Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
یلدای باستانی متأثر از کرونا/ از قیمت آجیل چه خبر؟ - خبرگزاری برگزیده های ایران
مرکزی

یلدای باستانی متأثر از کرونا/ از قیمت آجیل چه خبر؟

خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛  شعر معروف «دو قدم مانده که پاییز به یغما برود، این همه رنگ قشنگ از کف دنیا برود»، حکایت این روزهای نه چندان سرد پاییزی است، حکایتی که می‌رود با پاییز خداحافظی کند تا زمستان پادشاهی‌اش را جشن بگیرد.

کمتر از ۱۰ روز به پایان عمر فصل رنگ‌ها باقی مانده و شب یلدا می‌آید تا زمستان مرواریدی را خبر داد و طبق رسوم ایرانیان آغاز زمستان با آیین شب یلدا جشن گرفته می‌شود.

آیین یلدا در ایران قدمتی دیرینه دارد و به گواه برخی اسناد تاریخ وارد شدن آن به تقویم رسمی ایرانیان باستان به زمان داریوش یکم مربوط می‌شود.

در استان مرکزی نیز آیین یلدا همانند سایر نقاط کشور با رسوم خاص خود برگزار می‌شود و مردم در جای جای این استان آیین یلدا را برگزار می‌کنند.

در این آیین که به شب «چله‌» نیز معروف است، اعضای خانواده در خانه بزرگ خانواده گردهم جمع شده و تا پاسی از شب به شب‌نشینی می‌‌پردازند، که در گذشته معمولا افراد فامیل دور کرسی چوبی جمع می‌شدند و به قصه‌های بزرگترها گوش می‌دادند و از تنقلاتی که زنان خانه برای این شب خاص تهیه کرده‌ بودند تناول می‌کردند.

انار، هندوانه، تخمه و آجیل، شیرینی و خواندن اشعار حافظ، سعدی و فردوسی پای ثابت شب‌نشینی مردم در شب یلدا است. 

 

 هرچند طی دو سال اخیر شیوع کرونا برگزاری شب یلدا را با محدودیت‌هایی مواجه کرده، اما مردم تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن این مراسم را برگزار و ساعتی را در کنار دوستان و اقوام به شادی سپری کنند.

کرونا از یک سو و گرانی و تورم از سوی دیگر در سال‌های اخیر از شور و هیجان خرید تنقلات میوه و آجیل به شدت کاسته، به طوری که با اندکی قدم زدن در بازار و خیابان به خوبی رکود حاکم بر بازار شب یلدا را متوجه خواهیم شد.

با کرایه خانه بالا توان خرید پسته ۳۰۰ هزار تومانی را ندارم

گرانی آجیل این روزها توان خرید شب یلدا را از مردم گرفته و مردم توانی برای خرید آجیل ندارند، به طوری که یکی از شهروندان اراکی در این رابطه به خبرنگار برگزیده های ایران در اراک می‌گوید: با حقوق ۴ میلیون تومانی و بالا بودن اجاره بهای مسکن پولی نمی‌ماند که بخواهیم پسته ۳۰۰ هزار تومانی و یا بادام ۴۰۰ هزار تومانی بخریم.

 سفره شب یلدا دیگر مثل گذشته‌ها پرملات نیست

مرادی می‌افزاید: یا باید میوه بخریم یا آجیل، توان خرید هر دو را نداریم، سفره شب یلدا دیگر مثل گذشته‌ها پرملات نیست.

در شرایطی که کمتر از چند روز به شب یلدا باقی مانده و باید بازار خرید شب یلدا حسابی گرم باشد، با سرکشی از بازار و مغازه‌های آجیل فروشی، میوه‌فروشی و شیرینی‌فروشی هیچ جنب و جوشی برای خرید یلدایی به چشم نمی‌خورد، به طوری که فروشگاه‌های خلوت و خالی از ازدحام جمعیت است.

مردم پولی برای خرید آجیل ندارند

یکی از آجیل‌فروشان معروف اراک که بر خلاف سال‌های گذشته مغازه‌اش خالی از مشتری است، به خبرنگار برگزیده های ایران می‌گوید: قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و مردم پولی برای خرید آجیل ندارند.

وی می‌افزاید: میزان خرید مردم به دلیل بالا بودن قیمت اجناس کاهش یافته و مردم تنها توان خرید مایحتاج روزانه خود را دارند و به غیر از قشری مرفه، از خرید یلدایی مردم عادی خبری نیست.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آجیل

آنطور که رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی اراک می‌گوید: قیمت آجیل نسبت به سال قبل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد رشد داشته و قطعا توان خرید مردم نیز به همین میزان کاهش یافته است.

حسن شمس افزایش قیمت دلار، صادرات و خشکسالی را از عوامل موثر در افزایش قیمت آجیل دانسته و می‌افزاید: امروز در بازار پسته با قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰ تا ۳۸۰ هزار تومان، مغز بادام ۳۲۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، تخمه کدوی ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، این درحالی است که در قیمت شیرینی‌ها نیز افزایش ۱۰۰ درصدی شاهد هستیم.

اجرای طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا در اراک

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز با اشاره به وضعیت نامطلوب بخش صنوف به دلیل شرایط کرونا می‌گوید: متاسفانه شیوع کرونا طی دو سال اخیر خسارت‌های زیادی به بخش صنوف استان وارد کرد و اصناف خسارت‌های بسیاری را متحمل شدند. 

          

جمشید زند می‌افزاید: وضعیت بازار شب یلدا کساد است و به دلیل گرانی و تورم استقبال چندانی از خرید شب یلدا نمی‌شود.

وضعیت بازار شب یلدا کساد است و به دلیل گرانی و تورم استقبال چندانی از خرید شب یلدا نمی‌شود

رئیس اتاق اصناف استان با بیان اینکه در این شرایط بازهم طرح نظارتی شب یلدا در استان برقرار است، بیان می‌کند: ۱۰۰ نفر از کارشناسان و بازرسان اتاق اصناف طرح نظارت بر بازار شب یلدا را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: طرح نظارتی شب یلدا از ۱۷  آذر ماه آغاز شده تا دو روز بعد از شب یلدا ادامه دارد و طی آن  بر قیمت  و نحوه عرضه انواع میوه، آجیل، شیرینی نظارت می‌شود.

 

رئیس اتاق اصناف از عرضه مرغ با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب در سطح استان خبر داده و اظهار می‌کند:  قیمت اعلام شده مرغ ۳۱ هزار تومان است اما مرغ کیلویی ۲۹ هزار تومان عرضه می‌شود، ضمن اینکه مرغ منجمد نیز به ازای هر کیلو ۲۰ هزار تومان در سطح استان توزیع می‌شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا