اخبار روز

گزارش خبرنگاران برگزیده های ایران از همایش “جاماندگان اربعین” در ایران/ دل‌هایی که از راه دور ‌راهی کربلا شدند + فیلم و تصاویر

گزارش خبرنگاران برگزیده های ایران از همایش “جاماندگان اربعین” در ایران/ دل‌هایی که از راه دور ‌راهی کربلا شدند + فیلم و تصاویر

– اخبار استانها –

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برگزیده های ایران، هر چند انبوه عاشقان شهید عاشورا امسال بیش از همیشه و سال‌ها به میعادگاه اربعین شتافتند‌، اما بسیاری از زیارت نرفته‌ها ‌از راه دور، دل‌های خود را راهی کربلا کردند.

یکی، یکی و  قدم به قدم در حال آمدن هستند هر فرد به گونه‌ای یکی با ماشین و یکی هم پیاده و قدم زنان به یاد همایش پیاده روی اربعین، ساعت ۹ صبح خیابان‌ها‌ ثبت می‌کند حضور گروه های مردمی را از کودکان خردسال، نوجوانان، جوانان تا میانسالان، برخی ها سجاده به دست بعضی ها هم کتاب دعا به دست در حال آمدند ارادتمندان امام حسین (ع) از راه دور  ‌سلام و ارادت خود را به مولایشان ابراز کردند.

بغض در گلو و اشک در چشم‌، حکایت جاماندگان حسینی است، جا ماندن از مسیر عاشقی اما هم نوا با زائران امام حسین (ع) آمدند.آمدند تا ثابت کنند خون  ریخته شده حسین تا قیامت تازه  و درد متحمل شده بر اولادش انکار ناپذیر است. جامانده ها، کیلومترها دورتر از مسیر پیاده روی از حسرت قدم زدن در مسیر عشق حسینی می گویند.

امروز جای جای ایران اسلامی طریقه‌الحسین بود؛ صحنه‌هایی از ارادت عاشقان جامانده از غافله اربعین از شمال ایران ‌گرفته تا روستاهای مرزی. خدایا ثابت و استوار بدار این قدم ها را؛ امروز بعضی‌هایمان در خانه و برخی‌هایمان در امامزادگان از راه دور هم نوا با زینب کبری (س) زیارت اربعین را زمزمه کردیم.

در هزاران کیلومتر راه‌ امروز بین‌الحرمین میزبان و جلوه‌ای از مغفرت الهی بود. مولایمان سال هزار و ۴۰۰ که هیچ ۲ هزار و ۴۰۰ هم بیایید ندای هل من ناصر ینصرنی شما بی جواب نخواهد ماند و میلیون ها نفر هر ساله پای پیاده لبیک گویان به سوی حرمت می آیند.

حسین جان امروز از کنار زیارت نرفته ها گفتم ، سالار شهیدان از دیار تو که جا ماندیم خدا کند دلهای آزرده مان در دیار شمس الشموس  (ع ) آخر صفر آرام بگیرد.

حماسه‌‌ ماندگار جاماندگان اربعین در استان فارس

گزارش خبرنگاران برگزیده های ایران از همایش "جاماندگان اربعین" در ایران/ دل‌هایی که از راه دور ‌راهی کربلا شدند + فیلم و تصاویر

اربعین شد. آنان که خوانده شدند رفتند. اما آنان که ماندند امروز با چشمان اشک بار با پای دل خود را به کربلا رساندند. از شب گذشته شهر در تکاپوی برپایی موکب‌های مسیر پیاده‌روی برای خدمت‌رسانی به جاماندگان اربعین حسینی بود تا با آنچه در توان دارند با جان و دل پذیرای زائرین حضرت اباعبدا… الحسین(ع) در سومین شهر حرم اهل بیت علیهم السلام باشند. شیراز آماده پذیرایی بود و مردم نیز دسته دسته آمدند. دیری نگذشت سیلی از جمعیت به سمت مسیرهای از پیش تعیین شده روانه شدند تا با امام شهیدشان بیعت کنند. آنها آمدند، یکی با گریه دیگری با حسرت زمزمه‌کنان نام ارباب را صدا می‌زدند. امروز معنای «عشق» سن و سال نمی‌شناسد معنا شد.

امسال نیز همانند سنوات گذشته آیین راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) با حضور عاشقان دلباخته آن حضرت در شیراز برگزار شد و مردم شهیدپرور شهر شیراز که هنوز عزادار شهدای ترور حرم مطهر شاهچراغ(ع) هستند با شعور و شعف از همان دقایق اولیه صبح در میدان امام حسین(ع) ارادات خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان دادند. آری اگر نبودند در آن زمان و در آن ظهری که خون خدا بر زمین ریخت اما تا همین امروز زمزمه «یا لیتنی کنت معکم» بر زبان آنها جاریست.

بر طبق آنچه از قبل برنامه‌ریزی شد همزمان با سراسر کشور آیین جاماندگان اربعین حسینی با حضور مسئولان شهری و استانی و با حضور گسترده در شیراز و سایر شهرهای استان فارس مردم برگزار شد. در مسیر پیاده‌روی موکب‌های مختلف فرهنگی و مذهبی برپا بود و موکب‌هایی نیز وظیفه پذیرایی از زائرین اربعین را برعهده داشتند.

آری؛ امروز بار دیگر مردم نشان دادند قافله ارادتمندان به امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش از پای نخواهد نشست و  این آیین را هر سال باشکوه‌تر از گذشته به حماسه‌ای ماندگار تبدیل خواهند کرد.

تجلی “حب‌الحسین یجمعنا” در خیابان‌های اصفهان

.

خیابان مملو از جمعیت جاماندگان است. اینجا اصفهان اما دل‌ها کربلا و حال و هوا مشایه است. زن و مرد، پیر و جوان، کودک و خردسال همه علم اباعبدالله برافراشته و راهی خیابان شده‌اند تا شاید بتوانند با پای دل روانه بین‌الحرمین شوند و زیارت اربعینی به نام آنها ثبت شود.

از ابتدای مسیر، جمعیت سرشار جاماندگان اربعین نقطه نقطه خیابان را پرکرده و به سمت گلستان شهدای اصفهان سرازیر‌ند. از پدر و مادر جوانی تنها فرزند خود را در کالسکه گذاشته‌اند تا خانواده پرجمعیتی که با بچه‌های قد و نیم قد در راهپیمایی شرکت کرده‌اند، همه به شوق اباعبدالله در این کارزار عشق حضور یافته‌اند.

در خیابان‌های منتهی به گلستان شهدا بیش از هر نقطه دیگر مسیر حال و هوای مشایه احساس می‌شود. موکب‌ها با اقلام مختلف از جاماندگان پذیرایی می‌کنند. از آب خنک گوارا تا چایی تلخ عراقی در این راه یافت می‌شود. پاکبانان نارنجی‌پوش از جمع شدن هر گونه زباله در طول مسیر جلوگیری می‌کنند.

کودکان پرچم به دست سهم زیادی از جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. دختران جوان با ظاهرهای مختلف عاشقانه در این راه قدم برمی‌دارند. پیرزنی دست همسر خود را گرفته و آرام آرام طی طریق می‌کند. تنها یک چیز اینجا به چشم می‌خورد، “حب‌الحسین یجمعنا” جاماندگان را هم به خیابان می‌کشاند.

.

احترام موکب‌داران به جاماندگان، تداعی‌کننده میزبانی مهربانانه عراق از زوار حسینی است. عده‌ای خاک کفش رهروان را پاک می‌کنند و بعضی به پذیرایی از آنها می‌پردازند. همه در تلاش هستند تا سیل جمعیت، آسوده‌تر به مقصد برسد. عشق مردم سایه‌بان آنها در آفتاب نیمه شهریور است و قدم‌هایشان را به سمت گلزار شهدا می‌کشاند.

جمعیت هر لحظه رو به افزایش است. خیابان سجاد که ورودی گلستان شهدا است، مملو از جمعیت عشاق حسین است که مسیری را پیاده‌روی کرده و حالا به مقصد رسیده‌اند.

بوی اسپند فضای گلستان شهدا را پر کرده است. مردم در موکب‌ها با انواع اقلام پذیرایی می‌شوند. حال و هوا در همه جای این خطه آسمانی، دست به دست اربعین حسینی داده تا شور حاکم بر کربلا را به اصفهان بیاورد. اینجا هم کربلاست، عاشقان با پای دل روانه حرم سالار شهیدان می‌شوند.

اینجا همه جمع شده‌اند تا مشایه را زنده کنند اما به مقصدی که جایگاهی برای رهایی دل‌ها به سمت کربلا است، جایی که کربلاییان خفته‌اند. راهپیمایی اربعین در کنار آنها که جان خود را برای اهتزاز علم اسلام و عاشورا فدا کردند، حس و حال دیگری دارد. جمعیت بسیاری در خیمه گلستان شهدا جمع شده‌اند و عده‌ای نیز در اربعین حسینی با شهیدان عاشورایی خلوت کرده‌اند. هر لحظه بر شمار حاضران در گلستان شهدا افزوده می‌شود.

دل‌ها کربلایی و چشم‌ها بارانی است. حضور در کنار مزار شهدا اندکی از حسرت جاماندن از قافله جابر را کاسته اما باز هم قلب‌ها به سمت بین‌الحرمین پر می‌‌کشد.

جمعیت بسیاری پس از طی طریق طولانی به مقصد رسیده‌اند اما این پایان مسیر نیست. اربعین حسینی که تجلی عشق مردم به سالارشهیدان است هر سال گسترده‌تر از سال قبل برگزار می‌شود و زن و مرد و پیر و جوان را به سمت بروز این عشق در میدان حضور می‌کشاند. در اربعین حسینی، نقطه نقطه هر شهر کربلا و هر دل سوخته زائر است. اربعین شعله‌ای فروزان است که خاموش نمی‌شود حتی اگر خروارها خاک غفلت بر آن بریزند اما شور حسینی بازهم عاشقان را به میعادگاه می‌رساند.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در استان بوشهر

گزارش خبرنگاران برگزیده های ایران از همایش "جاماندگان اربعین" در ایران/ دل‌هایی که از راه دور ‌راهی کربلا شدند + فیلم و تصاویر

پیاده‌روی اربعین حسینی با عنوان «حرم تا حرم» صبح امروز همزمان با پیاده‌روی مسلمانان در کربلا از بقعه امامزاده سید مرتضی تا امامزاده شاه ابوالقاسم علیه‌السلام تا جنت الشهدا شهرستان دیر به مسافت ۷ کیلومتر با حضور پرشور دلدادگان حسینی برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این پیاده‌روی که بیش از ۱۰ هزار نفر برآورد می‌شود، زیارت عاشورا و دعای اربعین را در طول مسیر قرائت کردند و حضور جوانان و نوجوانان سیاه‌پوش به مراسم پیاده‌روی “حرم تا حرم” در دیر جلوه خاصی داده بود.

استقرار موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و توزیع غذاهای نذری و انتظامات پلیس و راهنمایی و رانندگی در مسیر پیاده‌روی عزاداران دیری از دیگر ویژگی‌های این مراسم بود.

پیاده‌روی جاماندگان و دلدادگان اربعین در استان تهران

گزارش خبرنگاران برگزیده های ایران از همایش "جاماندگان اربعین" در ایران/ دل‌هایی که از راه دور ‌راهی کربلا شدند + فیلم و تصاویر

آیین پیاده روی جاماندگان و دلدادگان حسینی از میدان آئینی امام حسین(ع)، میدان جمهوری، امام‌زاده حسن (ع)، باقرشهر و جاده ورامین به سمت حرم عبدالعظیم (ع) با قرائت زیارت اربعین آغاز شد.در سایر شهرستان‌ها و شهرهای استان تهران مسیر راهپیمایی مشخص شده و با حضور عزاداران حسینی برگزار می‌شود.

جاماندگان قافله عشق، در این آیین نمادین، به تاسی از روایت امام هادی(ع) که ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را برابر با زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) بیان کرده‌اند، پس از پیمودن مسیر ۱۷ کیلومتری به شهرری می‌رسند و در آستان مقدس سیدالکریم دل‌ها را روانه بین الحرمین می‌کنند.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین ‌در گرگان

گزارش خبرنگاران برگزیده های ایران از همایش "جاماندگان اربعین" در ایران/ دل‌هایی که از راه دور ‌راهی کربلا شدند + فیلم و تصاویر

خیابان اربعین با حضور پرشور مردم، تجسم کربلای‌معلی برای جاماندگان اربعین در گلستان است و در آخرین شب از برپایی موکب‌های اربعین در خیابان اربعین گرگان، شاهد حضور پرشور مردم در این خیابان و عرض ارادت به سید و سالارشهیدان بودیم.

امسال ۱۱۰ موکب در خیابان اربعین در نظر گرفته شده و بیشتر آن پذیرایی است و موکب فرهنگی و پزشکی و روانشناسی نیز برپا شده و همه این موکب‌ها با هزینه مردمی دایر شده است.

حجت‌الاسلام رضا دیلم معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی گلستان از برگزاری همایش جاماندگان اربعین با بیش از ۴۰۰ موکب در ۱۹ نقطه گلستان خبر داد.امسال در همایش دلدادگان اربعین حسینی بیش از ۴۰۰ موکب در ۱۹ نقطه استان فعالیت خواهند کرد.این همایش مردمی، همزمان با روز اربعین از مبدأ‌های پیش بینی شده به سمت اماکن مذهبی و مقدس برگزار می‌شود.

سیل عزاداران جامانده از کربلا در مشهدالرضا‌

گزارش خبرنگاران برگزیده های ایران از همایش "جاماندگان اربعین" در ایران/ دل‌هایی که از راه دور ‌راهی کربلا شدند + فیلم و تصاویر

دلتنگند و دل‌سپرده، راهی شده اند با قدم‌هایی شمرده؛ هر قدم ماجرایی با خود دارد، ماجرای دردهایی که در گلو مانده، حرف‌هایی که به زبان نیامده و ثانیه‌هایی که با شوق‌ سپری شده ، شوق راهی شدن و به دیواره اخلاص درآویختن را در مسیر راهپیمایی می‌توان در چشم‌های بارانی این جاماندگان اربعین دید…

 امروز هزاران مشهدی‌ با دلی مالامال از عشق و ارادت به امام حسین علیه السلام، از صبح علی‌الطلوع تا عصر اربعین با پای پیاده از خانه‌شان راهی حرم مطهر حضرت شمس الشموس می‌شوند.

اربعین است و وارد صحن‌های حرم مطهر که می‌شوی، در مقایسه با روزهای معمول شلوغتر است و هرچقدر صف زیارت را با چشم دنبال می‌کنی به‌سختی به انتهایش می‌رسی، بی‌گمان جاماندگان ‌کربلا برای تسکین درد فراق جایی جز حرم امن رضوی پیدا نکرده‌اند.

وقتی در صف زائران در صحن آزادی قرار می‌گیری تا عرض تسلیتی بگویی به امام مهربانی‌ها، دلتنگی زائران جامانده از قافله اربعین در صف زیارت عالم آل محمد(ع) می‌شود دعا و زائری می‌گوید:ان‌شاءالله زائر نجف و کربلا بشیم صلوات؛ زائران دیگر هم صلواتی را برای اجابت این دعا سر می‌دهند.

اربعین حسینی که می‌رسد، حریم رضوی حال و هوای متفاوتی دارد و امروز همانند سالهای گذشته دسته‌های عزاداری و دلدادگان حسینی در میدان ۱۵ خرداد گرد هم آمده اند تا با پیاده به سمت بارگاه شمس الشموس، اربعین سوگ سالار و سرور شهیدان را برپا دارند و از فرسنگ‌ها راه از کنار مضجع شریف رضوی ارادت خود را به امام حسین (ع) و یاران شهیدش نشان دهند.

ساعت هشت صبح تا ۲۰موعد قرار عاشقی و راهپیمایی اربعین حسینی در مشهد است و این در حالی است که زائران و مجاوران بسیاری زودتر از این ساعت به راه افتاده اند تا از میدان ۱۵خرداد تا میدان بیت‌المقدس این مسیر را به یاد مسیر اربعین کربلا پیاده طی کنند.

حضور رئیس‌جمهور در پیاده‌روی جاماندگان اربعین در بیرجند

گزارش خبرنگاران برگزیده های ایران از همایش "جاماندگان اربعین" در ایران/ دل‌هایی که از راه دور ‌راهی کربلا شدند + فیلم و تصاویر

ابتدای صبح اربعین است و جمعیت جاماندگان از زیارت اربعین، از دور به سیاهی می‌زند خودروها جای عبور ندارند مسیر تقریباً بسته است ابتدایش مشخص نیست انتهایش هم؛ دلدادگان از دور و نزدیک می‌آیند برای عرض ارادت.

در ثواب زیارت گفته‌اند «هیچ زائری به زیارت آن حضرت نمی‌رود مگر آنکه این فرشتگان به استقبالش می‌روند، و هیچکس با قبر آن حضرت وداع نکرد مگر آنکه این فرشتگان وی را مشایعت می‌کنند» اینجا صف مشایعت کنندگان هم انگار تمامی ندارد.

نشد عراقِ غمت را بگریم از دل و جان اما اینجا که می‌توان گرد آمد و آن را با جماعتی جامانده اما عاشق در میان گذاشت. از روزهای قبل که اعلام شد برنامه اربعین در استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود، این هماهنگی‌ها برای حضور انجام شده است.

موکب‌ها نیز در مسیر برپا شده‌اند هر کدامشان چیزی می‌دهند اکثراً دود اسپند در مقابلشان برپا است و دود به آسمان می‌رود عده‌ای سینی به دست دارند و چفیه بسته‌اند که آن حال و هوای اربعین حسینی در کربلای معلی و مسیر، زنده شود عین همان وقایعی که امروز صدها کیلومتر آن سو تر دارد رخ می‌دهد، برای کسانی که توانستند بروند، ملت شریف عراق امسال اربعین را به یاد ابومهدی و حاج قاسم زنده نگه می‌دارند.

امروز صبح اکثر مردم خراسان جنوبی برای عزاداری در روز اربعین به راهپیمایی جاماندگان و دلدادگان حسینی پیوستند.در بیرجند این مراسم از میدان آزادی آغاز و تا آستان شهدای باقریه ادامه دارد.حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان که در سفری غیررسمی به خراسان جنوبی سفر کرده مهمان و سخنران این مراسم خواهد بود.

 زمانِ عاشقی برای ارباب بی کفن که فرا می‌رسد، کوچک و بزرگ، مرد و زن، شهری و روستایی همه پای کارعزای امام حسین (ع) هستند تا بتوانند قدمی بردارند.مردم ولایتمدار و انقلابی استان خراسان جنوبی نیز وارد این عرصه شده و همواره پای کار بوده‌اند و برنامه ریزی‌هایی توسط مردم انجام شده‌است. اربعین امسال در خراسان جنوبی حال و هوای دیگری دارد. همه پای کارند، تا حماسه‌ای دیگر از جنس عشق رقم بخورد. 

این قدم به قدم رفتن معنایی به سوی حسینی شدن رفتن است، اگر حسین معنای زندگی است، این زیارت و این اقدام عاشقانه نیز درس زندگی است. باید قدم‌ها را در اربعین برای حسینی شدن و عشق به حسین (ع) برداشت.

گزارش در حال تکمیل

 

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا