ایلام

یادگاری شوم حزب بعث برای ایلام/ ۷ مورد انفجار مین از ابتدای سال ۱۴۰۰ در مهران

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، هر ساله چندین نفر از مردم شهرستان مهران در استان ایلام به دلیل انفجار مین و ضایعات جنگی به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی، کشته یا زخمی می‌شوند و این در حالی است که اغلب این انفجارها در مناطق پاکسازی شده صورت می‌گیرند.

مجید کاکی فرماندار شهرستان مهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۷ مورد انفجار در شهرستان مهران رخ داد که به دنبال آن ۱۰ نفر مجروح و یک نفر هم جان خود را از دست داد.

وی افزود: از مجموع ۱۰ نفری که بر اثر این انفجارها مصدوم شدند ۳ نفر حین تفریح در طبیعت، ۲ نفر حین کشاورزی، یک نفر دامدار، ۲ نفر از گروه تفحص شهدا، یک نفر از گروه پاکسازی مین و یک نفر حین دستکاری ضایعات جنگی در منزل دچار حادثه شدند و یک مورد فوتی شهرستان هم مربوط به دستکاری ضایعات جنگی در منزل بود.

فرماندار مهران با اشاره به این که ۵ مورد از ۷ انفجار صورت گرفته از ابتدای سال تا کنون در مناطق پاکسازی شده مهران رخ داده است تاکید کرد: با توجه به این که طی سال‌های دفاع مقدس عملیات‌های مختلفی در شهرستان مرزی مهران صورت گرفته، ممکن است علی رغم پاکسازی‌های صورت گرفته برخی اشیاء جنگی همچنان در منطقه باقی مانده باشند؛ لذا از همشهریان عزیز مهرانی تقاضا داریم در صورت مشاهده هر گونه شئ مشکوک در طبیعت از دستکاری آن جدا خودداری کنند و بلافاصله پس از مشاهده مراتب را به فرمانداری یا پلیس ۱۱۰ گزارش دهند تا گروه پاکسازی نسبت به بررسی و خنثی سازی آن اقدام کند.

شهر مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام واقع شده‌است و بخشی از مناطق گرمسیری استان ایلام محسوب می‌شود که حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت دارد.

شهر مهران در نزدیکترین نقطه به صفر مرزی (۵ کیلومتری مرز)، در منطقه‌ای پست قرار دارد و از بلندی‌های مرزی به طور مستقیم دیده می‌شود؛ همین موقعیت مکانی ویژه باعث شد در ۸ سال دفاع مقدس، دیکتاتورهای توسعه‌طلب حاکم بر عراق، این شهر مرزی را مورد تاخت‌وتاز قرار دهند؛ به طوری که در دوران جنگ تحمیلی این شهر ۴ بار اشغال، سپس آزاد شد.

در واقع شهر مهران سه بار به دست ارتش بعثی و یک‌بار در همکاری گروهک تروریستی منافقین با این ارتش، اشغال و هر بار با تلاش و همت رزمندگان ایران آزاد شد.

جنگ سال‌هاست که به پایان رسیده اما برای عده‌ای از مردم هنوز تمام نشده و گویا جنگ همچنان ادامه دارد؛ یاد دلیری‌های ۳۰۰۰ شهید ایلامی، خاطرات ایثارگران و جانبازانی که بعد از جنگ، هر یک رنجی را تحمل می‌کنند و خانواده‌هایی که هنوز منتظر بازگشت نشانه‌ای از عزیزانشان هستند. 

در این میان اما جنگ تحمیلی یادگار دیگری هم برای مردم مرزدار استان ایلام دارد؛ مین، این میراث شوم جنگ تحمیلی در استان ایلام که سال‌هاست که آتش آن در استان ایلام جان می‌گیرد و گاه زخمی تازه بر تن این مردم مرزدار می‌نشاند.

زندگی در مناطق جنگی، هر لحظه تنفر شما را از جنگ بیشتر و طعم صلح و آرامش را برای شما شیرین‌تر می‌کند و شما آرزو خواهید کرد که ای کاش هیچ وقت، هیچ جنگی در هیچ کجای جهان رخ ندهد.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۰/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا