مرکزی

۱۰۰ واحد مسکونی ویژه خانواده دو معلول واگذار می‌شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اراک زهرا امینی پیش از ظهر امروز در همایش و جشن به مناسبت هفته معلولین از واگذاری یک‌صد واحد مسکونی ویژه خانواده دو معلول و بیشتر خبر داد و اظهار کرد: ساخت مسکن مددجویان با همکاری سازمان مستضعفان، اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی در حال پیگیری است و تا پایان سال این تعداد واحد مسکونی به مددجویان واگذار می‌شود.

وی افزود: بر اساس اعلام خبر و مصاحبه مدیرکل امور توانمندی کشور و بر اساس برنامه دولت سیزدهم در بحث مسکن هم افراد بالای ۲۰ سال و مجرد هم می‌توانند از طریق سامانه مذکور ثبت نام کنند از خدمات مسکن بهزیستی بهره‌مند شوند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی هفته بزرگداشت مقام افراد دارای معلولیت را از ۸ الی ۱۴ آذرماه جاری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه ۳ دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه روز جهانی معلولین در دنیا نام‌گذاری شده است، شعار امسال بهزیستی کشور «دنیایی بهتر و فراگیر و پایدار و دسترس‌پذیر بعد از کرونا با مشارکت و پیگیری افراد معلول» است.

امینی با تأکید بر اینکه بعد از دو سال به خاطر بیماری ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌ها و اقدامات و فعالیت‌ها توسط انجمن‌ها و تشکل‌ها و کلاس‌های آموزشی از طریق شبکه‌ها و فضای مجاری برای مددجویان بهزیستی برگزار می‌شده بیان داشت: در طول مدت کرونا بسیاری از انجمن‌ها و تشکل‌ها به‌ویژه انجمن ناشنوایان و انجمن بیماران ضایعه نخاعی در کنار بهزیستی بسیار تلاش کردند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات و مسائل مختلف افراد دارای معلولین در استان مرکزی گفت: از سال گذشته تاکنون اقداماتی در راستای احقاق حقوق معلولین انجام شده است که با پیگیری نمایندگان مجلس و بر اساس مصوبه مجلس منجر به افزایش اعتبارات حوزه توان‌بخشی در بحث پرداخت کمک‌معیشت و افزایش مستمری‌بگیران در حوزه توان‌بخشی شد هرچند که با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم موجود در جامعه این افرایش قطعاً نمی‌تواند مشکلات این افراد به‌صورت صد درصد رفع و حل کند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات معلولین، مسئله مناسب‌سازی را یکی از مطالبات به‌حق معلولین بیان کرد و تصریح کرد: از آنجا که در برنامه پنجم توسعه بحث مناسب‌سازی در نظر گرفته شده اما در استان همچنان این مسئله مغفول مانده است که متأسفانه شهرداری بعد از یک سال و نیم در بحث مناسب‌سازی هنوز اقدام جدی انجام نداده و افراد دارای معلولیت برای مراجعه به ادارات و مطب پزشکان با موانع و پله مواجه هستند.

امینی در ادامه از راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی برای مددجویان بهزیستی خبر داد و اظهار داشت: در راستای تسهیل رفت و آمد مددجویان و افراد داری معلولیت و ارائه خدمات بهزیستی این مراکز در قالب ادارات کوچک بهزیستی در محله‌های شهر اراک راه‌اندازی شده و در حال حاضر ۴۲ مرکز مثبت زندگی در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد ۱۶ مرکز در شهر اراک قرار دارد و مددجویان نگران جابجایی پرونده خود به این مراکز نباشند و کارها و اقدامات آنها از طریق این مراکز مثبت زندگی پیگیری و انجام می‌شود.

وی همچنین از افزایش حقوق مستمری‌بگیران و بیماران ضایعه نخاعی تا سقف یک‌میلیون حق پرستاری و افزایش تسهیلات خوداشتغالی از ۵ میلیون به ۱۰۰ میلیون خبر داد و خاطرنشان کرد: افراد معلول توانمند که قادر به ارائه طرح برای ایجاد اشتغال هستند می‌توانند با مراجعه به ادارات بهزیستی از این تسهیلات خوداشتغالی بهره‌مند شوند.

استاندار مرکزی نیز در این همایش از تشکیل ستاد هماهنگی و راهوری محرومیت‌زدایی خبر داد و گفت: دستگاه‌ها و ادارات حمایت‌های خوبی به منظور محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات اقشار آسیب‌پذیر داشته‌اند اما بنا بر دلایلی خروجی سازمان‌های متولی به ‌اندازه ورودی آنها مطلوب نبوده است.

فرزاد مخلص‌الائمه بیان کرد: قوانین خوبی برای بهبود زندگی و شرایط معلولین وجود دارد اما تاکنون این مقررات به خوبی و کامل اجرایی نشده است.

وی از پیگیری طرح مناسب‌سازی که کوچک‌ترین مطالبه به حق معلولین خبر داد و افزود: امیدواریم با دولت جدید و استانداری جدید توجه به معلولین و زندگی آنها مورد بیش از گذشته باشد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا