فرهنگ و هنر

یک روایت از «گیتی همسر رضا» / «زنی که دیده نمی شود»

یک روایت از «گیتی همسر رضا» / «زنی که دیده نمی شود»

حمیدرضا هنری کارگردان فیلم «گیتی همسر علیرضا» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده درباره شکل‌گیری ایده فیلم اظهار کرد: ایده‌های متفاوتی داشتم و در نهایت به این سوژه که چند اتفاق را در کنار هم دارد، رسیدم.

او افزود: همیشه اتفاقات و تنش‌هایی که در زندگی زناشویی رخ می‌دهد بسیار جذاب است و از آنجا که من به بنیاد خانواده همواره توجه دارم ایده‌ام را در قالب یک اتفاق خانوادگی پیش بردم.

هنری با اشاره به اینکه قصه‌ای که درست روایت شود همیشه جذاب است، توضیح داد:. نمی‌دانم چرا همیشه در سینمای ایران زن‌ها شمایل مشخصی دارند و همواره زنانی را می‌بینیم که در خانه مشغول آشپزی کردن هستند یا حتی می‌توان آن‌ها را سلطه‌پذیر دانست و این وجهه‌ای که ما از زنان می‌بینیم مربوط به یک یا دو سال اخیر نیست و سینمای ما سال‌های بسیاری است که زن‌ها را اینچنین نشان می‌دهد اما در این بین برخی آثار هم هستند که تصویر متفاوتی ارائه می‌دهند و از بین آن‌ها می‌توان به فیلم‌های داریوش مهرجویی اشاره کرد اما آنچه که مطرح کردم مربوط به اکثریت آثار سینمایی ایرانی می‌شود و ما کمتر در آنها زن‌ها را می‌بینیم که بیرون از خانه حضور پر رنگ و فعالی داشته باشند.

وی افزود: این تصویر غالب در سینمای ایران در حالی شکل گرفته که اگر وارد جامعه شوید با زنان قدرتمند، کارآفرین و فعالی روبرو می‌شوید و حتی ممکن است زنان را در مسند ریاست یک شرکت یا کارخانه بزرگ دید. این زنان در جامعه ما حضور دارند و من به عنوان یک فیلمساز تصمیم گرفتم بر خلاف فضای عمومی که در سینما و قصه‌های ما جریان دارد زنی را نشان دهم که وجود دارد اما در سینمای ما دیده نمی‌شود. این وضعیت در آثار ادبی ما هم وجود دارد و ما با زنانی قدرتمند مواجه نمی‌شویم که البته باید بگویم منظور من پرداخت پروپاگاندایی به حضور زنان در جامعه نیست و به یک نگاه واقع‌گرایانه اشاره می‌کنم. من سعی کردم قصه فیلمم را بر اساس همین واقعیت‌ها و اتفاقاتی که به آن‌ها نزدیک بودم بسازم و به زعم من نگاهی که به زن‌ها داشتم باعث شد این فیلم نوعی تازگی داشته باشد چراکه این زن‌ها هنوز در جامعه ما حضور دارند و هنوز هم چندان دیده نمی‌شوند.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: به نظر من فضای عمومی فرهنگی به این شکل است که زنان ما در قالبی کاملاً مشخص و کلیشه‌ای نشان داده شوند و اگر بخواهیم تصویر متفاوت‌تر و واقعی‌تری از زنان امروز داشته باشیم باید این فرهنگ و این نگاه غالب تغییر کند که در سال‌های اخیر به شخصه تغییری اساسی در این مورد ندیدم و این تغییر نکردن مربوط به فرهنگ عمومی می‌شود. ما باید تلاش کنیم که به واقعیت‌ها نزدیک شویم و زنان قدرتمند کشورمان را ببینیم، ما زنانی مثل ساره جوانمردی و زهرا نعمتی داریم که با وجود معلولیت در مسابقات پارالمپیک توانایی بسیاری از خود به نمایش گذاشتند اما کسی به آن‌ها توجهی ندارد. البته باید بگویم که نگاه ما در حال تغییر است ولی برای ملموس شدن این تغییر نیازمند زمان هستیم.

یک روایت از «گیتی همسر رضا» / «زنی که دیده نمی شود»
حمیدرضا هنری کارگردان فیلم گیتی همسر علیرضا

وی درباره متفاوت بودن کاراکتر مرد در فیلم «گیتی همسر علیرضا» گفت: در این فیلم شاهد هستیم که زن در خانه مدیر است و وقتی زن چنین قدرتی دارد کسانی که در خانه هستند هم انسان‌های متفاوتی می‌شوند. علیرضا در این فیلم پیش از ازدواج با گیتی زندگی دیگری داشته اما تحت تأثیر این زن به کاراکتر دیگری تبدیل شده است. من به ویژگی‌های کوچکی در این مرد تأکید داشتم و یکی از نکاتی که به آن اصرار داشتم سیگار نکشیدن این مرد بود و به طور کل کاراکترها بیهوده در برابر اتفاقات عصبانی نمی‌شوند و فریاد نمی‌کشند چرا که این به نوعی می‌تواند خشونت را ترویج دهد و من طرفدار خشونت نیستم پس این رفتار را در شخصیتی که خلق کردم ترویج نمی‌دهم. زن هم در این فیلم به این شکل است و وقتی با یک مسئله ناراحت‌کننده مواجه می‌شود تندخویی ندارد، آرام رفتار می‌کند و در مسئله عمیق می‌شود و این می‌تواند پیشنهادی برای مخاطب باشد برای اینکه اندیشه‌محور باشد و می‌شود با یک تعامل و گفتگو اتفاق را به آرامی پیش برد تا مسئله حل شود. در واقع شخصیت مرد در این فیلم از دنیایی دیگر در زندگی زناشویی‌اش وارد دنیایی دیگر شده که شخصیتش را تغییر داده است و دنیای قبلی‌اش در مسیر قصه این فیلم نمایان می‌شود و ما می‌توانیم این تغییر را در این مرد ببینیم.

وی درباره عرضه این فیلم در پلتفرم فیلم‌نت گفت: نگاه متفاوت فیلم‌نت در عرضه آثار برای من بسیار ارزشمند است. بازخوردهای خوبی از عرضه فیلمم داشتم و به نظر من همیشه در دسترس قرار دادن اندیشه می‌تواند اتفاقی مثبت و سازنده باشد که این اتفاق با بخش «سینمای دیگر» رخ داده است.

این کارگردان در پایان اظهار کرد: ۸ سال از ساخت این فیلم می‌گذرد و بسیار غم‌انگیز است که در سینمای ما یک فیلمساز باید ۸ سال از عمرش بگذرد و یک فیلم ساخته باشد اما یک فیلمساز در همین مدت بیش از ۱۰ فیلم ساخته باشد. من مخالف فیلمسازی کسی نیستم اما انتظار دارم مسئولان فرهنگی کاری کنند که این پروسه هشت ساله برای فیلمسازی مثل من به پروسه‌ای سه ساله تبدیل شود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: گیتی و علیرضا در کنار هم زندگی آرام و متوسطی دارند. گیتی که استادیار دانشگاه است برای ارائه مقاله علمی خود به زنو باید سفر کند. علیرضا در کابوس‌هایی که او را در مرز از بین رفتن قرار داده، سرگردان است…

یک روایت از «گیتی همسر رضا» / «زنی که دیده نمی شود»

آرش آصفی، رویا جاویدنیا، ریحانه رضی، زنده یاد کریم اکبری مبارکه، زهرا برومند و سیامک راشدی نقش آفرینان فیلم «گیتی همسر علیرضا» هستند.

۵۷۵۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا