سلامت

۱۹ آبان و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

روند شیوع کرونا در کشور پرنوسان است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که گرچه دیروز تلفات روزانه کرونا به ۱۱۲ و کمترین تعداد پس از عبور خیز پنجم از کشور رسید، اما بار دیگر این تعداد به ۱۳۵ نفر افزایش یافت. 

تازه ترین گزارش های خبرنگاران برگزیده های ایران نشان می دهد که با توجه به وضعیت کرونایی استان ها، هر گونه غفلت و عادی‌انگاری مردم احتمال گردش ویروس و ریسک افزایش تعداد مبتلایان را در پی دارد لذا واکسینه شدن، تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم برگزاری تجمعات و اهتمام در استفاده از ماسک ضروری است.

در همین حال با توجه به کاهش ایمنی واکسن ها بعد از ۴ تا ۶ ماه از تزریق دز دوم، دزُ سوم واکسن برای کنترل گردش ویروس باید تزریق شود که این   راهبرد در کشور به کار گرفته شده است. 

طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

در کردستان که کرونا تاکنون هزار و ۸۴۲ قربانی گرفته، تدابیر مختلفی برای تسریع در واکسیناسیون جهت مقابله با کووید ۱۹ در حال اجراست.

 دکتر بهروز اخوان سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر لزوم تسریع افراد برای دریافت به موقع واکسن، افزود: تیم‌های سیار واکسیناسیون کرونا ویژه افراد ناتوان فعالیت خود را در همه نقاط استان آغاز کرده است.

به واقع،  ۷۱درصد جمعیت استان تاکنون نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند که حدود ۹۵۰ هزار نفر را شامل می شود و ۴۵ درصد جمعیت یعنی ۶۰۱ هزار نفر نیز موفق به تزریق نوبت دوم واکسن شده اند. همچنین تاکنون ۳۹ درصد مادران باردار و ۷۱درصد دانش‌آموزان استان علیه کرونا واکسینه شده‌اند.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی در استان، وضعیت کرونا در بانه قرمز، در قروه، بیجار و سروآباد زرد و بقیه شهرستان‌ها نارنجی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هم گفت که در این استان، سه هزار و ۲۳۱ نفر در استان تاکنون دُز سوم (یادآور) واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

دکتر «محمد خزائی»  افزود: تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال که نوبت اول و دوم واکسن را از نوع سینوفارم، بهارات یا برکت دریافت کرده اند، به فاصله چهار ماه از تزریق نوبت دوم، در پایگاههای تجمیعی واکسیناسیون و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی همدان انجام می شود.

تاکنون  ۲ میلیون و ۲۱ هزار و ۲۸۷ دُز واکسن کرونا در استان همدان تزریق شده، که یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۴۵ نفر دُز اول و ۸۱۴ هزار و ۱۱ نفر دُز دوم و سه هزار و ۲۳۱ نفر نیز دُز سوم (یادآور) را دریافت کردند.

 از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، از نظر رنگ بندی، هم اینک شهرستان های اسدآباد، ملایر، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت زرد و ۶ شهرستان مابقی نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

زنان باردار از گروه هایی هستند که واکسینه شدن آنها اهمیت دارد و بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت، کمیته علمی ستاد پیشگیری از کرونای کشور و دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، تمامی مادران باردار ( از پایان هفته دوازدهم  بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان ) لازم است علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه شوند.
در استان یزد، واعظ پور مدیر شبکه بهداشت و درمان تفت که  ۹۳ درصد مادران باردار در این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

وی همچنین از فراخوان جمعیت بالای ۶۰ سال برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا خبر داد و افزود: تاکنون  ۸۵ درصد از جمعیت ۱۲ تا ۱۸ ساله شهرستان ( دانش آموزان ) واکسینه شده اند.

در استان مرکزی هم معاون فنی معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از تزریق دز سوم واکسن به هزار نفر شامل کادر درمان، جانبازان و معلولان این شهرستانخبر داد. 

«مجتبی ذکایی» افزود: براساس آمارها، پوشش دُز اول واکسن کرونا در سطح شهرستان‌های ساوه و زرندیه ۸۳ درصد بوده است و ۶۱ درصد مشمولان دُز دوم را نیز دریافت کردند.

اما در اردبیل اعلام شد که وضعیت شیوع بیماری کووید.۱۹رو به افزایش است و با توجه به نوسان شمار مبتلایان کرونا و احتمال اوج‌گیری آمار مبتلایان،  نگرانی از اوج‌گیری دوباره شیوع این بیماری افزایش یافته است. طی شبانه روز گذشته، ۵ بیمار مبتلا به کرونا فوت کردند و   ۴۳  مبتلا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری شدند. 

در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اعلام کرد: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۵۰۸ هزار و ۴۵۳ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل استان تزریق شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: تاکنون ۸۶۲ هزار و ۵۱۰ دُز واکسن نوبت اول و ۶۴۲ هزار و ۲۴۶ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

وی همچنین با اشاره به آغاز تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای گروه‌های هدف تعیین شده در استان اردبیل گفت: تاکنون سه هزار و ۶۹۷ دُز واکسن نوبت سوم در این استان تزریق شده شده است.

حبیب زاده  از سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا در اردبیل  با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن به استان خبر داد و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی با اشاره به افزایش شمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته به پنج نفر، مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان را ۲ هزار و ۵۴۱ نفر اعلام کرد.

هم‌اکنون شهرستان مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی و نیز شهرستان‌های گرمی، اردبیل، بیله‌سوار و پارس‌آباد در وضعیت زرد و شهرستان خلخال، نیر، اصلاندوز، کوثر، نمین و سرعین در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.
 

 از خوزستان هم خبر رسیده است که روند مراجعه کودکان مبتلا به کرونا به بیمارستان کودکان اهواز  یک سوم کاهش یافته است.

رییس بیمارستان کودکان اهواز گفت: وضعیت بیماری کووید ۱۹ نسبت به ۲ هفته قبل که با موج شدید تنفسی و گوارشی بیماران مواجه بودیم ، کاهشی شده و بخش اورژانس بیمارستان کودکان اهواز خلوت تر از قبل است

دکتر محسن علی سمیر  با اشاره به مراجعه بیماران دارای آنفلوآنزا و خدمت رسانی به آنها گفت: دوره کمون بیماری آنفلوآنزا نسبت به کرونا کوتاه تر بوده و حس بویایی و چشایی در بیماران دارای آنفلوآنزا تغییر نمی کند اما درد اندام های بدن در آنفلوآنزا بیشتر از کرونا است. در مواقعی علائم این ۲ بیماری نزدیک به هم بوده که تشخیص آن برای پزشک سخت است.

وی در خصوص بازگشایی مدارس افزود: در شرایطی که میزان واکسیناسیون در استان به ۸۰ درصد نرسیده است بازگشایی مدارس به صلاح نیست ضمن اینکه باید ۲ هفته از زمان نوبت دوم واکسن دانش آموزان گذشته باشد.

اکنون سه شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی، ۹ شهرستان زرد و ۱۵ شهرستان آبی کرونایی هستند.

در سیستان و بلوچستان، ۱۹۰ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته اعلام شد که شمار مبتلایان این ویروس در استان را به ۱۳۰ هزار و ۲۴۱ نفر رساند. همچنین در شبانه‌روز گذشته با فوت سه نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در این استان  به ۲ هزار و ۶۱۰ نفر رسید.

اما در کرمان، قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از واکسیناسیون ۷۷ درصدی مردم رودبارجنوب علیه کرونا در نوبت اول خبر داد و گفت: در این نوبت ۶۷ هزار و ۳۱۰ نفر واکسن کرونا را دریافت کردند.

رضا محمودی با بیان اینکه نباید شرایط شیوع کرونا عادی انگاری شود، بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مشارکت بیشتر در زمینه واکسیناسیون مردم تاکید کرد.

وی نقش دهیاران، بخشداران، آموزش و پرورش و معلمان را در واکسیناسیون سراسری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی مهم برشمرد و مقابله با کرونا را نیازمند مشارکت همگان دانست.

کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در لرستان هم ۱۹۰ نفر را مبتلا و سه بیمار را قربانی کرد . در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، دلفان، دورود، رومشکان، بروجرد زرد ، کوهدشت، خرم‌آباد، الیگودرز و سلسله نارنجی و پلدختر قرمز می باشد.

اما در چهار محال و بختیاری که درصد واکسیناسیون در آن حدود یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است.، تاکنون، ۶۱.۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

جزایری رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان در واکسیناسیون دانش‌آموزان از استانهای برتر کشور است، اظهار داشت: تاکنون ۶۰ درصد دانش‌آموزان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما ۱۵ درصد معلمان تاکنون اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند.

در ایلام، دو هموطن دیگرطی شبانه روز گذشته  بر اثر کرونا جان باختند و  ۸۴ مورد ابتلای جدیدشناسایی شد گه از این میان، ۳۴ نفر بستری شدند. هم اکنون شهرستان های چرداول و دره شهر و ایوان در وضعیت قرمز، ایلام و آبدانان در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چوار، بدره، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

در البرز هم کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳ قربانی گرفت و در همین مدت ۶۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.از مجموع هفت شهرستان البرز، طالقان در وضعیت آبی کرونایی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

سایر خبرهای کرونایی 
ازسرگیری اعزام کاروان های راهیان نور /جانشین رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اعلام اینکه حضور کاروان‌های راهیان نور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز است گفت: با نظرمسئولان ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی لازم برای پذیرایی از کاروان‌های راهیان نور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد.

سردار پاسدار سیدقاسم قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در آبادان اظهار داشت:با توجه به روند خوب واکسیناسیون جمعی در کشور و با این توجه به اینکه اکثر مردم واکسن کرونا تزریق کرده اند لذا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی زمینه برای حضور زائران راهیان نور در مناطق عملیاتی فراهم شده و تدبیری خاصی نیز اندیشیده شده است.

به کارگیری ظرفیت بزرگان طوایف برای واکسیناسیون / فرماندار رودبارجنوب گفت: از ظرفیت بزرگان طوایف و ریش سفیدان در زمینه واکسیناسیون اهالی این شهرستان علیه کرونای استفاده می‌شود.

 علی پرورش افزود: همچنین قرار  بر این است از ظرفیت دهیاران و بخشداران نیز در راستای تشویق افراد به دریافت واکسن کرونا استفاده می شود تا شاهد مشارکت بیشتر مردم در زمینه واکسیناسیون باشیم.

استفاده از ظرفیت رسانه ها برای واکسیناسیون /  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اقناع‌سازی و ترغیب افراد برای دریافت واکسن کرونا در کنار توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت تولیدات رسانه‌ای استان قرار گیرد.

جعفر مردانی افزود: در بین اقشار مختلف استان از جمله اصناف و معلمان هنوز افرادی هستند که تاکنون اقدام به دریافت واکسن کرونا نکرده‌اند از همین رو می‌طلبد با فرهنگ‌سازی و ترغیب افراد به دریافت واکسن، سطح ایمنی را در استان ارتقا داد.

مردانی نسبت به عادی انگاری رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: این موج تهدید جدی برای آغاز موج ششم کروناست چراکه در برخی استانهای کشور گزارشی‌هایی مبنی بر ورود به موج جدید اعلام شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه محدودیت‌های هوشمند در استان همچون گذشته اجرا می‌شود، اظهار داشت: دستگاه‌های متولی در این خصوص نظارت و ارزیابی لازم را داشته باشند.

گزارش های کرونایی 

موج ششم کرونا در کمین پایتخت؛ رعایت پروتکل‌ها چاره کار

اخبار کرونایی و چهره مخدوش شده روان جامعه

اسارتگاه‌های ورشکسته در روزگار کرونا

فروکش کردن کرونا و رونق دوباره بازار گناوه

مصونیت جمعی با تسریع در واکسیناسیون

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا