سلامت

۲۶ آبان ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

شواهد  حاکی از آن است که با وجود روند نزولی شیوع کرونا در کوتاه مدت، زنجیره انتقال ویروس کرونا هنوز قطع نشده و  زمینه برای چرخش آن وجود دارد  به طوری که  عادی‌انگاری  و یا بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی در کنار تعلل در دریافت واکسن، احتمال خطر را برای همگان افزایش می‌دهد. 

 به گفته کارشناسان، هرگونه غفلت در زمینه مقابله با کرونا از سوی تمام اقشار و ادارات و سازمان ها، می تواند پیامدهای زیان باری مانند افزایش شهرهای با وضعیت قرمز، افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ را همراه داشته باشد، بنابراین ضروری است کماکان شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی در اولویت کارهای روزانه قرار داشته باشد. 

تلاش مسوولان برای مدیریت بحران کرونا از طریق  تهیه واکسن و تزریق آن به جمعیت بیشتری از مردم برای رسیدن به ایمنی عمومی  ادامه دارد اما نگرانی از احتمال خیز ششم شیوع، اجرای محدودیت‌های هوشمند از ابتدای آذرماه را ایجاب کرده است، طرحی که به بیان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، واکسن نزده‌ها را دچار مشکل می‌کند.

براساس این طرح،  انجام سفر و ارائه خدماتی همچون تمدید و صدور مجوزها منوط به تزریق واکسن شده و مراجعان موظفند برای دریافت خدمات، کارت واکسیناسیون ارائه کنند.
همچنین برای بخش‌های مختلف وظایفی مشخص شده که در حوزه اداری، واحدهای حراست، اداری و مالی و انتظامات موظفند وضعیت سلامت کارکنان خود را به شکل برخط در سامانه کنترل کنند.

در حوزه حمل و نقل و تردد خودروهای شخصی نیز بر اساس طرح مدیریت هوشمند کسانی که واکسن زده‌اند می‌توانند تردد و سفر کنند و کسانی که واکسن نزده باشند اجازه انجام سفر نخواهند داشت؛  ظرفیت پذیرش مسافر هواپیماها نیز  ۱۰۰ درصد و در قطار و اتوبوس ۸۰ درصد می‌شود.

این طرح مالکان و فعالان واحدهای صنفی و خدماتی را ملزم می کند حتما ۲ دُز واکسن خود را تزریق کرده باشند و پی آر کد خود را را در معرض دید مراجعان قرار دهند.

گزارش های خبرنگاران برگزیده های ایران نشان می دهد که با وجود همراهی بسیاری از استان ها در مقابله با شیوع کرونا، در برخی مناطق استقبال یا شتاب لازم از سوی جامعه هدف برای دریافت واکسن و یا رعایت پروتکل ها وجود ندارد .

از جمله، استقبال مردم شادگان در خوزستان از تزریق واکسن کرونا خوب نبوده و با وجود تامین واکسن، تاکنون فقط ۴۹ درصد گروه‌های هدف در این شهرستان برای تزریق اقدام کردند.

این در حالی است که همه در قبال یکدیگر مسئول هستیم و واکسیناسیون هم وظیفه ای عمومی است که کوتاهی در انجام آن باعث قطع نشدن زنجیره انتقال کرونا خواهد شد.

اما در برخی استان ها به مدد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و طرح واکسیناسیون، روند شیوع نزولی و امیدوارکننده است، از جمله در کرمانشاه که با تغییر وضعیت کرونایی پاوه، کل استان از وضعیت قرمز خارج شده است و الیته می طلبد که توجه  و همراهی بیشتری برای کاهش رنگ شهرستان های نارنجی و زرد آن به عمل آید. 

کرمانشاهی ها تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۸۵ دُز واکسن کرونا دریافت کرده اند و هم اکنون  ۴۱ مرکز تجمیعی و سه مرکز خودرویی در استان فعال است که علاوه بر آنها، ۱۰ پایگاه ویژه مشاغل در استان به چرخه تزریق واکسن کووید۱۹ اضافه شده است.

در زمان حاضر،  ۳۳۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۲۱ نفر کمتر شده است اما خبر تاسف بار این که کرونا در این استان ۵ قربانی دیگر گرفت. 

بیش از ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۸۵ دُز واکسن کرونا در این استان تاکنون به جامعه هدف تزریق شده است.

در ایلام هم  اتفاق خوبی از نظر مهار کرونا رخ داده و روند ابتلا نزولی شده که به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ، نتیجه افزایش پوشش واکسیناسیون و همکاری  همه دستگاه ها و مجموعه ها اعم از سپاه، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان و انتظامی با دانشگاه علوم پزشکی  است. به واقع، در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ فوتی در این استان ثبت نشده و ۱۱۳ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده است. 

در استان مرکزی نیز تاثیر مثبت واکسیناسیون بر کاهش موارد ابتلا و فوت در ساوه و زرندیه نمودار شده، به طوری که در شبانه‌روز اخیر ۲۹ مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده و یک نفر جان باخت. مسوولان درمانی تاکید کرده اند که  افرادی که تاکنون به هر دلیلی نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند برای حفظ سلامت خود و همشهریان هرچه زودتر در این خصوص اقدام کنند.

 تاکنون ۶۶ درصد از کل جمعیت بالای ۱۲ سال در ساوه و زرندیه هر ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده اند و ۸۴ درصد از افراد در همین گروه سنی هم دُز نخست را تزریق کردند.

این همه در حالی است که کارشناسان حوزه درمان تاکید دارند که نباید فریب سیر نزولی و کاهش نسبی آمار در کوتاه مدت را خورد. 

در این خصوص، مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کاهش نسبی موارد مثبت کرونا را در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به چند روز پیش در استان فارس شاهد بودیم ولی تجربه حدود ۲۱ ماه دوران کرونا نشان می دهد آمارهای کرونایی همواره یک وضعیت شکننده دارد و اعداد نباید مانع توجه به اصول و بایدها شود.

محمود نجابت اینطور استدلال کرد که درصد موارد سرپایی و بیماران مشکوک مراجعه کننده به مراکز ۱۶ ساعته استان هنوز بالاست و باید همچنان برای بحران های احتمالی و شیوع موج تازه بیماری کووید۱۹، آمادگی داشته باشیم.

در جالی که چهار شهرستان استان شامل استهبان، جهرم، سرچهان و ممسنی در وضعیت قرمز، هشت شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند، تدارکات لازم برای اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در این استان دیده شده است. 

۲۶ آبان ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

شیوع کرونا در استان اردبیل به وضعیت پایدار رسیده و شمار بیماران جدید، بستری همزمان مبتلایان و آمار جان‌باختگان طی روزهای اخیر نوسان کمی داشته اما  به گفته مسئولان بهداشت و درمان استان، صعودی شدن شیوع کرونا در این استان محتمل است.

 طی شبانه روز گذشته مجموع مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل به ۱۶۹ نفر رسید که این آمار ۷۲۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در سه ماه قبل است؛ کرونا همچنین طی همین مدت یک قربانی گرفت. 

شمار مبتلایان جدید بستری شده کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هم در شبانه روز گذشته ۳۵ نفر است که این تعداد بستری روزانه ۱۵۴ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در سه ماه پیش است.

با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا و نیز تزریق دُز سوم برای هشت هزار و ۸۳۷ نفر از واجدان شرایط در اردبیل، واکسیناسیون در این استان با سسرعت ادامه دارد.

تاکنون ۲ دُز واکسن برای بیش از ۷۰ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل تزریق شده به طوری که ۸۷۲ هزار و ۷۲۱ دُز واکسن نوبت اول و ۶۸۱ هزار و ۶۶۷ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

اما در لرستان، ۱۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته شناسایی شده و هم اکنون ۳۵۶ مبتلا یا بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی  استان بستری و در حال درمان هستند؛  ۲بیمار مبتلا به کرونا نیز  جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۳۲ نفر رسید.

کارشناسان می گویند که تنها ۵۰ درصد عموم مردم لرستان از ماسک استفاده می کنند.

در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، دلفان، دورود، رومشکان، بروجرد و کوهدشت زرد، خرم‌آباد، الیگودرز، سلسله و پلدختر نارنجی است.

کرونا در البرز  هم که  ۶ شهرستان آن در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. ۵۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ را طی ۲۴ ساعت گذشته راهی مراکز درمانی و چهار نفر را قبانی کرد. اکنون  ۳۵۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری هستند.

در خراسان رضوی، وضعیت شیوع  شکننده و تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در برخی از مناطق استان همچون مه‌ولات رو به افزایش است.

به واقع، روند شیوع ویروس کرونا به سمت وضعیت پرخطر در مه ولات در جنوب جغرافیای مرکزی استان  که ناشی ازناشی از بی توجهی زیاد مردم به اقدامات پیشگیرانه است، موجب تعطیلی مدارس و دانشگاهها از امروز ۲۶ آبان ماه جاری به مدت سه روز شد و شهر شادمهر و روستای عبدل‌آباد مه‌ولات را کانون‌های پرخطر کنونی شیوع ویروس کرونا در این شهرستان شده اند. 

هم‌اکنون در میان شهرستانهای استان خراسان رضوی “کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد” در وضعیت قرمز قرار دارند و وضعیت شش شهرستان نارنجی است.

مشهد و ۱۳ شهرستان دیگر خراسان رضوی در وضعیت زرد شیوع ویروس همه‌گیر و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی هستند. 

کرونا در سیستان و بلوچستان هم طی شبانه روز گذشته  ۱۳۲ نفر دیگر را مبتلا کرد و سه قربانی گرفت 

۲۶ آبان ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

سایر خبرهای کرونایی 

تاثیر واکسیناسیون علیه کرونا در رونق گردشگری/ علیرضا رییسی عضو هیات رییسه جامعه هتل‌داران اصفهان گفت: پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا، رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی دولت به رونق صنعت گردشگری و جبران خسارت‌های ۲ سال گذشته کمک می‌کند.

اعطای تسهیلات کرونا به باشگاه های ورزشی / معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و امور جوانان خراسان شمالی گفت: باشگاه های استان با ثبت نام در سامانه کارآ تاکنون حدود ۲۴ میلیارد ریال تسهیلات کرونا دریافت کرده‌اند.

بی‌توجهی به نکات بهداشتی در صدر تخلف‌های نانوایی‌های سمنان/ سرپرست فرمانداری سمنان با اشاره به افزایش نظارت‌ و بازرسی از نانوایی‌های این شهرستان گفت:  رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در صدر تخلف‌های نانوایان شهرستان سمنان است.

کرونا حریف ادامه کار کتابخانه‌های تهران نشد/مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: ١٧۴ کتابخانه نهادی، ١۶۵ کتابخانه مشارکتی و ١٠ کتابخانه سیار در این استان به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و کرونا نیز مانع فعالیت آنها نشده است.

کرونا در ایران: ۱۲۵ قربانی 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵ نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند اما با تزریق ۵۴۶ هزار و ۶۵۲ دز واکسن در این بازه زمانی، شمار واکسن‌های تزریقی در کشور از ۱۰۰ میلیون دز گذشت.

 از دیروز(سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۷۶ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین?سه هزار و ۴۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

گزارش کرونایی 

یک دز واکسن کرونا برای ایمنی کافی نیست

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا