سلامت

۱۲ آذر ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش روز جمعه گروه اخبار استان ها ، با این حال باید بسیار مراقب ورود و شیوع سویه جدید کرونا بنام اومیکرون به کشور باشیم .

سویه جدید کرونا ( اومیکرون ) از کشورهای آفریقایی شروع شد و در روزهای گذشته به آمریکا و اروپا رسید و در نهایت در کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، کره جنوبی، عربستان و امارات گزارش شد و زنجیره‌ وار افراد را مبتلا می‌کندکه این همه گیری نگران کننده است .

علایم ابتلا به سویه جدید کرونا (اومیکرون) مانند سویه‌های دیگر همراه با تب، لرز، بی حالی و سرفه است، اما سرعت سرایت بالای این سویه و شدت عمل آن بیشتر است .

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان ، هنوز موردی از ابتلا به اومیکرون در کشور گزارش نشده، اما باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از اجتماعات مردمی، کنترل و نظارت بر مبادی ورودی مرزها و مسافرانی که از خارج به کشور وارد می شوند از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر نهادهای مربوطه اتخاذ شود زیرا سویه جدید بسیار سهمگین خواهد بود.

با توجه به شیوع این نوع ویروس مردم علاوه بر انجام واکسیناسیون بیش از گذشته ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، دوری از تجمعات، شست وشوی دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده هستند و باید از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

به گفته مسوولان بهداشت و درمان ، با توجه به اینکه ایران اکنون در وضعیت خوب مدیریت و کنترل کرونا است، شیوع اومیکرون می تواند همه معادلات را بهم بزند و به همین دلیل مردم حتما واکسن کرونا را تزریق کنند و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۷۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۶۶ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه اعلام کرد : از روز گذشته (پنجشنبه) تا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۶۰۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند که ۶۴۹ نفر از آنها بستری شدند.

براین اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۱۹۹ نفر رسید.

۱۳ استان بدون فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

در شبانه روز گذشته، ۱۳ استان کشور مرگ و میر صفر و یک نفر داشته اند. خراسان جنوبی، سمنان، خراسان شمالی، بوشهر، اردبیل، کردستان، گلستان و مازندران، هیچ موردی از مرگ و میر ثبت نکرده اند و در ‌سیستان و بلوچستان، زنجان، هرمزگان، قم و خوزستان، فقط یک بیمار کرونایی جان خود را از دست داده است.

تاکنون پنج میلیون ۹۰۸ هزار و ۹۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

همچنین سه هزار و ۲۹۶نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. براساس آخرین آمارها، تاکنون ۳۹ میلیون و ۹۳ هزار و ۳۵۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر، ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. شهر قرمز کرونایی نداریم.

همچنین طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۵۷ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۴۶۸ نفر دُز اول، ۴۷ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۶۷۰ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۴۵۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۹۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۴۵ هزار و ۹۴۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

۱۲ آذر ماه و مهمترین  اخبار کرونایی استان ها

آخرین وضعیت شیوع کرونا و واکسیناسیون استان ها 

طی روزهای اخیر با کاهش موارد ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل در ادامه روند نزولی شیوع، امیدواری برای مهار این بیماری افزایش یافته و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی، شیوع کرونا در این استان در وضعیت آبی قرار دارد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ، در شبانه روز گذشته برای چندمین مورد در ماه جاری موردی از فوت بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در این استان به ثبت نرسیده است.

دکتر شهرام حبیب زاده افزود:  مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان  ۲ هزار و ۵۷۸ نفر می باشد.

روند نزولی شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد  و طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان نیز ۱۵۵ نفر بوده است که از این تعداد ۴۰ نفر در  بخش های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

مسوول کمیته رسانه و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه‌اندازی واکسیناسیون سیار کرونا برای کارگران در پنج ایستگاه کار این شهر خبر داد.

راه‌اندازی واکسیناسیون سیار در ایستگاه‌های کار در ادامه برنامه ریزی‌های مستمر برای پوشش فراگیر واکسیناسیون و مقابله با کرونا انجام شده است.
ایستگاه‌های سیار واکسیناسیون در میدان امام رضا (ع)، حاشیه شهرک باهنر، میدان عدالت، حاشیه شهرک شهید رجایی و ایستگاه کار حاشیه خلج  مشهد راه‌اندازی شده‌اند.

نایب رییس نظام پزشکی بروجرد نیز با تاکید بر اینکه زدن واکسن همراه با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مانع از ابتلا به گونه جدید ویروس جهش یافته کرونا می‌شود گفت : گونه به شدت جهش یافته ٱمیکرون احتمالا در سطح بین المللی گسترش می یابد و خطر بسیاربالایی از نظر افزایش عفونت  دارد که می تواند عواقب شدیدی در برخی از نقاط جهان داشته باشد.

دکتر مهدی مهزیاری با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی” ٱمیکرون”را بسیار خطرناک توصیف کرده ، افزود: در صورتی که افراد تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده اند باید هرچه سریعتر جهت واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند تا قبل از انتشار این نوع از کرونا ایمن شده باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه تزریق دُز یادآور برای کادر بهداشت و درمان، جمعیت بالای ۶۰ سال و افرادی که بیمارهای پیشرفته سیستم ایمنی دارند، انجام می شود، گفت تاکنون سه هزار و ۷۶۳ نفر دُز سوم را دریافت کردند.

در شبانه روز گذشته ۶ نفر بستری، ۲۵ مورد جدید ابتلا شناسایی شدند و هم اکنون ۶۱ بیمار کووید-۱۹ در بیمارستان های شاهرود بستری هستند.

بر اساس اعلام مدیر مرکز مدیریت شبکه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز ، تزریق دُز سوم واکسن کرونا در استان برای افراد بالای ۴۰ سال در مراکز واکسیناسیون آغاز شد.

افراد یاد شده که قبل از این دو نوبت واکسن کرونا شامل واکسن های سینوفارم، بهارات و برکت تزریق کرده اند می توانند برای دریافت واکسن سوم مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۹۷مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۷۲۷ نفر رسید.

با فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۳۶ نفر رسید.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز ، کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲ قربانی دیگر گرفت و مجموع فوتی های استان به یک هزار و ۱۶۶ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: همچنین ۲۷ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۶۶ هزار و ۳۷۹ نفر افزایش یافت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز اعلام کرد که پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند و ۲۴ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر شهرام صیادی اظهار داشت: اکنون ۲۲۵ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: در شبانه‌روز گذشته ۴۰ مبتلای جدید کرونا در استان بستری شد که در این بازه زمانی هیچ فوتی گزارش نشده است.

بدین ترتیب، آمار فوتی کرونایی روزانه استان خراسان شمالی برای چندمین بار در آذرماه صفر شد.

طبق آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، تعداد مناطق کم خطر کرونایی خراسان شمالی به چهار شهرستان افزایش یافت.

پیش از این تنها ۲ شهرستان مانه و سملقان و رازوجرگلان در وضعیت رنگبندی آبی کرونایی قرار داشتند که با روند نزولی مبتلایان در استان براساس رنگ‌بندی جدید از روز جمعه ۱۲ آذر ماه، شهرستان های فاروج و گرمه نیز در وضعیت کم خطر کرونایی قرار گرفت.

طبق تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک مربوط به وزارت بهداشت، هم اینک چهار شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طبق جدیدترین رنگ بندی کرونایی در خوزستان نیز تمام شهرستان های استان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز جمعه، سه شهرستان دزفول، شوشتر و رامهرمز که پیش از این در رنگ زرد قرار داشتند به رنگ آبی تبدیل شدند.

همچنین شهرستان‌های اهواز، اندیمشک، خرمشهر، آبادان، گتوند، کارون، بهبهان، آغاجاری، امیدیه، رامشیر، هندیجان، باغملک، شوش، ایذه، اندیکا، لالی، هفتکل، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، ماهشهر ، مسجد سلیمان و شادگان نیز همچنان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکنون بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز گفت: تعداد بستری های بیماران کرونایی در بیمارستان های استان پس از مدت ها به زیر ۲۰۰ نفر رسید.

دکتر عبدالله دیدبان افزود: در حال حاضر ۱۹۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان قزوین بستری هستند.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۳۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستات های استان قزوین بستری شده و همچنین ۴۹ بیمار نیز پس از بهبودی از بیمارستان ها مرخص شدند.

بر اساس اعلام  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، ۶۴بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزارو ۶۴ نفر رسیده است.

به گفته دکتر مریم کوشکی ، سه بیمار مبتلا به کرونا نیز طی شبانه روز گذشته در این استان جان خود را از دست داد و شمار قربانیان این ویروس به ۲ هزار و ۶۶۶ نفر رسید.

۱۲ آذر ماه و مهمترین  اخبار کرونایی استان ها

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا