس جمهور همچنین با اشاره به تعیین تاریخ آغاز مذاکرات درباره رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران گفت: مذاکره مدنظر ما، یک مذاکره نتیجه محور است و ما به هیچ عنوان از خواسته به‌حق ملت ایران یعنی رفع تحریم‌های ظالمانه کوتاه نخواهیم آمد.

رئیسی گفت: همان‌طور که ایران پیش‌تر اعلام کرده است، میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم که منجر به تضییع منافع ملت ایران می‌شود، ایستادگی می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه از منافع ملت ایران به هیچ عنوان عقب نشینی نخواهیم کرد، گفت: همزمان، هم رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را.

رئیس‌جمهور در حضور در مصلای شهر سمنان، از طرح نیمه‌کاره ساختمان مصلای این شهر نیز که سال‌ها از آغاز عملیات عمرانی آن می‌گذرد، دیدن کرد.

* حضور در آستان مقدس امامزاده یحیی (ع) و مزار شهدای سمنان

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان سمنان در بارگاه امامزاده یحیی بن موسی علیه السلام حضور یافت و ضمن زیارت و خواندن نماز در این آستان مقدس با زائران دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور همچنین در این مکان مقدس بر سر مزار شهیدان حضور یافت و با ذکر فاتحه یاد حماسه‌های ایشان را گرامی داشت.

* وعده ای که عملیاتی نشود به مردم نمی دهیم

آیت الله رئیسی در ادامه با آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار ضمن قدردانی از مجاهدت های آیت الله شاهچراغی در کنار مردم سمنان گفت: آثار و برکات حضور شما در این استان جاودانه است زیرا شما با اخلاص کار کردید و خداوند کارهای خالصانه را می پذیرد و یاری می کند.

رئیسی افزود: آیت الله شاهچراغی محور انسجام و همدلی نیروهای انقلاب در استان سمنان هستند و هدایت ها و حمایت های ایشان از دولت سرمایه ارزشمندی است.

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به مشکلات مطرح شده در استان سمنان بیان داشت: مشکلات این استان شناسایی شده و به تدریج و براساس اولویت حل خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما نمی خواهیم به مردم وعده ای بدهیم که عملیاتی نشود بلکه وعده ها به مردم باید عملی شود.

* برون رفت از مشکلات موجود را امکان پذیر و دست یافتنی می‌دانم/ ساعات کار بانوان خدشه به شأن مادری و همسری آنها وارد نکند

رئیس جمهور بعدازظهر امروز هم با نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان سمنان دیدار کرد.

آیت الله رئیسی در این دیدار گفت: با توکل به خدا و اعتماد به داشته ‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور به ویژه نیروی انسانی با استعداد خود، می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و معتقدم در این راستا اگر همه با روحیه جهادی به صحنه بیایند این اتفاق بسیار نزدیک و دست یافتنی خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: آمریکا می‌خواست با فشار حداکثری ملت ایران را با مشکل جدی مواجه کند اما امروز حتی دشمنان‌مان نیز اعتراف می‌کنند که مقاومت حداکثری ملت ایران، فشار حداکثری دشمنان را شکست داده است و امروز موضع جمهوری اسلامی ایران از هر زمان دیگری قوی‌تر و موضع دشمنان از هر زمانی ضعیف‌تر است و در شرایطی است که علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها می‌توانیم مسیر پیشرفت را سپری کنیم.

آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنان خود، محور تمام وقایع ۱۳ آبان را استکبارستیزی و مقاومت در راه هدف دانست و گفت: توجه به حوزه مسائل فرهنگی و مبانی دینی و انقلابی می‌تواند به استکبارستیزی جلوه بیشتری بدهد لذا لازم است در مسیر تبیین مبانی گفتمان استکبارستیزی تلاش مضاعفی انجام شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه در حوزه مسائل اقتصادی هم باید استکبارستیزی جلوه داشته باشد، ادامه داد: مهم‌ترین جلوه استکبارستیزی در حوزه اقتصادی دستیابی به استقلال اقتصادی در مقابل بیگانگان و اتخاذ راهکارهای رونق و رفع موانع تولید است.

رئیس جمهور گفت: همچنان که قدرت نظامی می‌تواند در مقابل استکبار بازدارندگی ایجاد کند تا دشمنان نتوانند توطئه کنند همزمان تلاش در بخش اقتصادی و کشاورزی نیز می‌تواند به استقلال کشور کمک کند.

 

 

آیت‌الله رئیسی افزود: امروز تولیدگران، فعالان حوزه اقتصادی، کارگران و کشاورزان هر چقدر در جهت استقلال کشور در حوزه تولید کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تلاش می‌کنند در حقیقت در مسیر مقابله با استکبار قرار دارند.

رئیسی با بیان اینکه شکل گیری دولت اسلامی در گرو توجه به مبانی انقلاب اسلامی است، گفت: امروز استفاده از نیروهای صالح و کارآمد، حرکت در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی و رفتار جهادی برای رفع مشکلات کشور می‌تواند دولت اسلامی که خواست مردم و مجاهدان در طول تاریخ انقلاب بوده است را محقق سازد.

رئیس جمهور افزود: تاریخ ۴۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از پیروزی و افتخارات و عبرت‌های فراوانی در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی برخوردار است که باید در تصمیم‌گیری‌های خود مورد توجه قرار دهیم. همچنین همه این موارد را رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی بیان کردند و دولت مصمم است این مسیر را با قوت پیگیری کند.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان سمنان از ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و معدن برخوردار است به بازدیدهای خود از صنایع نیمه تعطیل و تعطیل شده استان اشاره کرد و گفت: دولت مصمم است موانع فعال بودن اینگونه صنایع را برطرف سازد تا مجدداً به خط تولید برگردند و در این زمینه از استاندار می‌خواهم تا مشکلات این گونه صنایع را با جدیت پیگیری کند.

رئیسی با اشاره به درخواست یکی از سخنرانان در زمینه حمایت از صنایع دستی و مشاغل خانگی بانوان استان بیان داشت: دولت حمایت از صنایع دستی را در کنار توجه به رونق صنعت گردشگری استان مورد توجه جدی قرار خواهد داد و معتقدیم اگر این حوزه‌ها رونق پیدا کند حتما به ایجاد اشتغال و اقتصاد استان کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه، موضوع مطرح شده در زمینه آسیب‌های اجتماعی در سطح استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: آسیب‌های اجتماعی مردم استان را رنج می‌دهد و دولت در زمینه رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی وظیفه سنگینی بر عهده دارد و از استاندار می‌خواهم با استفاده از ظرفیت فرهیختگان دانشگاهی و حوزوی استان، روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح استان را پیگیری کند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به پیشنهاد فعال فرهنگی و اجتماعی استان در زمینه بی توجهی به ساعات کار بانوان و استفاده از آنان در شیفت‌های کاری شبانه تصریح کرد: به هیچ عنوان منزلت بانوان نباید مخدوش شود و نباید به گونه‌ای ساعات کار برنامه‌ریزی شود که نسبت به شأن مادری و همسری بانوان بی توجهی شود و لازم است همه شرکت‌ها و ادارات به نحوی برنامه کاری را تنظیم کنند که نهاد و کانون خانواده مخدوش نشود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود توجه ویژه دولت به استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت را ضروری دانست و افزود: شوراهای گفت‌وگو بستر مناسبی برای همفکری و همکاری بخش خصوصی با دولت و نهاد قانون‌گذار است و همکاری در این زمینه را در رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی موثر می‌دانیم.

رئیس جمهور با اشاره به مشکل تامین آب استان سمنان گفت: راه برون‌رفت از کم آبی که به خاطر کاهش نزولات آسمانی پدید آمده است این است که سازوکاری برای استفاده بهینه از آب شرب و آب کشاورزی در کشور ایجاد شود و دولت برای رفع نگرانی مردم در این زمینه از هر راهکاری برای برون‌رفت از مشکل کم‌آبی حمایت می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مرکز ناباروری در استان سمنان حتماً باید فعال شود، افزود: توجه به رشد جمعیت مورد تأکید قرار دارد و دسترسی به اطبا و خدماتی که بتواند به زوج‌هایی که دچار مشکلاتی هستند، ارائه دهد، مهم است؛ برخی رقم‌های درمان ناباروری سرسام‌آور است که این زوج‌ها نمی‌توانند آن را بپردازند و ارائه خدمات این مراکز می‌تواند قطعاً به رفع مشکل آنها و رشد جمعیت کمک کند.

در این دیدار فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی، نخبگان، جهادی و محرومیت‌زدایی، سیاسی و فرهنگی، صنعت و معدن و دانشجویی در سخنانی دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در زمینه مشکلات استان سمنان در حوزه‌های مختلف و راهکارهای غلبه بر آن مشکلات را مطرح کردند.

* باورمان این است که می‌توان از مشکلات عبور کرد/ مدیران باید مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشند

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های خود در سفر به استان سمنان، با حضور در جلسه شورای اداری، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دانش‌آموز و دانشجو و تاکید بر اهمیت روز استکبارستیزی گفت: ۱۳ آبان نماد مبارزه با استبداد و استکبار است و ما باید بر داشته‌های خود اتکا و بر عنایت خدا اعتماد کنیم.

رئیس جمهور در یک تقسیم‌بندی، خدمت به مردم را سه گونه برشمرد و گفت: یک عده دنبال خدمت منفعت‌گرایانه به مردم هستند، نوع دیگر خدمت اومانیستی است؛ و نوع سوم، گره‌گشایی از مشکلات مردم برای خداست که هم مشکلات جامعه را حل می‌کند و هم رضایت خدا را همراه دارد.

رئیسی با اشاره به اینکه زمینه‌ خدمت به مردم برای مدیران فراهم است، آنان را به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در مقابل مردم فراخواند و گفت: مسئولان باید در مقابل خدا، ارباب رجوع، مردم و مدیربالادست پاسخگو باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید در مقابل اقدامات و یا ترک فعل‌ها پاسخگو باشند، گفت: روحیه پاسخگویی همان مسئولیت‌پذیری است و باید خود را در مقابل مردم پاسخگو بدانیم، چرا که پاسخگو بودن سازمان اداری، روابط ناسالم اداری را از بین می‌برد.

رئیسی همچنین هرگونه معطلی بدون توجیه مردم را ناصحیح دانست و افزود: اینکه یک بانکی، کارخانه‌ای را برای طلبش مصادره کند درست نیست و هیچ بانکی حق ندارد برای پیگیری مطالباتش کارخانه یا کارگاهی را تعطیل کند، چون تعطیلی واحدهای تولیدی، برخلاف سیاست‌های کلان کشور و دولت است.

رئیس جمهور، مدیران دولت را موظف به تلاش برای اشتغال‌زایی دانست و گفت: نمی‌توانیم ببینیم یک زیرساختی در یک واحد تولیدی در کشور وجود دارد اما خانواده‌ای دچار مشکل اشتغال و معیشت و اشتغال است.

وی درباره مشکل کمبود آب در استان سمنان تصریح کرد: در مرکز استان با حضور همه دستگاه‌های مرتبط و دست اندرکاران برای رفع این مشکل جلساتی تشکیل شود و این مشکل را حل کنید.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تصادفات جاده‌ای در استان سمنان گفت: جان باختن حتی یک نفر در جاده‌ها زیان‌بار است و میزان بالای تلفات جاده‌ای قابل قبول نیست.

رئیس جمهور درباره اقدامات دولت برای حل مشکلات مردم استان سمنان گفت: ساخت یک مرکز بهداشتی شبانه‌روزی در میامی آغاز می‌شود و بنیاد مسکن نیز به تغییر مکان روستاهایی که دچار مشکل رانش زمین هستند، اقدام می‌کند.

رئیسی همچنین ضمن تاکید بر ایجاد بازار صنایع دستی برای تولیدکنندگان این صنایع در استان خطاب به استاندار سمنان، گفت: خام‌فروشی محصولات معادن استان کار اشتباهی است و باید ارزش افزوده برای آن ایجاد شود.

رئیسی ظرفیت‌های استان سمنان در حوزه کشاورزی، معدن و گردشگری را خوب توصیف کرد و گفت: طبق قانون، باید یک درصد حق روستاییان از سوی بهره‌برداران معادن پرداخت شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر تهدیدی را باید به فرصت تبدیل کرد، گفت: آینده را بسیار روشن می‌بینم و علی‌رغم همه تهدیدها باورمان این است که می‌توان با تلاش و همدلی از مشکلات عبور کرد.

* راهکار حل مشکل کم‌آبی، مدیریت درست و اصلاح الگوی مصرف و کشت است

آیت‌الله رئیسی امشب در نشست خبری پایان سفر به استان سمنان در پاسخ به سوالی درباره مشکل کم‌آبی استان گفت: کمبود آب، مسئله‌ای فرا استانی و فراملی است و بسیاری از کشورهای منطقه هم با آن مواجه‌اند، اما برای مقابله با آن باید اقدامات جدی صورت گیرد.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از آب و اصلاح الگوی مصرف و کشت گفت: باید به سمت استفاده بهینه و مدیریت شده از منابع آبی حرکت کنیم و بی‌تردید اگر نگاه جدیدی به این حوزه داشته باشیم، می‌توان شرایط را به خوبی مدیریت کرد.

 

 

رئیسی استاندار سمنان را موظف کرد درباره پیشرفت راهکارهای اتخاذ شده و اقدامات برای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی، به طور مستمر، به مردم استان گزارش دهد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره کیفیت و ایمنی پایین جاده‌های مواصلاتی استان سمنان و بالا بودن میزان سوانح و تلفات جاده‌ای گفت: بالا بودن حوادث و تلفات جاده‌ای به خاطر ایمنی و کیفیت پایین جاده‌ها به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی موظف است با اولویت این موضوع را پیگیری کند.

آیت‌الله رئیسی گفت: در جریان این سفر در حوزه صنعت، کشاورزی، آب و بهداشت و درمان استان تصمیمات خوبی اتخاذ شده است و معاونت اجرایی رئیس جمهور روند اجرای این مصوبات را با دقت پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا