سلامت

۳۰۰ تخت به ظرفیت همراه‌سراهای تهران اضافه می‌شود

سیدمالک حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهارداشت: در سال‌های اخیر به دلیل امکانات درمانی و بیمارستان‌های خاص در شهر تهران، بسیاری از بیماران به دلیل نبود امکانات در سایر شهرستان‌ها به این مراکز مراجعه می‌کنند که به خصوص تعداد قابل توجه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از جمله مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، بیمارستان کودکان و دکتر شریعتی در منطقه ۶ واقع شده است.

وی افزود: برخی از همراهان بیماران نیز به دلیل نداشتن تمکن مالی با برپایی چادرهای مسافرتی در مجاورت بیمارستان اسکان پیدا می‌کنند و این شرایط، انتقادهایی را در میان افکار عمومی ایجاد می‌کند که همراهان بیماران همزمان با بیماری که در بیمارستان دارند و درگیر مشکلات مربوطه هستند چرا نباید اسکان مناسبی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تاکید کرد: این دغدغه جدی ما هم هست اما به دلیل بعضی از مشکلات، فرایند خدمت‌رسانی به آنان با موانعی مواجه است.

وی درباره وضعیت نامناسب همراهان بیماران در اطراف بیمارستان امام خمینی(ره) و مشکلات همراه‌سرای جوادالائمه(ع) که در نزدیکی این بیمارستان واقع شده، گفت: ملک این همراه‌سرا موقوفی است و واقف هم اداره آن را در اختیار شخص خاصی قرار داده است، از گذشته هم این ملک و اداره آن در اختیار شهرداری نبوده است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ظرفیت همراه‌سرای جوادالائمه(ع) ۱۰۰ تا ۱۲۰ تخت است، اظهارداشت: شهرداری تهران در چهار ماه گذشته، فضا و تخت‌های این همراه‌سرا را اجاره می‌کرد و به ازای هر تخت مبلغ توافق شده بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود.

وی گفت: واقف هم این مرکز را برای کمک به همراهان بیمار وقف کرده بوده اما بهره‌بردار در مواردی افراد غیر را پذیرش می‌کند که همراه بیمار نیستند؛ همچنین در ماه‌های اخیر مشکلاتی در ارائه خدمات از جمله نظافت، بهسازی و بازسازی در همراه‌سرای جوادالائمه(ع) ایجاد شد و برای حل آنها با واقف مذاکراتی داشتیم که تاکنون به تعهداتشان عمل نکردند.

حسینی افزود: طی مذاکرات شهرداری منطقه با نماینده واقف قرار بر این شده که تعامل جدی‌تری داشته باشیم حتی شهرداری اعلام آمادگی کرده که در صورت توافق واقف، ملک همراه‌سرای جوادالائمه و مدیریت آن را برعهده بگیرد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: ملک همراه‌سرای جوادالائمه(ع) موقعیت خاصی نسبت به بیمارستان امام خمینی(ره) دارد و تاکنون نتوانستیم موقعیت مشابه آن را از لحاظ ظرفیت و در محدوده بیمارستان پیدا کنیم؛ البته شهرداری منطقه در تلاش است که این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به برپایی چادرهای مسافرتی برای اسکان در اطراف بیمارستان امام خمینی(ع) توسط همراهان بیماران به خصوص در ساعات شب اظهارداشت: طی ۲۰ روز گذشته تاکنون، علاوه بر نصب بنرهای اطلاع‌رسانی پیرامون بیمارستان، یک واحد گشت سیار با نصب بنر اطلاع‌رسانی بر روی بدنه در آن محدوده تردد می‌کند.

حسینی اضافه کرد: همچنین در صورت تمایل، هر کسی که نیاز به سرپناه داشته باشد، او را به همراه‌سرا یا محل‌های اقامتی منتقل می‌کند و البته اکنون شرایط بسیار متفاوت شده و جز تعداد بسیار اندکی دیگر چادری اطراف بیمارستان دیده نمی‌شود.

حسینی گفت: در شرایط اضطرار نیز طی روزهای گذشته، همراهان بیماران را به مراکز پیرامونی بیمارستان از جمله سوله مدیریت بحران منطقه ۶ و همراه‌سرای منطقه ۲ واقع در ستارخان منتقل کردیم که ضمن داشتن امکانات رفاهی و بهداشتی، امنیت بالایی دارند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: با این وجود، برخی از همراهان بیماران به دلایلی نمی‌پذیرند که در همراه‌سرا باشند و در مواردی اعلام می‌کنند که شرایط بیمارشان خاص و اورژانسی است و هر لحظه ممکن است که نیاز به کمک داشته باشد و باید در کنارشان باشند و حتی فاصله ۲۰۰، ۳۰۰ متری از بیمارستان و اسکان در همراه‌سرا را در صورت تامین وسایل ایاب و ذهاب نمی‌پذیرند.

وی بیان کرد: موضوع دیگر این است که بیشتر مراکزی که شهرداری یا با مشارکت خیران به عنوان همراه‌سرا اداره می‌کند، برای اینکه بتوان از ظرفیت بیشتر مراکز استفاده کرد، در یک مکان، زنان و مردان جداگانه پذیرش می‌شوند و بسیاری از همراهان بیماران که بیشترشان خانواده هستند به دلیل شرایط عاطفی، روحی و روانی که دارند نمی‌پذیرند و ظرفیت برای پذیرش همراه با خانواده محدود است.

حسینی اظهارداشت: معتقدیم که همراهان بیماران باید فقط دغدغه درمان بیمارانشان را داشته باشند و به همین خاطر مددکاران ما با حوصله در محیط اطراف بیمارستان حضور پیدا می‌کنند و با همراهان بیماران که در این مکان مستقر شدند گفت و گو می‌کنند تا آنان را برای اسکان در همراه‌سرا ترغیب کنند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: برخی از افرادی هم که در اطراف بیمارستان‌ها اقامت می‌کنند، همراهان بیماران نیستند و برخی از آنان کارگر فصلی یا در راه مانده‌اند و در صورت تمایل، گشت‌های شهرداری آنان را به گرمخانه‌ها منتقل می‌کنند.

وی افزود: اگر گزارش شود که خانواده و فردی از همراهان بیماران در مجاورت بیمارستان‌های تهران اسکان پیدا کرده، گشت‌ها و مددکاران شهرداری در محل حضور پیدا کرده و در صورت تمایل و پذیرفتن شرایط شهرداری، آنان در همراه‌سراها اسکان پیدا می‌کنند و تلاش ما این است که تحت هیچ شرایطی همراهان بیماران در مجاورت بیمارستان‌ها اقامت نکنند.

حسینی بیان کرد: منابع سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران محدود است، در بسیاری از موارد هیچ منبع و اعتباری توسط دولت و نهادهای دیگر در اختیار سازمان قرار نمی‌گیرد اما براساس مسئولیت اجتماعی، حمایت و اسکان همراهان بیماران را وظیفه خود می‌دانیم و به آن پایبند هستیم و از همه ظرفیت‌ها و امکانات سازمان در این حوزه استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از فعالیت پنج همراه‌سرا با ظرفیت ۳۰۰ تخت در شهر تهران خبر داد که همگی آنها با همکاری و همراهی بخش غیردولتی و خیران اداره می‌شود.

وی گفت: کمبودهایی برای خدمت‌رسانی به همراهان بیماران وجود دارد و علاوه بر ظرفیت موجود باید ۳۰۰ تخت در شب داشته باشیم تا بتوانیم به یک شرایط پایدار برسیم.

حسینی افزود: با توجه به تمرکز مراکز درمانی در منطقه ۶، قرار است با حل مشکلات همراه‌سرای جوادالائمه(ع) و راه‌اندازی ۲ همراه‌سرای جدید، بیش از ۳۰۰ تخت به ظرفیت این منطقه اضافه شود؛ همراه‌سرایی با ظرفیت حدود ۱۵۰ تخت با همکاری خیران به فاصله کمتر از ۲۰۰ متر به بیمارستان امام خمینی(ع) تا پایان بهمن ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: همچنین یک ملک دیگر در خیابان خردمند به عنوان همراه‌سرا به بهره‌برداری خواهد رسید که شهرداری منطقه ۶ در حال مقدمات تجهیز آن است.

حسینی خاطرنشان کرد: شهردار منطقه ۶، معاون امور اجتماعی شهردار تهران موضوع همراه‌سرای جوادالائمه(ع) را پیگیری می‌کنند و در تلاش هستیم که بتوانیم تا آذرماه این همراه‌سرا را راه‌اندازی و همزمان وضعیت، امکانات بهداشتی و رفاهی آن را بهتر و توافق کنیم که این همراه‌سرا پذیرش غیر از همراه بیمار نداشته باشد و بتوانیم هزینه‌های همراهان بیماران را از منابع سازمان رفاه و مشارکت خیران تامین کنیم.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا