سلامت

۱۰۰ روز با وزارت بهداشت؛ تحقق واکسیناسیون حداکثری برای مهار کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت برگزیده های ایران، بهرام عین‌اللهی سوم شهریور ماه از مجلس شورای اسلامی با ۲۱۴ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع به عنوان مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رای اعتماد کرد و وعده داد تا پایان بهمن سال جاری واکسیناسیون کرونا را به پایان می‌رسانیم.   

عین اللهی در میانه میدان خیز پنجم و مرگبار کرونا، سکان هدایت وزارت بهداشت را در دست گرفت، خیزی که از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و در تداوم جولان خود، روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.  

اما به مدد رویکرد دولت سیزدهم و تلاش های وزارت بهداشت در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، مرگ و میر ناشی از کرونا روندی نزولی گرفته و بر اساس پیش بینی ها و به گفته مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تلفات کووید۱۹ در آستانه دو رقمی شدن است.

روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه با تزریق ۵۴۶ هزار و ۶۵۲ دز واکسن دیگر، شمار واکسن‌های تزریقی در کشور از ۱۰۰ میلیون دز گذشت و به به عدد  ۱۰۰ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۳۷ دُز رسید بدین معنا تا کنون ۵۶ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۵۲۴ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۹۶ نفر دُز دوم و ۶۴۳ هزار و ۱۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

حفظ جان مردم مهمترین اولویت وزیر بهداشت 

عین اللهی در نخستین توئیت پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای حضور بر مسند وزارت بهداشت نوشت: مسئولیت سنگینی در برهه حساسی از تاریخ ایران برایم آغاز شد. امیدوارم جواب لطف خداوند در ایجاد فرصت برای خدمت به مردم را بدهم. کار را با حضور در میان کادر درمان آغاز کردم. خط مقدم ما آنجا است. از اعتماد آقای رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس هم سپاسگزارم.

وی پس از کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به بیمارستان مسیح دانشوری رفت و از بخش‌های مختلف این مرکز درمانی بازدید کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توئیت دیگری نوشت: اولویت دولت سیزدهم مقابله با کرونا و واکسیناسیون است و همه در این موضوع هم صدا هستند و واکسیناسیون حداکثری، اصلی ترین رویکرد دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا است.  

اولین اقدام عین اللهی با روی کار آمد بر مستند مقام عالی وزارت بهداشت، تسریع در واردات واکسن و برخورداری گروههای سنی متعدد برای واکسینه شدن در برابر کرونا بود بطوریکه واکسیناسیون علیه کرونا در فاز اول  از ۲۱ بهمن سال ۹۹ کلید خورد و کارکنان مستقیم تغسیل متوفیان کووید ۱۹، پرسنل آزمایشگاه‌های کووید و نمونه بردارها و کارکنان خط اول حوزه بهداشت واکسینه شدند در فاز دوم واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال و فاز سوم  ۶۵ تا ۷۹ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای انجام شد.

در فاز چهارم ساکنان در زندان‌ها، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان در پادگان ها، گرمخانه ها، کمپ‌های معتادین و مهاجرین، پرسنل بانک ها، حمل و نقل عمومی و آموزش واکسیناسیون انجام شده و با واردات فراوان واکسن به کشور معلمان، اساتید دانشگاه و دانش آموزان بالای ۱۸ سال نیز در لیست تزریق واکسن قرار گرفتند.

ورود ۱۵۰ میلیون دز واکسن به همت دولت سیزدهم

در ۱۰۰ روز گذشته ۱۵۰ میلیون دز واکسن به کشور به همت دولت سیزدهم وارد شده و علاوه بر آن، واکسن های تولید داخل مانند برکت، فخرا، بهارات و پاستو کووک نیز موجود است و اجباری در نوع تزریق واکسن برای افراد واجد شرایط وجود ندارد و هر نوع واکسنی که بخواهند می توانند بزنند.

با توجه به اینکه ۴۲ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۷۳۴ نفر دز دوم را تزریق کرده اند، تزریق دز سوم (یادآور) نیز در کشور در حال انجام است و کادر بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال در اولویت انجام این واکسن هستند.

وزیر بهداشت دولت سیزدهم، کاهش هزینه مردم در نظام سلامت را بعد از واکسیناسیون علیه کرونا از اولویت های مهم کاری خود دانسته و تصریح کرده است: متاسفانه علی رغم اینکه بر اساس قانون برنامه باید هزینه ها را به ۲۵ درصد کاهش می دادیم این امر محقق نشد، بر همین اساس با منابع مالی پایدار باید این مقدار را کاهش دهیم، موضوع دیگر بحث نظام بهداشت و پیشگیری است، پیشگیری نسبت به درمان‌ اولویت دارد، با پیشگیری مخاطره درمان را شاهد نخواهیم بود، خانه بهداشت در همه مناطق کشور وجود دارد پس باید آن ها را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه بیماری های مزمن غیر واگیردار همچون چاقی، فشار خون، دیابت در کل جهان یک مشکل است که باید با تغییر سبک زندگی آنها را رفع کنیم، گفت: نظام پزشک خانواده برای ما ارجحیت دارد، نظام ارجاع در قانون برنامه و سیاست های کلی سلامت به ما تکلیف شده و از ما خواسته اند به موضوع پزشک خانواده توجه شود، اگر بتوانیم زیر به ساخت الکترونیکی و امور فرهنگی این حوزه کنیم، ایجاد این امر مهم هم تسهیل می شود، امروزه کشورها برای کنترل اقتصادی و بهبود خدمات نظام سلامت پزشک خانواده دارند.

یکی از برنامه های کاری وزیر بهداشت که در ۱۰۰ روز اخیر بارها بر آن تاکید داشته، افزایش پوشش بیمه پایه درمان برای بیماران بوده و معتقد است بیمه رایگان برای اقشار آسیب پذیر را مورد توجه قرار دهیم، پوشش بیمه باید افزایش پیدا کند و بیمه های تکمیلی نیز باید سامان دهی شود، پوشش خدمات دندانپزشکی باید افزایش پیدا کند و بیمارهای نوپدید نیز پوشش داده شود، برای مثال همه خدمات بیماری کرونا باید پوشش داده شود.

عین اللهی در این باره گفت: در حوزه نظام سلامت از برخی کشورها عقب هستیم و مانند خلبان بدون رادار می مانیم، با توجه به این امر ایجاد نظام ارجاع پزشک خانواده هم تسهیل بشود، متاسفانه امروزه در کشور نسخه های درمانی دوبرابر استاندارد جهانی دارو  نوشته می شود  که با توجه به نظام الکترونیک سلامت این مشکل هم رفع خواهد شد،  یکی دیگر مشکلات ما این است که آمار درستی از نظام سلامت نداریم، اما وقتی این مشکل رفع می شود که نظام سلامت الکترونیک داشته باشیم. نظام الکترونیک سلامت تعارض منافع را هم از بین می برد.

وزیر بهداشت بیان کرد: در حوزه مقابله با تعارض منافع در دو بخش کار خواهیم کرد، در ابتدا ساختار نظام سلامت را به گونه ای تببین می کنیم که تعارض منافع از میان برود، ولی به عقیده من مهم ترین کار در این حوزه توجه مدیران ارشد هستند، بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب مدیرانی انقلاب، متخصص و پاکدست و جهادی و فاقد هرگونه تعارض منافع انتخاب خواهم کرد، عدم همکاری مدیران با مجلس برای من خط قرمز بوده چراکه معتقدم مدیران من باید به سخنان نمایندگان توجه کند.

عین اللهی توجه ویژه ای به بحث طب سنتی و احیای این طب در امور بهداشت و درمان دارد و در این زمینه معتقد است، بازشناسی، تببین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی استاندارد و علمی در کشور بطور قطع باید انجام شود، استانداردسازی روش های تشخیصی و درمانی این حوره نیز مورد توجه ما خواهد بود و معتقدیم وزارت بهداشت در این حوزه نظارت و توجه لازم را داشته باشد، همچنین از وزارت کشاورزی می خواهیم در کشت گیاهان دارویی به ما کمک کند، کارشناسی ارشد و دکترای طب سنتی و همچنین هشت دانشکده این حوزه را ما ایجاد کردیم، مطمئن باشید به این حوزه به صورت ویژه توجه می شود چرا که معتقدیم طب سنتی علمی و استاندارد می تواند مشکل ما را حل خواهد کرد.

رویکرد محرومیت زدایی با سفرهای استانی

رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم سبب شده تا دولتمردان با سفرهای استانی از نزدیک با شاخص‌های توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته آشنا شوند و با تصمیم های کارآمد سبب ارتقاء این مناطق شوند.

ارتباط دو سویه بین دولت و مردم و مردم با دولت و آشنایی از نزدیک دولتمردان با مشکلات مردم و ایجاد زمینه برای رفع مشکلات از مزایای سفرهای استانی دولت به شمار می‌رود.   

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز که همراه رییس جمهوری به سمنان سفر کرده بود به عنوان وزیر معین رییس جمهوری در جلسه شورای اداری دامغان شرکت کرد و گفت: خرداد ماه امسال تنها پنج میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده بود که امروز به بیش از ۹۸ میلیون دز رسیده و با روند سریع واکسیناسیون، رکورد تاریخی دیگری در سرعت انجام واکسیناسیون کرونا در جهان ثبت شد.  

عین اللهی افزود: در سه ماه گذشته مشکل اصلی کشور کرونا بود و روزانه ۷۰۰ نفر عزادار می‌شدند که با اقدامات دولت، حمایت مردم و نیروهای نظامی، انتظامی و امدادی امروز شاهد روند مطلوب واکسیناسیون هستیم.  

وزیر بهداشت همچنین به واردات واکسن اشاره و خاطرنشان کرد: این حجم از واردات به لطف خداوند محقق شد و علت موفقیت وزارتخانه هم این بود که از مردم کمک گرفت، اگر با امکاناتی که خود در اختیار داشتیم به تنهایی در این مسیر گام برمی داشتیم بیش از یک سال زمان لازم بود. تا امروز بیش از ۹۸ میلیون دز واکسن تزریق شده و این آمار نشان داد در هرکاری که از مردم استفاده شده و آنها وارد صحنه شوند موفق خواهیم بود.

وزارت بهداشت یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت بوده است 

عین اللهی در ارتباط با موضوع جمعیت در کشور نیز گفت: تقریبا یک سوم جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ سالمند می شوند و این درحالی است که اکنون ۱۲ درصد جمعیت ما سالمند هستند، متاسفانه وزارت بهداشت یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت بوده  که مقام رهبری  چندبار فرمودند که این اتفاق افتاده، این موضوعی است که عوامل خارجی در تحقق آن موفق عمل کرده اند علی رغم آنکه در هشت سال دفاع مقدس نتوانستند هدف خود را عملیاتی کنند؛ اگر آمار را مشاهده کنید افراد تحصیل‌کرده و ثروتمند جمعیت کمتری دارند و این موضوع نشان دهنده این است که تنها بحث اقتصادی مطرح نیست. ما اعتقاد داریم که اگر در این حوزه اقدامات لازم را انجام ندهیم به انقلاب صدمه وارد کرده ایم که غیرقابل جبران خواهد بود.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت و مشکلات مناطق محروم گفت: نمی دانم با این منابع موجود تا چه اندازه می توان این مشکلات را رفع کنیم اما ما همه تلاش خود را جهت خدمت رسانی به مردم به کار خواهیم گرفت.

وزیر بهداشت در سفرهای استانی خود برنامه های متعدد را در اولویت قرار دارد که به عنوان مثال  احداث بیمارستان هزار و ۲۱۶ تختخوابی در شیراز و بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی در صدرا در دستور کار قرار می گیرد،  تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث بیمارستان خانم الانبیا(ص) و اختصاص ۲۰۰ میلیارد برای تکمیل بیمارستان اعصاب و روان شهر جدید صدرا از جمله مصوبات سفر به استان فارس، تکمیل  و تجهیز بیمارستان امام علی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی، تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان به بیمارستان داراب، ۶۰ میلیارد تومان به بیمارستان مرودشت، ۵۰ میلیارد تومان برای بیمارستان مصیری رستم، ۳۰ میلیارد تومان برای بیمارستان قادرآباد و تجهیز بیمارستان‌های فسا و جهرم و ارسنجان از دیگر مصوبات است.

وی تاکید کرده است: موافق مطالبات به حق مدافعان سلامت هستیم و تحقق آن توسط سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری است.

دیدار وزیر بهداشت با مراجع و علمای حوزه علمیه در ۱۰۰ روز اخیر مورد توجه رسانه های داخلی و بین المللی قرار گرفت و در این دیدار  آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید به وزیر بهداشت گفت: دستورات و مباحثی که در خصوص حوزه بهداشت مطرح می شود، مهم بوده و اجرای آن واجب است.

عین اللهی نیز در دیدار تاکید کرده بود: عناصر بیگانه در ماه‌های گذشته که واکسن در ایران کم بود، می‌گفتند جمهوری اسلامی ایران نمی تواند واکسیناسیون را انجام دهد اما الان می گویند چرا واکسیناسیون در ایران اجباری است،   وزارت بهداشت دست یاری به سوی علما دراز می کند تا مردم را به واکسیناسیون تشویق کنند، در همه جای دنیا واکسیناسیون تاثیر خود را به خوبی گذاشته و در ایران نیز، واکسیناسیون، پدیده جدیدی نیست.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا