خراسان رضوی

یک هکتار از باغات میوه قوچان به دلیل رانش ناگهانی زمین از بین رفت

به گزارش خبرگزارش برگزیده های ایران از قوچان، مهران حیاتی مدیر جهاد کشاورزی قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به حادثه رانش زمین در این شهرستان خاطرنشان کرد: پیرو گزارش‌های ارسالی و بررسی‌های میدانی، یک هکتار از باغ‌های انگور، زردآلو و گردو مربوط به روستای سراب که متعلق به ۷ کشاورز است، براثر پدیده رانش زمین به‌طور کامل از بین رفته است.

وی با بیان این که گزارش‌های اولیه از این حادثه برای بررسی‌های دقیق‌تر به اداره بحران جهاد کشاورزی خراسان رضوی ارسال‌شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل رانش زمین به‌ویژه در سطح باغ‌های کشاورزی دخل و تصرف انسان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در طبیعت است. این دست‌کاری و تغییر کاربری‌های نامناسب موجب تحرک قسمت‌هایی از زمین شده است و خاک نیز برای حفظ تعادل اکوسیستم نسبت به فعالیت‌های انسان حرکت می‌کند.

حیاتی با تأکید بر این که علاوه بر تغییر کاربری اراضی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیراصولی در باغ‌ها به ویژه حاشیه رودخانه و از بین بردن پوشش گیاهی نیز در امر رانش تسریع ایجاد می‌کند، بیان کرد: کاشت نارون و بید در بستر رودخانه‌ها یکی از راه‌های حفظ تعادل خاک و جلوگیری از رانش محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با یادآوری اینکه به دلیل خشک‌سالی منابع آب زیرزمینی اُفت کرده و همین امر نیز خلل‌هایی در سطح خاک به وجود می‌آورد، تصریح کرد: این پدیده برای اولین بار در قوچان رخ‌داده زیرا کمتر این‌گونه خطرات برای محیط‌هایی همچون این شهرستان اتفاق می‌افتد و بیشتر شاهد وقوع آن در مناطق مرطوب به‌ویژه شمال کشور هستیم.

وی تأکید کرد: این اتفاق هشداری برای دیگر کشاورزان و حتی مسؤولان است زیرا اگر بر اساس تحرکات زمین بوده یا پدیده فرونشست به دلیل دخالت‌های انسانی رخ‌داده است باید توسط کارشناسان مدیریت بحران استانداری و زمین‌شناسان موردبررسی قرار بگیرد تا از احتمال وقوع پدیده‌های مشابه جلوگیری شود.

 

انتهای پیام/۷۰۰۴۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا