کهگیلویه و بویراحمد

۱۰ هزار کودک فاقد سرپرست موثر در مراکز شبه خانواده کشور زندگی می‌کنند

سعید بابایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: کودکان فاقد سرپرست موثر در مراکز یا خانه‌های شبه خانواده نگهداری می‌شوند در سراسر کشور۱۰ هزار کودک فاقد سرپرست موثر در مراکز نگهداری می‌شوند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این تعداد کودک و نوجوان در ۶۵۰ مرکز شبه خانواده زندگی می‌کنند قانون می گوید بهزیستی مسئول نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست است که در قانون کودک تا ۱۸ سالگی تعریف شده است.

وی گفت: ولی سازمان بهزیستی بچه هایی را که در کنارشان بوده حتی بعد از ۱۸ سالگی همراهی و کمک می کند تا بتوانند با وضعیت مطلوب تری وارد جامعه شوند.

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه اولویت بهزیستی این‌می باشد که کودک وارد مرکز شبه خانواده نشود، خاطر نشان کرد: وقتی کودک وارد بهزیستی شود در درجه اول باید خانواده اش توانمند گشته و این باز پیوند شده و به خانواده خود بازگردد.

بابایی بیان کرد: اگر این اتفاق رخ نداد در رینگ دوم خانواده یعنی درجه های اول مانند مادربزرگ و پدربزرگ، عمه، عمو و نزدیکان درجه اول و اگر این هم مقدور نشد به فرزند خواندگی برود و اگر باز این‌امکان میسر نگردید به محیط های امن نگهداری سپرده شوند.

وی افزود: در این‌مراکز تربیت و نگهداری آنها دنبال می شود و او را  تا دوران نوجوانی و جوانی دنبال می کنیم تا بتواند از نظر شغل، مسکن حمایت بیشتری شده و وضعیت مطلوب تری پیدا کند.

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هر ساله ۲ هزار کودک به فرزند خواندگی می روند.

بابایی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۳ هزار خانواده متقاضی فرزند خوانده پشت نوبت وجود دارد و در واقع کودکی که به این‌خانواده ها واگذار شود نیست اغلب متقاضی نوزاد می باشند.

بابایی با عنوان اینکه همه کودکان قابل واگذاری نیستند اظهار کرد: در ازای هر کودک ۱۱ خانواده متقاضی وجود دارد.

وی با عنوان اینکه سازمان بهزیستی برنامه های مختلف و موثری بر ای توانمند سازی کودکان دارد ، گفت: یکی از این بر نامه آموزش مهارت می باشد ویژه بچه ها بخصوص آنها که در خانه ها هستند که بعد از جدا شدند از این‌مراکز بتوانند خودکفا شده و بر روی پای خود به ایستند نه اینکه طور دیگر به سازمان باز گردند. 

مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بچه ها از سن ۱۵ سالگی به بعد ما مهارت هایی را که می تواند به آینده آنها کمک کند را آموزش می دهیم.

بابایی بیان کرد: کمک هزینه یارانه نگهداری بچه ها افزایش یافته ولی هر قدر یارانه ای پرداخت هم می شود بین ۲۰ الی ۳۰ درصد از هزینه های انجام شده توسط موسسه است.

بابایی ادامه داد: برای کودکان ۶ الی ۱۲ سال هر ماه ۱۲ میلیون ریال و ۱۲ الی ۱۸ سال ۱۰ میلیون ریال یارانه به موسسه پرداخت می شود که کفاف هزینه ها را نمی دهد.

  مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: ۸۰ درصد کمک ها از سوی خیرین مختلف در سرتا سر کشور می باشد، در واقع موسسات شرکای بهزیستی بوده و بدون آنها این کار انجام نخواهد شد.

بابایی اضافه کرد: ما ۶۵۰ خانه در کشور داریم که توسط ۴۵۰ موسسه راهبرد می شوند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا