سیاسی

یادداشت| ماسک‌هایی که بوی رفاقت نمی‌دهد

گروه پارلمانی برگزیده های ایران، یادداشت مهمان- حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی: خبر و تک عکس برگفته از یک توئیت، کوتاه بود و تعجب برانگیز. صفحه توئیتر سفارت جمهوری کره‌ در تهران روز یکشنبه (۹ آبان ۱۴۰۰) توئیتی از منتشر کرد که «۲۶ اکتبر ۲۰۲۱در جریان دیدار از بیمارستان آتیه و برای کمک به مردم ایران برای غلبه بر کویید-۱۹، جناب سفیر یون، ۲ هزار عدد ماسک(کی‌اف۹۴) را به بیمارستان اهدا نمود.»

هرچند در دین مبین اسلام و براساس مبانی انسانی و ایرانی بر کمک حتی به اندازه‌ای ناچیز تاکید شده و این موضوع بارها از سوی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال سایر کشورها رخ داده است اما مسئله‌ وقتی جالب می‌شود که که ابعاد آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و نکاتی در خصوص آن قابل ذکر می‌شود تا آگاه‌سازی‌هایی در این زمینه صورت گیرد و حقایقی هرچند آشکار به طور واضح بیان، تکرار و گوشزد شود تا واقعیت‌های به عمد فراموش شده آشکار شده و بر برخی متذکر شود تا همان برخی‌ها گمان نکنند ملت بزرگوار ایران اسلامی محتاج خرده کمک‌های ناچیز آنان هستند.

نکته نخست اینکه هرچند در روند امور سازمانی و اداری و دیپلماتیک، اطلاع‌رسانی و تهیه خبر از دیدارها و اقدامات افراد و مسئولان اقدامی عرف بوده و هست اما در نوع نگاه و شیوه بیان و تهیه خبر هم باید به صورت حرفه‌ای عمل شود. اینکه گفته شود «برای کمک به مردم ایران برای غلبه بر کویید-۱۹»، جالب است سفیر محترم جمهوری کره بدانند که ۲ هزار ماسک در برابر جمعیت ۸۵ میلیون نفری جمهوری اسلامی ایران رقمی ناچیز و غیر قابل توجه است. ضمن آنکه باید بر این نکته نیز توجه شود که برای همین جمعیت ۸۵ میلیون نفری با وجود کارشکنی‌‎های کشورهایی چون آمریکا به عنوان دوست و الگوی اربابانه کره جنوبی برای مقابله با ویروس کرونا تا زمان نگارش این متن نزدیک به ۹۰ میلیون دوز واکسن تزریق کرده‌اند که در نوع خود و با توجه به آمارهای اعلام شده مبنی بر واکسیناسیون ۲۴ میلیون دوز از جمعیت ۵۳ میلیون نفری جمهوری کره، رقمی چشمگیر و قابل توجه و قابل تقدیر از سوی مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی ایران است. پس چشمانتان را باز کرده و مردم استوار ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و همچنین اقدامات مسئولان کشور برای غلبه بر ویروس کرونا را مشاهده کنید.

نکته دوم که باید بیان شود این است که مبلغ هر بسته یکصد عددی ماسک کی‌اف۹۴ به طور میانگین ۱۳ هزار وون کره‌جنوبی یعنی حدود ۱۱ دلار آمریکا و حدود ۳۰۰ هزار تومان ایران است که میزان ۲ هزار عددی از این ماسک‌ها نیازمند هزینه ۶ میلیون تومانی است. حال حساب کنید هزینه چاپ بنر خوشامدگویی، پذیرایی صورت گرفته از شخص سفیر و هیات همراه در بیمارستان آتیه و هزینه‌های جانبی با یک حساب سرانگشتی مبالغی نزدیک به همین میزان را در بر خواهد گرفت که با این مقایسه بهتر است تا «سکوت کرده و زبان در کام گیرند».

نکته سوم و حائز اهمیت دیگری که باید به آن اشاره شود و نکته پُر رنگ این ماجرا است مبلغ ۷ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده مردم جمهوری اسلامی ایران در جمهوری کره به دلیل واهمه دولت این کشور از تحریم‌های آمریکاست که برخی رقم‌ها حتی بیانگر مبالغی بیش از این نیز هست. حال چگونه است که سفیر محترم جمهوری کره از یک سو دم از کمک به مردم ایران می‌زند و از سوی دیگر مقامات این کشور از آزاد نمودن دارایی‌های مسلم جمهوری اسلامی ایران به دلیل فرمانبری از آمریکا سر باز می‌زنند و هر بار بهانه‌ای جدید در این زمینه می‌تراشند. این ماجرا داستان آن گوسفند دزدی را تداعی می‌کند که از اموال دزدی بخشی را می‌بخشید تا باقی‌مانده گوسفندان حلال شود. حال شما اگر داعیه‌دار کمک هستید ما را نیازی به مرحمتتان نیست لطفی کنید و حقوق و دارایی خودمان را باز گردانید.

نکته بعدی دیگری که شاید زمینه‌ساز اصلی این نگاره شد، توئیت دیگر سفارت جمهوری کره در پاسخ به انتقادهای مطروحه در زمینه اهدای ۲ هزار ماسک بود. صفحه توئیتر سفارت این کشور در توئیت دیگری عنوان کرده بود که «دوستی ایران و کره ۶۰ سال قدمت دارد. کره برای حمایت از ایران در امور پناهندگان افغان به ایران معادل ۲۷ میلیون دلار کمک کرد و همچنین با کمک حدود ۸ میلیون دلار، از ایران در مبارزه با کووید حمایت نمود که شامل یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا، یک میلیون ماسک و کیت‌های پی‌سی‌آر می‌باشد.» همین توئیت بیان مجدد مطالب فوق الذکر را تاکید می‌کند ضمن آنکه اگر دوستی ایران و کره ۶۰ سال قدمت دارد حال این شمایید که بر این قدمت ۶ دهه‌ای که چه بسا روند تاریخ تجاری آن بیش از این میزان نیز بوده، پشت کرده‌اید. ضمن آنکه اگر ۲۷ میلیون دلار به امور پناهندگان افعان به ایران کمک کرده‌اید، خواب فراموشی سراغتان نیاید که این مسئله همان «آش سوخته‌ای» است که هم­پیمانان آمریکایی و غربی شما با بازی‌های غلط و اشتباهات سیاسی و دخالت‌های مغرضانه بر سر مردم بی‌گناه و بی‌پناه افغانستان آورده‌اند. همچنین اگر از کمک ۸ میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با کووید ۱۹ سخن می‌گویید، روزهای خوش نچندان دور را فراموش نکنید که کالاهای کره‌ای در بازار جذاب ایران اسلامی و در خانه‌های مردم این سرزمین جای می‌گرفتند و درآمدهای سرشارتان از جیب ملت ایران آنچنان بود که ۸ و ۱۰ میلیون دلار در مقابل سود حاصله از فروش آن کالاها، ارقامی ناچیز و قابل چشم‌پوشی هستند. نگذارید خاطرات خوش آن روزهایتان به تلخی خداحافظی بدون بازگشت تبدیل شود و مطمئن باشید دود این آتش روشن کرده شما و دوستانتان بر چشمان خودتان خواهد رفت. پس چشمانتان را شسته و جور دیگری به ماجرا بنگرید که این روزها نیز خواهد رفت و روسیاهی بر دوستان‌نمایی خواهد ماند که چشم بر تاریخ ۶۰ ساله دوستی بستند و دست از انصاف کشیدند. باشد که آگاه شوید.

نکته مهمی که باید مد نظر قرار داد؛ یک بام و دو هوای کره جنوبی در عرصه فعالیت در بازار ایران است. ملت ایران به خاطر دارد که در سال‌های گذشته و پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان، کمپانی‌های معروف کره‌ای در حوزه لوازم خانگی یک به یک بازار ایران را ترک کردند، موضوعی که باعث شد صنایع لوازم خانگی داخلی کشورمان به سرعت خلأ کره‌ای ها را پر کنند، اما باز هم شاهد بودیم که در ماه‌های گذشته آنها قصد داشتند بدهی ۷ میلیارد دلاری خود به ایران را در قالب صادرات لوازم خانگی به ایران دنبال کنند تا هم کمر صنعت داخلی را بشکنند و هم رونق را به صنایع خودشان باز گردانند؛ موضوعی که در رفتار شرکت‌های کره‌ای در ایران مشهود است مانند شرکت ورشکسته خودروسازی‌شان که در سایه غفلت مسئولان دولت قبل و با استفاده از معافیت‌‎های مختلف گمرکی، خودروهای لوکس را در کشورمان بدون هیچ آورده‌ای مونتاژ می‌کند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا