اخبار روز

گزارش خبرنگار برگزیده های ایران از آخرین وضعیت مرز باشماق/ تردد آرام و روان با شور و شوق زائران برای کربلا + فیلم

گزارش خبرنگار برگزیده های ایران از آخرین وضعیت مرز باشماق/ تردد آرام و روان با شور و شوق زائران برای کربلا + فیلم

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از مریوان، امسال برای دومین سال متوالی، مرز باشماق به عنوان قدمگاه زائران انتخاب شده است، در سال نخست ۵۵ هزار از زائران سراسر کشور این مسیر را برای پیاده‌روی اربعین انتخاب کردند اما امسال پیش‌بینی حضور ۳۰۰ هزار نفر زائر شده است.

مرز باشماق به دلیل تفاوت و جذابیت‌های خاصی که نسبت به سایر مرزهای کشور از جمله امنیت پایدار، خلوتی، نبود ترافیک، خنکی آب و هوا، دریاچه بسیار زیبای زریبار و ظرفیت‌های گردشگری مسیر دسترسی به مرز و سرعت در فرایند خروج باعث شده تا حضور زائران اربعینی حسینی در مرز باشماق مریوان لحظه به لحظه در حال افزایش باشد.

“مرز باشماق” مملو از عاشقان اربعین/ گزارشی از حس و حال زائران اربعین + فیلم

شش روز مانده به اربعین، جدا از هتل‌ها و مهمانسراهای داخل شهر مریوان، ۳۳ موکب در سطح استان و ۲۲ موکب توسط مردم و دستگاه‌ها در مرز باشماق مریوان برپا شده تا به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی کنند. توزیع غذا، آب معدنی، چای، شربت، بسته‌های فرهنگی و برگزاری مراسمات عزاداری از جمله فعالیت‌های این موکب‌ها در پذیرایی از زائران امام حسین(ع) در این پایانه شهر مرزی کردستان است.

گرچه همه این ظرفیت‌های موجود و نحوه خدمت‌رسانی‌ موکب‌ها از زائران ارزشمند و قابل تقدیر است اما وضعیت نامناسب آسفالت و مسیر ورودی مرز باشماق نیازمند اصلاح است.

مریوان با داشتن مرز رسمی و بین‌المللی باشماق و صادرات ۴۴۴ میلیون دلار کالا از استان به خارج کشور به ویژه عراق در سال گذشته که ۷۳ درصد آن از این مرز صورت گرفته و امسال صاردات ۵۸۸ میلیون دلار تدوین شده، یک مسیر با حجم ترافیک بالاست و این‌روزها به واسطه مراسم اربعین تعداد زیادی از خودروها با شماره پلاک‌‌های متفاوت از سراسر کشور در این شهر و مرز این شهرستان تردد می‌کند.

با وجود این همه صادرات و درآمد سالیانه و از همه مهم‌تر برگزاری مراسم اربعین، می‌طلبد مسئولان مسیری که به ۱ کیلومتر هم نمی‌رسد را هر چه سریع‌تر آسفالت کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان در پیگیری خبرنگار برگزیده های ایران در این ارتباط گفت: ۵۰۰ متر مانده به مرز پیمانکار دارد و کل آسفالت موجود باید تخریب شود و از لحاظ ارتفاعی هم پایین می‌آید و قوص هم اصلاح می‌شود چراکه نقطه حادثه‌خیز است.

فرزاد حسنی افزود: الان هر چه هزینه کنیم هدر می‌رود و دوباره کاری می‌شود.

به گزارش برگزیده های ایران؛ مریوان در ۱۰۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان و مرز باشماق هم در ۱۸ کیلومتری غرب مریوان واقع شده است.  از ۲۷ مرداد تاکنون بیش از ۳۳ هزار زائر از مرز باشماق مریوان راهی کربلای معلی شده و ۱۰ هزار و ۵۸ زائر نیز از طریق مرز باشماق به ایران بازگشته‌اند.

مشاهدات عینی خبرنگار برگزیده های ایران از این مرز حاکی از آن است که تردد آرام و روان همراه با شور و شوق زائران  در حال انجام است.

اعزام زائران از مرز باشماق به عراق، هر روز از ساعت ۴ بامداد تا ۱۸ عصر انجام می‌شود. در آنسوی مرز امکانات حمل و نقل برای عزیمت زائران به سمت نجف و کاظمین فراهم است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در حال حاضر ۴۴ دستگاه اتوبوس و ۷۶ دستگاه مینی بوس بخش دولتی و خصوصی برای انتقال زائران از داخل شهر مریوان به مرز باشماق آماده خدمت‌رسانی است. همچنین جهت رفاه حال و ارائه خدمات به زائران پارکینگ‌هایی در سطح شهر از جمله پارکینگ ارتش، اداره ارشاد، دو پارکینگ جهاد کشاورزی در خیابان شیخ شلتوت، پارکینگ جنب گلزار شهدای مریوان در نظر گرفته شده است.

.

/۴۸۱/.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا