سلامت

یزد رتبه نخست کشور در شیوع دیابت را دارد

به گزارش برگزیده های ایران، دکتر محمدرضا دهقانی روز شنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته ملی دیابت ( ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه ) افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده حدود ۹۰ هزار نفر در این استان به دیابت مبتلا هستند که ۶۰ هزار نفر از آنان در مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت استان پرونده دارند.

وی میانگین شیوع دیابت در کشور را ۱۲ درصد و در استان یزد ۲۱ درصد اعلام کرد و اظهار کرد:  ۲۵ درصد از جمعیت استان نیز در مرحله “پیش دیابتی” قرار دارند که در صورت کم توجهی، ریسک ابتلاء آنان به این بیماری بسیار بالاست .

دکتر دهقانی خاطرنشان کرد: براساس نسبت جمعیتی و گروه سنی بیشتر افراد دیابتی استان مربوط به شهرستان خاتم و از لحاظ میزان شیوع بیماری نیز شهرستان تفت رتبه های برتر را در استان دارند .

وی اضافه کرد: دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر مزمن همواره جوامع را با تبعات متعددی مواجه می‌کند و تاثیر زیادی علاوه بر حوزه سلامت در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه به دنبال دارد. 

مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد نیز با بیان اینکه خانه نشینی و کم تحرکی در شرایط کرونا موجب افزایش احتمال ابتلاء به بیماری دیابت می شود ، گفت: شهروندان باید در این دوران، فعالیت های ورزش را فراموش نکنند. 

محمدرضا آقایی افزود: بی‌تحرکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش آمار بیماران دیابتی است و بر اساس بررسی های انجام شده ۶۵ درصد مردم استان یزد کم تحرک هستند و مستعد ابتلاء به برخی بیماری ها مانند دیابت می باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری های قلبی و عروقی ، زخم و قطع پا ، تاری دید، خون ریزی چشم و نارسایی کلیه از عوارض بیماری دیابت است و این عوارض می تواند منجر به اختلالاتی در زندگی روزانه افراد شود.

وی با بابیان اینکه هزینه درمان افراد دیابتی سه برابر بیماران سرطانی است، افزود: در هر ۱۵ دقیقه در دنیا  ۱۹ نفر به بیماران دیالیز و ۱۲ نفر به تعداد نابینا  افزوده می شود که بخش قابل توجهی از آن مربوط به مبتلایان به دیابت است.

آقایی شیوع چاقی در بین جوانان و نوجوانان را زنگ خطری برای ابتلای این گروه های سنی به دیابت ذکر کرد و گفت: دیابت، یک بیماری خاموش است و عوارض بسیار خطرناکی به دنبال دارد.

دیابت (مرض قند) از بیماری‌های غیرواگیری است که تعداد قابل توجهی از شهروندان به دلایل مختلف به آن مبتلا هستند، استان یزد به نسبت جمعیت در رتبه برتر ابتلا به این بیماری در کشور قرار دارد، میانگین شیوع دیابت در کشور ۱۲ درصد و در استان یزد ۲۱ درصد است..

دیابت، شایع‌ترین بیماری غدد در جهان و عامل چهارم مرگ و میر سالانه است و بر اساس بررسی های انجام شده از سوی محققان در هر دقیقه ۱۲ مورد ابتلای جدید و ۶ مرگ ناشی از دیابت در جهان گزارش می‌شود.

دیابتی که از راه وراثت به فرزندان منتقل می‌شود را دیابت نوع یک و ارثی می گویند اما نوع ۲ این بیماری به دلیل شرایط زندگی نامناسب و رژیم غذایی نامطلوب ایجاد می شود و افرادی که قند خون ناشتای آنها بالاتر از ۱۰۰ باشد در مرحله پیش‌دیابت قرار دارند. 

استان یزد یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت دارد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا