سلامت

۲۵ درصد جمعیت خاش و تفتان علیه کرونا واکسینه نشده‌اند

دکتر رضا کرد روزسه شنبه در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران افزود: تاکنون ۱۰۲ هزار و ۳۲۶ نفر دُز اول، ۶۴ هزار و ۴۳۵ نفر دُز دوم و ۲ هزار و ۵۶۳ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده شهرستان خاش و تفتان به ۱۶۹ هزار و ۳۲۴ دُز رسیده است.
وی بیان کرد: هم اکنون ۷۶درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال نوبت اول و ۴۷٫۸ درصد از جمعیت ۱۲ سال به بالا دُز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند و بقیه برای انجام این امر مهم اقدام نکرده‌اند که در صورت بروز و شیوع دوباره همه گیری می تواند تهدید جدی برای سلامت عمومی تلقی شود.
دکتر کرد اظهار داشت: افرادی که دُز سوم را تزریق می کنند تا ۹۰_۸۰ درصد در مقابل اُمیکرون مقاوم خواهند بود بنابراین افراد بالای ۱۸ سال که تاکنون نسبت به واکسیناسیون نوبت اول و دوم به هر دلیلی اقدام نکرده اند در اولین فرصت ممکن به نزدیکترین پایگاه تجمیعی مراجعه کنند و افرادی که دو دُز واکسن دریافت نموده اند نیز بعد از گذشت ۳ ماه از دریافت نوبت دوم واکسن نسبت به تزریق نوبت سوم و تکمیل ایمنی علیه کرونا اقدام کنند.
وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در خاش ۶۰۱۱ نفر به این ویروس مبتلا شده و ۱۸۵ تن نیز جانشان را از دست داده‌اند.
این مسوول بیان کرد: وضعیت آبی شهرستان که به دنبال تشدید طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و تقویت برنامه های ستاد شهرستانی مقابله با کرونا و اولویت واکسیناسیون به وجود آمده با توجه به شدت گسترش بالای سویه امیکرون، بی توجهی شهروندان در عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، سهل انگاری در واکسیناسیون، برگزاری مراسم پرشور عروسی و عزا در منازل، عدم استفاده از ماسک در سطح شهر و…شکننده و قابل تغییر است.
وی گفت: رقم عفونت زایی برای امیکرون چند برابر بیشتر از دلتا است؛ یک نفر مبتلا به امیکرون می‌تواند تا ۴۰ نفر را مبتلا کند لذا اُمیکرون به زودی سویه غالب می شود اگر واکسیناسیون عمومی جدی گرفته نشود و این تصور که افراد فکر می‌کنند امیکرون سویه خفیفی است با این گستردگی شدید می‌تواند هم مرگ و میر و هم بستری بالا داشته باشد.
دکتر کرد افزود: هرچند حوزه بهداشت و درمان شهرستانهای خاش و تفتان، به کلیه مراکز و پرسنل دستور آماده باش ۱۰۰درصدی اعلام شده و کلیه تمهیدات مقابله ای را اندیشیده و موارد پیشگیرانه را رصد کرده است اما در حقیقت خود مردم و رفتارهای پیشگیرانه آن ها به ویژه تکمیل سه دز واکسیناسیون کمک کننده نهایی است چرا که اکنون زمان پیشگیری از موج بعدی است.
وی اظهار داشت: کاهش تعداد مراجعه‌ها به مراکز نمونه گیری کرونا و بستری بیمارستان‌ و فوتی ها خود گواه بر تأثیر بدون تردید واکسیناسیون می باشد، لذا همشهریان عزیز از فرصت باقیمانده استفاده کرده ضمن مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز تجمیعی واکسیناسیون، ابتدا پاسخ علمی کارشناسان بهداشت را در خصوص ابهامات و شبهات بی اساس در مورد واکسن دریافت کرده و سپس واکسن مورد نظر خود را تزریق کنند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا