اخبار روز

گزارش نیویورک تایمز از توافق تهران و ریاض

گزارش نیویورک تایمز از توافق تهران و ریاض

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه به وقت محلی در گزارشی نوشت: این کشورها روز جمعه در بیانیه ای مشترک از دستیابی به توافقی خبر دادند که راه را برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک پس از یک فاصله هفت ساله هموار می کند.

در این گزارش آمده است: بر اساس این بیانیه که توسط خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شد، مقامات سعودی و ایرانی پس از مذاکرات هفته جاری در چین به این توافق دست یافتند. پکن دارای روابط نزدیکی با تهران و ریاض است. رسانه دولتی ایران نیز از امضای این توافق خبر داده است.

نیویورک تایمز نوشت:این تغییر پس از سال‌ها هدف قرار دادن عربستان سعودی توسط نیروهای وابسته به ایران با حملات موشکی و پهپادی صورت می‌گیرد. در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی و ایران ظرف دو ماه سفارت‌های خود را در کشورهای یکدیگر بازگشایی خواهند کرد و هر دو کشور بر “احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی خود” تاکید کردند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶، زمانی که معترضان ایرانی به سفارت این کشور در تهران در پی اعدام یک روحانی برجسته شیعه سعودی توسط ریاض حمله کردند، روابط خود را به طور کامل با ایران قطع کرد. اختلافات میان این دو کشور اسلامی که در فاصله کمتر از ۱۵۰ مایلی از یکدیگر در دو طرف خلیج فارس قرار دارند، مدت‌هاست که بر سیاست و تجارت در خاورمیانه تاثیر گذاشته است.

نیویورک تایمز در ادامه این تحلیل خود نوشت: تنش ها در سال ۲۰۱۹ میان ایران و عربستان به اوج خود رسید. در این سال حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی مهم عربستان سعودی برای مدت کوتاهی نیمی از تولید نفت خام این کشور را مختل کرد. مقامات آمریکایی ادعا کردند که این حمله مستقیماً تحت نظارت ایران بوده است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: این دو کشور همچنین در یمن در مقابل یکدیگر قرار دارند. ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی با حوثی ها (انصارالله) که ایران از آنها حمایت می‌کند، می‌جنگند.

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات سعودی همچنین بارها نسبت به برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و گفته اند که آنها مهمترین هدف جمهوری اسلامی خواهند بود. با این حال، طی چند سال گذشته، آنها در چند دوره گفت‌وگو با هیات‌های ایرانی شرکت کرده‌اند و هر دو طرف امیدوارند بتوانند تنش‌ها را کاهش دهند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا