گیلان

گیلان، پایین‌ترین نرخ باروری را در بین استان‌ها دارد

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، ارسلان سالاری امروز در نشست توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه ریاست این دانشگاه با بیان اینکه در آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، حدود ۸۰ میلیون نفر شمارش شد، اظهار کرد: مقایسه هرم‌های سنی جمعیت ایران در دو دهه اخیر نشان می‌دهد ساختمان هرم سنی جمعیت ایران در حال معکوس شدن است.

به گفته وی، این وضعیت حاکی از آن است جمعیت کشور که در حال حاضر جمعیت جوانی است، در دهه‌های آتی به سوی سالمندی متمایل خواهد شد و یکی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار در باروری را میزان باسوادی و سطح تحصیلات زنان عنوان کرد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این مطلب که طی نیم قرن اخیر در ایران الگوی سنی ازدواج، به ویژه در نزد زنان تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته است، تصریح کرد: طی نیم قرن اخیر میانگین سن اولین ازدواج مردان ۲.۵ سال افزایش یافته در حالی که میانگین مزبور برای زنان بیشتر از ۴ سال افزایش داشته است. 

سالاری با بیان اینکه بر اساس آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۵، گیلان پایین‌ترین نرخ باروری را در بین استان‌ها دارد، گفت: هرم سنی استان گیلان به عنوان سالمند‌ترین استان در حال تغییر شکل به هرم استوانه‌ای است. 

وی با بیان اینکه تحولات جمعیت و رشد آن، از گذشته‌های دور تاکنون، همواره از مباحث مهم جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده و اذهان محافل مختلف سیاسی و اقتصادی را به خود مشغول داشته است، افزود: اهمیت تغییرات در حدی بود که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۳، سیاست‌های کلی جمعیت «از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و بر ضرورت هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه تأکید شد. بدین ترتیب،» سیاست‌های کلی جمعیت ” به عنوان مهمترین ابزار اصلی کار، مورد توجه قرار گرفت. 

سالاری با اشاره به اقدامات مهم دانشگاه در حوزه بهداشت طی دو سال اخیر بیان کرد: اجرای موفق طرح وزین سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، راه‌اندازی مراکز ۱۶ و ۲۴ساعته برای نمونه‌گیری کووید در شهرستان‌های استان و نوسازی و احداث بیش از ۳۰ خانه بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت را از مهمترین اقدامات دانشگاه در حوزه بهداشت برشمرد. 

سالاری همچنین تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه‌های تشخیصی سلولی مولکولی کرونا در درمانگاه بعثت، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه مولکولی رودبارتان و افتتاح ۸ پروژه بهداشتی را از دیگر اقدامات مهم عنوان کرد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تامین ۸۰۰ دستگاه کامپیوتر به ارزش ۶ میلیارد تومان و اصلاح بستر شبکه در شبکه‌های بهداشت و مراکز درمانی به ارزش سه میلیارد تومان از جمله اقدامات انجام شده در توسعه زیرساختهای IT برشمرد. 

وی افزایش بیش از ۱۵۰ تخت ویژه و ۸۰۰ تخت بستری بیمارستانی در استان، افزایش سرانه خوابگاهی از ۱۲ متر مربع به ۱۴/۵ متر مربع با خرید، تجهیز و بهره برداری از دو خوابگاه دانشجویی، جذب ۱۱۴ هیئت علمی در طی سه فراخوان اخیر و تامین بالغ بر ۱۰۰۰ قلم تجهیزات پزشکی بیمارستانهای دولتی استان با ارزش ریالی بیش از۹۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات دانشگاه عنوان کرد. 

سالاری با اشاره به راه اندازی ۱۱۳۸ پایگاه واکسیناسیون در کل استان گفت: در حال حاضر ۹۴.۵ درصد از جمعیت هدف، نوبت اول واکسن و ۸۷.۱ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند. ۱۴.۱ درصد نیز توبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند

وی با اشاره به برنامه‌های آتی دانشگاه تصریح کرد: تلاش جهت راه اندازی طرح تحول شهری و پزشک خانواده، پیگیری ساخت و تکمیل پروژه‌های محرومیت‌زدایی حوزه بهداشت، تلاش جهت تکمیل ۲۲ پروژه بهداشتی توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و تلاش جهت تکمیل ۹ پروژه بهداشتی توسط قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه از اهم اقدامات پیش بینی شده در سالهای آتی است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نیازهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری، تخصیص اعتبارات لازم برای احداث و تجهیز مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و خانه‌های بهداشت، تخصیص سهمیه واکسن آسترازنکا کافی با توجه به تعداد قابل توجه پرسنل نیروی دریایی، تجار و رانندگان بین المللی استان، تخصیص اعتبارات لازمه جهت طرح شهید قاسم سلیمانی وسالن‌های واکسیناسیون (مصرفی و رفاهی)، تخصیص حق الزحمه کشیک‌های مراکز ۱۶ و ۲۴ساعته کرونا از مرداد ۹۹ تا کنون و تخصیص اعتبارات مربوط به‌کارانه پرسنل از وزات بهداشت خواستار شد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا