سلامت

یک راه عجیب و تازه برای کاهش خطر زوال عقل

یک راه عجیب و تازه برای کاهش خطر زوال عقل

الهه جعفرزاده: تحقیقات اخیر بیان می‌کند افرادی که دچار کم شنوایی هستند و از سمعک استفاده نمی‌کنند، نسبت به گروهی که از سمعک استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. طبق گفته نویسندگان این مطالعه، قسمتی از مغز که به قوه شنیداری مربوط است، در طی بیماری کم‌شنوایی، خیلی سخت عمل می‌کند و سمعک می‌تواند از این سختی بکاهد و به مغز اجازه دهد تا روی سایر وظایف مربوط به حافظه و یادگیری تمرکز کند.

بهتر است که عموم مردم در مراحل اولیه کم‌شنوایی، به‌دنبال ارزیابی و درمان باشند و با استفاده از سمعک از دیگر عوارض بیماری پیشگیری کنند.

طی این تحقیق، بیش از ۴۳۰ هزار نفر در بریتانیا مورد مطالعه قرار گرفتند و در رابطه با استفاده و عدم استفاده از سمعک از آنها سؤال شد. محققان با استناد به سوابق بیمارستانی و آمار مرگ و میر، اطلاعات به‌دست‌آمده را با تشخیص‌های زوال عقل تطبیق دادند. نتایج نشان داد افرادِ کم‌شنوایی که از سمعک استفاده نمی‌کنند، ۱.۷ درصد در معرض خطر زوال عقل هستند، در حالی که این میزان در میان افراد سالم از لحاظ شنوایی یا افرادی که کم‌شنوایی دارند اما از سمعک استفاده می‌کنند، ۱.۲ درصد است.

یک راه عجیب و تازه برای کاهش خطر زوال عقل

به گفته محققان، متغیرهایی مانند تنهایی، انزوای اجتماعی و افسردگی (حدود ۸ درصد) بر ارتباط میان کم شنوایی و زوال عقل تأثیر دارند.

بیشتر بخوانید:

یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان

دانشمندان توصیه می‌کنند هر از گاهی سطح شنوایی خود را بسنجید و در صورت نیاز از سمعک استفاده کنید. زمان می‌برد تا مغز به این شرایط عادت کند، اما مطمئن باشید استفاده از سمعک مزایای بسیاری در این زمینه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد سمعک دارای یک اثر محافظتی است و با حفظ عملکرد شنوایی و اجازه دادن به مغز برای پردازش صدا جلوی نابودی سلول‌های مغز را می‌گیرد. افزون بر این، استفاده از سمعک به افراد کم‌شنوا این اعتمادبه‌نفس را می‌دهد که تعامل اجتماعی را حفظ کنند؛ این مسئله‌ی به ظاهر ساده در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مؤثر است.

بیشتر بخوانید:

چه کنیم تا حافظه سالمی داشته باشیم؟/ ۱۰ نکته کلیدی برای جلوگیری از زوال عقل

منبع: upi

۴۷۲۳۲

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا