ایلام

گفت‌وگویی با همسر اولین شهید سلامت ایلام/ از خط مقدم تا جبهه کرونا

خبرگزاری فارس از ایلام، پرستاران در زمان جنگ التیام‌بخش رزمندگان بودند و اکنون که ویروس کرونا جان عزیزان ما را تهدید می‌کند آن‌ها باز هم در نبردی سخت، در خط مقدم مبارزه ایستاده‌اند تا جلوه دیگری از صبوری، استقامت و از خودگذشتگی را به نمایش بگذارند.

آن‌ها با وجود اینکه می‌دانند دست در گریبان با مرگ هستند رسالتشان را رها نمی‌کنند ؛ یکی از این سفیدپوشان عاشق، شهید منصور جاوید پور بود که اولین شهید مدافع سلامت در استان ایلام محسوب می‌شود.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری فارس ایلام را با همسر شهید منصور جاویدپور را می‌خوانیم.

یک بیوگرافی مختصر از شهید جاویدپور را بفرمایید.

شهید منصور جاوید پور، کارشناس بیهوشی اتاق عمل بیمارستان شهدای شهرستان دهلران و متولد ۲۵ شهریور ماه ۵۷ در یک خانواده متوسط به دنیا آمد؛ در ۱۹ تیرماه سال ۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا حین خدمت به درج رفیع شهادت نائل آمد.

جالب است بدانید که پدر شهید جاویدپور که برادر شهید است، بازنشسته نیروی انتظامی بوده و در جریان جنگ تحمیلی حین خدمت هر دو چشم خود را از دست داده اما حاضر نشده که خود را به عنوان جانباز معرفی کنند.

زندگی مشترک شما از چه سالی آغاز شد و آیا فرزندی هم دارید؟

ازدواج ما یک ازدواج فامیلی (پسر عموی من) بود که ۱۸ سال پیش با هم ازدواج کردیم و دو پسر دارم که رضا پسر بزرگتر ما امسال کنکوری است و علی که پسر دوم ماست سال دوم متوسطه است.

مهم‌ترین ویژگی شخصیتی شهید جاویدپور چه بود؟

شهید جاوید پور بسیار انسان خاکی بود و توجه ویژه‌ای به پدر و مادر خود داشت؛ پدر شهید جاویدپور بعد از شهادت فرزندش برخی از این کمک‌ها که تا پیش از این هیچکس اطلاعی از آنها نداشته را برای ما تعریف می‌کند.

کمک‌های شهید جاویدپور تنها مختص خانواده خودش نبود و بعد از شهادت وی مردم شهرستان خاطرات بسیاری از کمک‌های این شهید به بیماران را برای ما نقل می‌کنند و این در حالی است که شهید جاویدپور هیچ یک از این کمک‌ها را برای ما تعریف نمی‌کرد.

شهید جاویدپور انسان پاک و درستکاری بود و من از او راضی هستم و امیدوارم خدا هم از او راضی باشد کما این که به نظر من شهید جاویدپور به واسطه همین پاکی و درستکاری بود که توانست به درجه رفیع شهادت دست یابد.

روند بیماری و شهادت ایشان چگونه اتفاق افتاد؟

دو روز قبل از شهادت ایشان بود که شهید جاوید پور به منزل آمد و گفت که علائم بیماری کرونا را احساس می‌کند و از من خواست تا بچه‌ها را به منزل پدرم بفرستم و او را در منزل قرنطینه کنیم.

ما روند قرنطینه را آغاز کردیم اما این وضعیت دو روز هم دوام نیاورد و شهید جاویدپور آسمانی شد.

او طی این مدت به شدت بی‌تابی می‌کرد که به کمک همکاران خود برود؛ شهید جاویدپور می‌گفت: شرایط بدنی من خیلی وخیم نیست و از طرفی هم این روزها همکاران من به شدت نیازمند کمک هستند و انصاف نیست اگر به کمک آنها نروم.

بعد از شهادت شهید جاویدپور چه بازخوردهایی را از مردم گرفتید؟

مردم قدردان شهدا هستند و آنها و خانواده‌هایشان را عزیز می‌دانند، چرا که در راه خدمت به مردم و تامین سلامت آنها، به درجه رفیع شهادت نائل شدند‌.

مردم دهلران نیز همانند همه‌ی مردم ایران قدردان زحمات کادر درمان و شهدای سلامت هستند و تا کنون بارها شاهد این احترام و قدردانی‌ها بوده‌ایم.

کادر درمان کسانی بودند که جانانه در مقابل این بیماری ایستادند و همه‌ی ما از جمله خود من که از ترس ابتلا به این بیماری جرأت بیرون آمدن از خانه را نداشتیم.

روزهایی که مادرم به کرونا مبتلا شد به خاطر ترس از ابتلا به او سر نزدم اما در همان روزها کادر درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا جان خود را کف دست گرفته بودند و برای نجات مردم تلاش می‌کردند و این تلاش تا همین لحظه هم ادامه داشته است.

آیا فرزندان شما علاقه دارند که مسیر پدر را ادامه بدهند و در کادر درمان به مردم خدمت کنند؟

علی که فرزند کوچکتر خانواده است تصمیم گرفته که راه پدر را ادامه بدهد و می‌گوید: من می‌خواهم عضوی از کادر درمان باشم تا بتوانم راه پدرم را در خدمت به مردم ادامه بدهم.

رضا که فرزند بزرگتر خانواده است و امسال کنکور دارد در رشته ریاضی فیزیک مشغول تحصیل است و او هم این رشته را با مشورت پدرش انتخاب کرده و اکنون می‌خواهد در این مسیر تلاش کند.

در حال حاضر آیا مشکل یا مطالبه خاصی دارید که بخواهید مطرح کنید؟

در حال حاضر مشکل یا مطالبه خاصی ندارم اما امیدوارم که ویروس کرونا هر چه زودتر از بین برود تا مردم در سلامت و آسایش به زندگی خود ادامه بدهند.

شهادت در عرصه سلامت، آگاهانه‌ترین نوع شهادت است، یعنی شهادتی که در اوج معرفت و به معنای بریدن از دنیای فانی اتفاق افتاد، یعنی کمال عشق. کسی می‌تواند در پای عشق بمیرد که پیش از آن، دنیا در پیش چشمش مرده باشد.

شهدای سلامت با علم و آگاهی به خطرناک بودن این ویروس مهلک، در حالی که با کمبود ماسک و لباس محافظتی روبرو بودند، دل به آتش زدند و مانند پروانه به دور بیماران گشتند و جان خود را فدا کردند.

 پزشکان و پرستاران و کادر درمان با علم به خطرات بسیار زیادی که جان آنان را تهدید می‌کرد صحنه خدمت را ترک نکرده‌اند و بی‌وقفه خدمت می‌کنند.

گفتنی است؛ بهرام عین‌اللهی به عنوان نماینده دولت در سفر به استان ایلام که در مهرماه سال جاری اتفاق افتاد با حضور در شهرستان دهلران، با خانواده شهید منصور جاویدپور، اولین شهید مدافع سلامت استان ایلام، دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۰/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا