ایلام

۱۸ مورد ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی ایلام نیازمند اعتبار سفر رئیس جمهور

اقبال گراوندی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان ایلام ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: تاکنون نزدیک به ۱۳۱ ایستگاه پمپاژ در استان تکمیل و یا در حال اجرا هستند؛ ایستگاه‌های پمپاژی که در کنار رودخانه‌ها احداث شده، هدف اصلی این ایستگاه‌ها تأمین آب مجتمع‌های باغبانی و اراضی مسطح هستند.

وی با اشاره به اینکه از جمله این ایستگاه‌ها احداث ایستگاه پمپاژ و مجتمع باغبانی «نیدوله» شهرستان چرداول بوده که در سطح ۱۰۰ هکتار اجرایی شده است، افزود: با اجرای این طرح کشت باغات زیتون در حاشیه اراضی این منطقه انجام شده و این طرح باعث شده که در این منطقه تثبیت شغلی انجام و از مهاجرت اهالی این منطقه جلوگیری شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: در اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مدیریت آب و خاک، هر ۳ هکتار سیستم آبیاری تحت فشاری که اجرا می‌شود می‌تواند برای یک نفر شغل به وجود آورد.

گراوندی اضافه کرد: با اجرای سیستم‌های تحت فشار در سطح استان در تثبیت شغل و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی انقلاب خوبی صورت گرفته و افرادی که قبلاً کشاورزی آنها به صورت سنتی بود اکنون این با اجرای این سیستم‌ها عملکرد محصولات آنها بالا رفته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام بیان داشت: در حال حاضر تعداد ۱۸ مورد ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی برای آبی کردن حدود ۱۹ هزار و ۱۶۰ هکتار اراضی کشاورزی استان در دست اقدام است.

وی گفت: پیشرفت فیزیکی متوسط این طرح‌ها ۵۰ درصد است که البته برخی از آنها حتی پیشرفت ۹۰ درصدی دارند.

گراوندی بیان کرد: این طرح‌ها نزدیک ۸۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شدن نیاز دارند که بتوانیم آنها را به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان قول مساعد برای تزریق اعتبار به این طرح‌ها انجام شده که بتوانیم ۹ ایستگاه از آنها را امسال به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی افزود: همچنین برای احداث کانال‌های آبیاری عمومی به طول ۹ کیلومتر که یکی از مطالبات به حق کشاورزانی است که در سطح اراضی خود با توجه به توپوگرافی و رودخانه‌هایی که وجود دارد به صورت آبیاری ثقلی انجام می‌شود، چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرده است.

گراوندی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی برای صرفه جویی از انرژی تجهیز و برقی کردن چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ در حاشیه رودخانه‌ها و دشت‌ها است، در این زمینه هفت طرح با اعتبار چهار میلیارد تومان در دست اجرا است.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا