سلامت

۱۵ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

اما نباید فراموش کرد که هر چند واکسیناسیون عمومی با دربرگیری بالای ۹۰ درصد می تواند تاثیر بسزایی در ابتلا، به ویژه مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا و سویه های مختلف آن داشته باشد، اما کارشناسان همچنان از رعایت دستورالعمل های بهداشتی با محوریت استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از دورهمی ها به عنوان عامل اصلی مدیریت و مهار این ویروس مرگبار یاد می کنند. 

 واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت کشورها مهمتر از تزریق دُز سوم

سازمان جهانی بهداشت ضمن ابراز نگرانی از اینکه آمار مبتلایان گونه اومیکرون در سایر نقاط جهان مانند آفریقای جنوبی به سرعت کاهش پیدا نمی کند، اعلام کرد واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت هر کشور، مهمتر از تزریق دُز تقویتی است.

همزمان با روند صعودی شمار موارد ابتلا به گونه اومیکرون در سراسر جهان، سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد افزایش کمک‌ها ضروری است تا همه کشورها بتوانند در اسرع وقت، واکسن کرونا را دریافت کنند و تا اواسط ۲۰۲۲میلادی به هدف مورد نظر در واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت خود دست یابند.

این نهاد بهداشتی وابسته به سازمان ملل اعلام کرد، با توجه به اینکه احتمال ظهور انواع جدید ویروس کرونا در مناطق پر جمعیتی که هنوز واکسینه نشده اند، وجود دارد بنابراین رسیدن به هدف پوشش جهانی ۷۰ درصد جمعیت کشورها در مقابل بیماری همه‌گیر به جای تزریق دُز های تقویت‌کننده (دُز سوم) به نفع جهان است.

رفع محدودیت موجودی واکسن آسترازنکا 

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تا حدود یک هفته آینده محدودیت موجودی واکسن آسترازنکا رفع و محموله جدید در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد.

 محمد هاشمی با بیان اینکه در روزهای اخیر در برخی مراکز، واکسن آسترازنکا با محدودیت موجودی مواجه شده، افزود: در ماه های گذشته بحث تامین واکسن آسترازنکا از طریق عقد قرارداد خرید مطرح نبوده بلکه واکسن هایی که طی دو ماه گذشته استفاده شده اند، اهدایی بودند.

وی ادامه داد: واکسن های آسترازنکا را برای تکمیل واکسیناسیون نوبت دوم و سوم افرادی که قبلا واکسینه شده بودند و یا برای مسافران استفاده می کردیم.

پایش سلامت ۸۵۹ مسافر در مبادی مرزی طی ۲۴ ساعت گذشته

مهدی ولی پور رییس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر از پایش سلامت ۸۵۹ مسافر طی ۲۴ ساعت گذشته در مبادی مرزی کشور خبر داد و گفت :روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه، ۸۵۹ نفر از مسافران ورودی به کشور از نظر ابتلا به کرونا کنترل و غربالگری شده‌اند.

وی افزود: طی این مدت ۳۱۴ مورد تست فوری و ۱۵۰ تست PCR از مسافران اخذ شده که ۴۶۴ تست را شامل می‌شود. در حال حاضر ۶ مرز در سه استان فعال است که ۳۰ نفر از امدادگران در حال غربالگری مسافران هستند.

۱۵ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

تازه ترین اخبار از وضعیت کرونایی استان‌ها 

از استان اردبیل خبر رسیده که شمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان به ۱۴ نفر کاهش یافت که پایین‌ترین رقم ثبت شده در هفت ماه گذشته است.

 این میزان بستری روزانه مبتلایان کرونا، ۱۷۵ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در استان اردبیل است. طی شبانه روز گذشته شمار جان‌باختگان مبتلایان کرونا در این استان برای بیست و دومین بار طی ۲ ماه گذشته صفر شد و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۶۱۸ نفر باقی ماند.

 این استان در وضعیت آبی قرار دارد ولی با تایید ابتلای یکی از شهروندان استان اردبیل به سویه اومیکرون کرونا در استان هرمزگان، بیم شیوع موج ششم کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

از سویی دیگر مواردی از سویه اومیکرون در استان یزد از سوی وزارت بهداشت و درمان تایید شده که موجب نگرانی مسوولان استان شده است و تاکید مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان بر این است که افرادی که یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند برای تزریق دز دوم و کسانی که هر ٢ دُز واکسن را زده‌اند برای دریافت دُز سوم به پایگاه های واکسیناسیون مراجعه کنند.

اکنون ۱۹۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که از این تعداد، ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه  خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

در استان آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که نشان دهنده کاهش قابل توجه بیماران بستری است . با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۳۵۸ نفر رسید.

همچنین در حال حاضر، ۱۰۴ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بوده و ۳۵ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

۲ نفر در ارومیه و خوی بر اثر ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته فوت کردند و در مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۲۴۲ نفر رسید.

در هرمزگان آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان را ۵۳۲ نفر  بود که از این شمار ، هم اکنون ۷۳ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند که ۳۰ نفر از آنها در شبانه روز گذشته بستری شدند.از تعداد بستری های کرونا در هرمزگان، ۲۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

خبر دیگر اینکه در شبانه‌روز گذشته ۲ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان فوت کردند و مجموع جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است.

آمار بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان اکنون به ۱۱۰ نفر رسیده که نسبت به روز گذشته ۲۹ نفر کمتر است که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و حال ۶ نفر آنها وخیم است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳ بیمار در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۶۲ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب و گیلانغرب از ۱۴ دی ماه در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت.

 از استان مرکزی خبر رسیده که یک مورد مرگ کرونایی طی شبانه روز اخیر در استان ثبت شده که بر این اساس، شمار جان باختگان کرونا از ابتدای شروع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۹۹۱ نفر رسید.

بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ۲۳ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا طی شبانه روز اخیر در استان مرکزی شناسایی شد.  استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

از چهارمحال و بختیاری خبر رسیده که پس از ۶٩٠ روز مرگ‌ومیر ناشی از شیوع ویروس کرونا، بخش تطهیر و تدفین متوفیان عادی و کرونایی در ساختمان معراج آرامستان بهشت رحمت و سالن تطهیر بهشت دومعصوم شهرکرد خالی شد.

 تاکنون ٢٩٨ فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در مرکز استان دفن شده است. در زمان اوج بحران شیوع ویروس کرونا، آمار متوفیان ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در شهرکرد به ١٢ نفر در روز رسیده بود.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۶۰ بیمار جدید به ۲۷۳ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ بیمار با علایم مشکوک به مراکز درمانی در شهرستان های شاهرود و میامی مراجعه کردند، اظهار داشت: از این تعداد چهار بیمار کووید-۱۹ در بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود بستری شدند.

اکنون ۲۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های شاهرود بستری هستند که از این تعداد ۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

در آذربایجان شرقی هم موارد ابتلا به اُمیکرون افزایش نیافته است و در چند روز گذشته افزایش ابتلا به این سویه جدید در استان گزارش نشده است. بستری و ابتلا به کرونا نیز در آذربایجان شرقی در شرایط افزایشی قرار ندارد و اکنون ۲۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند. 

روزانه آزمایش کرونای ۴۵ تا ۶۰ نفر در آذربایجان شرقی مثبت اعلام می شود و روزانه چهار تا ۶ فوتی کرونایی در این استان ثبت می شود.

خبر دیگر اینکه در استان لرستان ۱۱۵ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند.

۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۲۸۴نفر رسید. موردی از مرگ و میر کرونا طی هشت روز گذشته در این استان ثبت نشده و شمار جانباختگان همچنان ۲ هزار و ۶۸۲ نفر است.

در استان سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۲۳ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در این استان شمار مبتلایان این ویروس تاکنون در استان به ۱۳۴ هزار و ۱۳۵ نفر رسید.

در شبانه‌روز گذشته بافوت یک نفر دیگر شمار فوت شدگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۵۹ نفر رسید.

در همین حال در ایلام نیز ۲۶ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۶۷ هزار و ۱۳۵ نفر رسید.

 مورد فوتی ناشی از کرونا شبانه روز گذشته ثبت نشده و ایلام دهمین روز بدون فوتی در استان را پشت سر گذاشت، هم اکنون مجموع فوتی ها تا این لحظه هزار و ۱۷۴ نفر است.

 ۱۴ بیمار جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی ایلام بستری شدند و مجموع بستری استان با احتساب موارد جدید به ۴۷ نفر کاهش یافت. شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

خبر دیگر اینکه در البرز ۲۸ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند. اکنون ۱۲۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند. خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی کووید۱۹ در البرز نداشتیم و رقم ۶ هزارو۶۰۳ نفر فوتی ها ثابت ماند.

۱۵ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

تداوم واکسیناسیون عمومی در کشور 

تا کنون ۵۹ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۸۷۶ نفر دُز اول، ۵۲ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۸۲۹ نفر دُز دوم و ۹ میلیون و ۸۱ هزار و ۶۷۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۱ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۷۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۴۴۸ هزار و ۱۳۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

خبر دیگر اینکه در استان آذربایجان غربی ۸۹.۴ درصد مردم استان تا ۱۳ دی ماه جاری، حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند. همچنین ۷۷.۴ درصد مردم استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.تاکنون ۲ میلیون و ۴۴۷ هزار دُز اول واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده که این روند همچنان ادامه دارد.

طبق آخرین آمار، تاکنون نزدیک به ۲۶۳ هزار نفر معادل نزدیک به ۱۰ درصد افراد واجد شرایط آذربایجان غربی نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

در هرمزگان از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۸۰ دز واکسن دراستان تزریق شده است. از مجموع واکسیناسیون انجام شده ، یک میلیون و ۳۷۶ هزار و۲۸۰ دز در نوبت اول، یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۵۳ دز در نوبت دوم و ۲۰۷ هزار و ۳۴۷ دز در نوبت سوم تزریق شده است.

در اردبیل تاکنون یک میلیون و ۸۱۴ هزار و ۴۸۵ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است. ۲ دُز واکسن برای بیش از ۸۰ درصد جمعیت هدف ساکن این استان تزریق شده که تاکنون ۹۰۹ هزار و ۳۷۵ دُز واکسن نوبت اول و ۷۹۰ هزار و ۶۶۰ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است. تاکنون برای ۱۱۴ هزار و ۴۵۰ نفر از گروه‌های سنی واجد شرایط در استان اردبیل، دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده است.

همچنین در شهرستان شاهرود تاکنون ۹۱.۵ درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دُز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند.

۸۲.۲ درصد جامعه هدف در شهرستان های شاهرود و میامی دُز دوم واکسن را تزریق کردند، ۵۱.۷ درصد مردم نیز دُز سوم زدند که این امر در چند روز گذشته رشد قابل قبولی داشته است.

 خبر دیگر از سمنان اینکه حدود ۵۳.۶ درصد جمعیت تحت پوشش این دانشگاه دز سوم و ۸۶.۷ درصد دز دوم واکسن کرونا دریافت کردند.  حدود ۹۴.۶ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تاکنون دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.
همچنین ۹۲درصد افراد بالای ۱۲سال آذربایجان شرقی دُز اول، ۸۳ تا ۸۴ درصد این افراد دُز دوم و حدود ۱۷ درصد دُز سوم واکسن کرونا را  دریافت کرده اند.  ۹۳درصد جمعیت دانش آموزی بالای ۱۲سال آذربایجان شرقی و حدود ۸۰ درصد زنان باردار در آذربایجان شرقی نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. 

در شهرستان گیلانغرب هم تاکنون ۷۳ هزار و ۳۰۰ دُز واکسن طی سه نوبت تزریق شده که معادل ۹۴ درصد جمعیت هدف در این شهرستان را شامل می‌شود.

در این شهرستان ۱۰۰ درصد دانش آموزان نوبت اول واکسن و ۹۱ درصد آنها نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند ضمن اینکه ۲۶ درصد جمعیت هدف شهرستان نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند که ۲ درصد بیشتر از میانگین استانی است.

گزارش های کرونایی استان ها

دوری از اُمیکرون با تکمیل زنجیره واکسیناسیون

کرونا درآذربایجان‌غربی؛ کاهش امیدوارکننده آمار و افزایش نگرانی از اومیکرون

ناکامی اومیکرون؛ با تکیه بر پروتکل‌های بالای ۹۰ درصد

مهار دلتا و اُمیکرون با دُز سوم واکسیناسیون

آخرین اطلاعات درباره وضعیت کرونایی کشور/ فوت ۴۲  هموطن دیگر 

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و تا کنون بیش از ۹ میلیون نفر دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

به گزارش برگزیده های ایران از وزارت بهداشت، از دیروز(سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۱۵ دی سال ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۱۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۴۶۷ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۷۷۸ نفر رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. 

سعید کریمی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه ۱۳ دی ماه گفت: ۱۹۴ مورد مبتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شده‌ است.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا