علمی و فناوری

گورکن عسل‌خوار چگونه با پلنگ‌ها درمی‌افتد؟/عکس

گورکن عسل‌خوار چگونه با پلنگ‌ها درمی‌افتد؟/عکس


دریافت ۱۵ MB

سه پلنگ برای شکار یک گورکن عسل خوار دست به دست هم دادند، اما نقشه شان عملی نشد و با رفتار تهاجمی گورکن مواجه شدند. دن فیزر راهنمای میدانی پارک ملی کروگر آفریقای جنوبی و پائولا مورگویا که شاهد این جدال بوده اند، می‌گویند که ما کنار روخانه نشسته بودیم که سر و کله یک ماده پلنگ و دو توله اش پیدا شد.

دن فیزر می‌گوید که ما در ادامه دو توله را دیدیم که وارد نیزارها شدند و سر صدای حیوان دیگری بلند شد. سپس آن‌ها از نیزارها بیرون آمدند متوجه شدیم که دو توله پلنگ به یک گورکن عسل خوار برخورد کرده اند. در نهایت ماده پلنگ هم به جمع آن‌ها اضافه شد تا حمله را برای شکار گورکن عسل خوار آغاز کنند.

اما در کمال تعجب در این ویدئو می‌بینیم که گورکن عسل خوار به سرعت وارد مبارزه با سه پلنگ می‌شود و اجازه نزدیک شدن نمی‌دهد. در پایان پلنگ‌ها از جدال دست کشیدند و گورکن عسل خوار نیز از میدان مبارزه خارج شد.

گورکن عسل‌خوار حیوانی از خانواده راسوها و بومی آفریقا، آسیای غربی و شبه‌قاره هند است. به این حیوان لقب «نترس‌ترین جانور روی زمین» و «جنگجوی بدون رقیب» را داده‌اند چراکه فقط کمی بزرگتر از روباه است اما بارها مشاهده شده که با جانورانی چون شیر، خرس و پلنگ که قصد شکار او را داشته‌اند وارد نبردی طولانی شده و آن‌ها را به عقب‌نشینی واداشته‌است. این جانور هوش بالایی دارد و از معدود جانوران غیرنخستی‌سان است که از ابزار استفاده می‌کند.

گورکن عسل‌خوار تنها عضو از زیرخانوادهٔ Mellivorinae در خانوادهٔ راسوسانان است و با اینکه گورکن نامیده می‌شود اما به راسوها و سمورها بیشتر شباهت دارد تا به گورکن. جثه گورکن عسل‌خوار به اندازه گورکن معمولی است اما آناتومی آن مشابه یک راسوی بسیار بزرگ است. گورکن‌های عسل‌خوار در محیط‌های طبیعی در هر ساعت شبانه‌روز ممکن است به شکار بروند اما در مناطقی که انسان‌ها حضور دارند بیشتر شب‌گرد هستند.

آنها ۲۳ تا ۲۸ سانتیمتر ارتفاع در ناحیه شانه دارند. طول بدنشان ۵۵ تا ۷۷ سانتیمتر است و دمشان هم ۱۲ تا ۳۰ سانتیمتر درازا دارد. نرها ۹ تا ۱۶ کیلو وزن دارند و وزن ماده‌ها ۵ تا ۱۰ کیلوگرم است. برخلاف اکثر پستانداران، رنگ پشت آن سفید یا خاکستری متمایل به زرد و رنگ پهلوها و زیر بدن کاملاً سیاه است. این حیوان در زیستگاه‌های متنوعی از جمله مناطق نیمه بیابانی، استپی، جنگلی و بیشه‌زارها زندگی می‌کند. گورکن عسل‌خوار حیوانی شبگرد است و تنها یا همراه با جفتش در یک لانه زندگی می‌کند. با ناخن‌های قوی خود حفره‌هایی در زمین ساخته و در آن لانه می‌کند یا در غارهای طبیعی، شکاف سنگ‌ها و سوراخ درختان لانه می‌سازد. برای یافتن عسل از درختان بالا می‌رود و بعضی از خصوصیاتش شبیه خرس است.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا