سلامت

۲۴ آذرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

به گزارش برگزیده های ایران سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که سویه اومیکرون کرونا با سرعتی در حال گسترش است که در سویه‌های قبلی دیده نشده است و احتمالاً در بیشتر کشورها وجود دارد.

 ۷۷ کشور در زمان حاضر موارد ابتلا به سویه اومیکرون را گزارش کرده اند و واقعیت این است که اومیکرون احتمالاً در بیشتر کشورها وجود دارد، حتی اگر هنوز شناسایی نشده باشد.

اومیکرون چند هفته پیش در حالی شناسایی شد که هیچ‌گونه داده‌ای درباره علائم ابتلا به آن و خطرات ناشی از آن وجود نداشت. اکنون اما داده‌های اولیه در مورد گونه جهش‌یافته کرونا که به درک بهتر از علائم و تاثیر آن کمک می‌کند به تدریج در حال انتشار است؛ آنتونی فائوچی مشاور پزشکی ارشد کاخ سفید گفته هرچند قضاوت درباره میزان خطر اومیکرون چند هفته طول خواهد کشید اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این سویه از انواع پیشین ویروس کرونا خطرناک‌تر نیست.

در همین حال رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اهمیت واکسیناسیون نوبت سوم و تاثیر آن بر مهار سویه اومیکرون تاکید کرد و گفت: تزریق نوبت سوم واکسن ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا را به ۹۰ درصد می رساند.

محمد مهدی گویا افزود: واکسیناسیون نوبت سوم مکمل واکسیناسیون دو نوبت قبلی است و برای همه مردم کشور الزامی است که نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین سلاح های بشر برای مقابله با این ویروس واکسیناسیون سراسری است. تجربه دنیا و ایران نشان داده هر قدر پوشش واکسیناسیون بالاتر باشد سرایت بیماری می تواند کمتر شده و مرگ و میر بیماری کاهش می یابد.

گویا ادامه داد: سویه اومیکرون قابلیت سرایت بسیار بالاتری از سویه های قبلی دارد. وقتی ویروس وارد کشوری می شود شاخصی را برای قابلیت سرایت آن اندازه می گیرند که آن شاخص زمان دو برابر شدن تعداد مبتلایان به ویروس است. این شاخص، یعنی دو برابر شدنِ مبتلایان در سویه اومیکرون طی دو روز اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر اینکه این شاخص نشانه بسیار نگران کننده ای از سرایت ویروس است، اظهار داشت: با توجه به آنچه تاکنون در رابطه با این ویروس مشاهده شده و کشورهایی که به سرعت یکی پس از دیگری موارد ابتلای به این ویروس را گزارش می کنند از جمله کشورهای همسایه ما مثل ترکیه، پاکستان، امارات و عمان، انتظار داریم مردم عزیزمان پروتکل های بهداشتی را این بار با حساسیت بیشتری رعایت کنند و از این مهم تر این که واکسیناسیون نوبت سوم را جدی بگیرند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا با تامین کافی واکسیناسیونِ تمام کسانی که لازم است نوبت سوم واکسن را دریافت کنند، تمام گروه های سنی تعیین شده که تاکنون گروه سنی بالای ۴۰ سال بوده و به تدریج گروه های سنی زیر ۴۰ سال هم به آنها اضافه خواهند شد را تحت پوشش قرار دهد.

خبر دیگر امروز اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرده همه آزمایش های انجام گرفته اومیکرون در مرز بین المللی مهران تاکنون منفی بوده و تاکنون موردی از این سویه جدید در استان مشاهده نشده است.

 جمیل صادقی فر روز چهارشنبه در نشست قرارگاه استانی کرونا اظهار داشت: با توجه به اینکه رصد بهداشتی در مرز پروتکل های خاص خود را دارد، به همین دلیل پایگاه مراقبت مرزی در حال راه اندازی است.

وی افزود: از همه اتباع عراقی و زائرانی که از مرز بین المللی مهران وارد کشور شده اند، آزمایش کرونا و امیکرون گرفته شده است. بر اساس دستورالعمل جدید اگر فردی دارای کارت واکسیناسیون، بدون علامت و تست سی پی آر باشد، دیگر نیازی به آزمایش مجدد در ورود به کشور ندارد.

صادقی فر تاکید کرد: افرادیکه دارای علائم مشکوک به کرونا باشند یا تست پی سی ار نداشته باشند، حتما به محض ورود باید تست کرونا بدهند. اکنون همه کیت های آزمایشگاهی در مرز مستقر است و مشکلی در این زمینه نداریم.

۲۴ آذرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

وضعیت مبتلایان به کرونا و تداوم واکسیناسیون در استان‌ها

بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته برای شانزدهمین بار در ۲ ماه اخیر به صفر رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان، در رقم ۲ هزار و ۵۹۲ نفر باقی ماند.

طی شبانه روز گذشته مجموع شمار مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به ۱۲۹ نفر رسید که این میزان بستری همزمان مبتلایان کووید.۱۹ در این استان ۷۶۸ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش است.

در شبانه روز گذشته ۳۲ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری روزانه مبتلایان نیز نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه قبل، ۱۵۷ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

 تاکنون بالای ۹۳ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال ساکن در استان اردبیل دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

از سیستان و بلوچستان خبررسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفته با افزوده شدن ۴۳ مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۴۲۴ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۴۵ نفر رسید.

هم‌اینک ۱۱۳ بیمار حاد تنفسی و ۳۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

همچنین امروز روابط عمومی آموزش و پرورش لارستان فارس اعلام کرد که شیوع و افزایش میزان مبتلایان کرونا در شهر خور این شهرستان باعث شد که مدارس و کلاس های درس حضوری در تمام مقاطع این منطقه از چهارشنبه ۲۳ تا ۳۰ آذرماه تعطیل شود. در صورت احتمال و ادامه روند شکننده ویروس کرونا احتمال تمدید روزهای تعطیل مدارس در این شهر وجود دارد.

تعطیلی مدارس شهر خور لارستان در حالی است که ظرف یک ماه گذشته دانشکده علوم پزشکی لارستان نسبت به وضعیت بحرانی و شکننده کرونایی در برخی مناطق این شهرستان هشدار داده بود و تصمیم مدیران آموزش و پرورش که با همکای ستاد مدیریت کرونا شهرستان بوده به دلیل همین هشدارها می تواند باشد.

هم اینک و با اعلام دانشکده علوم پزشکی لارستان شمار مبتلایان به کرونا در شهرستان های لارستان، اوز و خنج ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ مورد بوده است که همین تعداد نیز در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری هستند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با فوت یک بانوی ۶۸ ساله از بندر عباس در شبانه روز گذشته شمار قربانیان کرونا در این استان افزایش یافت.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: هم اکنون آمار فوتی های کرونایی در استان هرمزگان به ۲ هزار و ۴۵۴ نفر رسید. امروز با بستری شدن ۱۷  نفر دیگر شمار کل بستری‌های کرونا در استان هرمزگان به ۶۹ نفر رسید.

از سویی دیگر رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه‌روز گذشته فوت بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در این استان ثبت نشده و مجموع جان‌باختگان همان ۲ هزار و ۹۱۳ نفر روز قبل (سه‌شنبه) است.

مهدی محمدی افزود: هم‌اکنون ۱۳۲ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۲۷ نفر کمتر است که از این تعداد ۳۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۹ نفر آنها وخیم است.

وی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۱۹ نفر شامل هشت بیمار مثبت بستری و ۱۱ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل چهار نفر کمتر است.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد : از ابتدای مرداد ماه سال‌جاری همزمان با سراسر کشور واکسیناسیون عشایر استان در دستور کار قرار گرفت و تاکنون از تعداد کل جمعیت بالای ۱۲ سال عشایر ساکن در چادر بیش از ۱۰۰ درصد نوبت اول و ۹۶ درصد نوبت دوم واکسن کووید را دریافت کرده‌اند.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: توجه ویژه به عشایر کوچنده ضروری است و ارایه خدمات مراقبتی، بهداشتی و درمانی به این قشر مولد یکی از ارکان اساسی و وظایف تعهدات مراکز بهداشت است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه اصفهان در مقایسه با میانگین کشوری وضعیت مناسبی در واکسیناسیون دارد، افزود: تعداد دُز تزریق شده نوبت اول در اصفهان سه میلیون و ۵۸۸ هزار و ۶۳۳ و تعداد دز تزریق شده نوبت دوم سه میلیون و ۲۴ هزار و ۵۶۶  و تعداد دز تزریق شده نوبت سوم ۱۸۷ هزار و ۱۵۷ است.

مهرداد زینلیان با اشاره اینکه از بهمن ۹۹ واکسیناسیون آغاز شده است، تصریح کرد: بیشترین تزریق واکسن در مهرماه جاری صورت گرفته است.

با اقدامات انجام شده در طرح شهدای سلامت ، خمینی شهر با ۷.۳۱ درصد، لنجان ۶.۴۱ درصد و نایین ۶.۱۹ درصد بیشترین پیشرفت پوشش واکسیناسیون را در بین شهرستان‌ها تا ۲۱ آذر داشته اند.

در خبری به نقل از دبیر کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۱۲۰ هزار نفر از افراد بالای ۴۰ سال که ۶ ماه از تزریق دز دوم واکسن کرونای آنها گذشته است دز سوم را نیز دریافت کرده اند که ۲۲ درصد از جمعیت واجد شرایط در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را شامل می شوند.

دکتر محمد پهلوان افزود: هم‌اکنون ۹۱ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دز اول واکسن کرونا و ۷۴ درصد هم دز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.  در حال حاضر روزانه ۱۱۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی و بستری می‌شوند. هم اکنون از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی پنج شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهرستان قرمز و نارنجی در خراسان رضوی وجود ندارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون بیش از ۱۰۱ هزار دُز واکسن در این شهرستان به گروه‌های هدف تزریق شده و همچنان نیز ادامه دارد.

حسین زرزا اظهار داشت: تاکنون ۸۷ درصد از گروه سنی ۱۲ سال به بالای واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در این شهرستان حداقل یک دز از این واکسن را دریافت کرده اند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این شهرستان تاکنون پنج هزار و ۸۱۷ مورد مبتلا به کووید-۱۹ در این شهرستان شناسایی شده و شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری نیز به ۱۱۹ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۲ شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار قربانیان این ویروس به ۲ هزار و ۶۷۵ نفر رسید.

مریم کوشکی افزود: ۵۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۹۶ هزار و ۷۰۵ نفر رسیده است.

در البرز هم  طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باخت و ۳۰ بیمار بدحال دیگر به بیمارستان ها انتقال یافتند. اکنون ۱۴۹ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

همچنین ایلام در ۷۲ ساعت گذشته فوتی کرونا نداشته است و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مورد فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت نشده و ایلام سه روز بدون فوتی را پشت سر گذاشت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: مجموع فوتی کرونا در استان تا این لحظه یک هزار و ۱۷۲ نفر است و در شبانه روز گذشته نیز ۱۵ ابتلای جدید شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۶۶ هزار و ۷۵۲ نفر افزایش یافت.

بر اساس اعلام سرپرست شبکه و بهداشت درمان مهریز از ابتدای طرح واکسیناسیون همگانی از هشتم اسفندماه ۱۳۹۹ تاکنون سه هزار و ۲۹۶ نفر از اتباع افغان مقیم این شهرستان علیه ویروس کرونا که منشای بیماری کووید -۱۹ است، واکسن دریافت کرده‌اند.

دکتر سید علیرضا پورمازار افزود: از این تعداد یک هزار و ۹۶۶ نفر دُز مرحله اول، یک هزار و ۳۰۹ نفر دُز مرحله دوم و بقیه دُز سوم را دریافت کردند.

وی ادامه داد: کار واکسیناسیون شهروندان مهریزی و اتباع خارجی در یک مرکز تجمیعی در شهر مهریز و ۶ مرکز روستایی بخش مرکزی با حضور تیم های مجرب ، پزشکان و پرستان ادامه دارد.

همچنین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین از جان باختن سه شهروند قزوینی طی شبانه روز گذشته در بیمارستان‌های استان براثر ابتلا به کرونا خبر داد.

عبدالله دیدبان افزود: در حال حاضر ۱۹۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان قزوین بستری شده و در حال درمان هستند که حال ۱۳ تن از آنها بدحال بوده و با کمک دستگاه ونتیلاتور تنفس می کنند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، روند شیوع کرونا در استان را کاهشی با ثبات عنوان کرد و گفت: شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان به کمترین میزان خود در یکسال اخیر رسیده است.

مجید شیرانی افزود: در حال حاضر ۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری است، افزود: این در حالی است که بیماران سرپایی و بدحال بستری نیز بسیار کم شده است و انتظار می‌روند روند کاهشی ویروس در استان تداوم داشته باشد.

تاکنون ۸۶.۵ درصد جمعیت ساکن در استان دُز نخست و ۸۴ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

۲۴ آذرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

گزارش های کرونایی استان ها 

اثرگذاری واکسن در فروکش کرونا و تهدید سویه جدید

آسمان کرونا را آبی نگهداریم

آخرین اطلاعات درباره وضعیت کرونایی کشور/ فوت ۵۲ هموطن دیگر 

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ نفر دیگر بر اثر ابتلا با کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۸۸۳ نفر رسید و این در حالیست که در این بازه زمانی هیچ مورد فوتی در ۱۱ استان کشور گزارش نشده است.

از دیروز(سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۸۸ نفر از آنها بستری شدند.

در شبانه روز گذشته نیز در ۱۱ استان شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، بوشهر، ایلام، هرمزگان، مرکزی، اردبیل، قم، گلستان و کرمانشاه، هیچ موردی از فوت بیماران کرونایی گزارش نشده است.

همچنین تا کنون ۵ میلیون ۹۸۵ هزار و ۷۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۵۸ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۶۶۰ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۷۳ نفر دُز دوم و سه میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۸۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۱ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۹۱۴ دُز رسید.

در حال حاضر هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ نقطه ای از کشور در وصعیت قرمز کرونایی وجود ندارد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی کووید ۱۹ می‌شود ؛ این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر “ووهان” واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین نهم دی ماه همان سال به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا