Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
۴ میلیون زوج ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند - خبرگزاری برگزیده های ایران
سلامت

۴ میلیون زوج ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند

دکتر ناصر امیرجنتی متخصص ناباروری مردان، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش برگزیده های ایران در خصوص موضوع ناباروری در زنان و مردان اظهار داشت: باور غلطی در جامعه وجود دارد که ناباروری مختص زنان است در حالی که نتایج تحقیقات متعدد داخل و خارج از کشور، نشان می دهد که مردان در بیش از ۵۰ درصد ناباروری‌ها نقش دارند.  به عبارتی می توانند علت اصلی این مشکل بوده یا در کنار علل زنانه در این اختلال نقش دارند.

استان‌های دارای بیشترین ناباروری 
وی در خصوص استان هایی که بیشترین نرخ ناباروری را در کشور دارند، توضیح داد: از استان هایی که بیشترین درگیری با مساله ناباروری را دارند، می توان به کرمان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و ایلام اشاره کرد.  به عبارتی این استان ها آمار بالاتری در این خصوص دارند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا اظهار داشت: استان هایی مانند اردبیل و گیلان آمار ناباروری پایین تر دارند و در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقاتی که در کشور ما انجام شده، نشان می دهد به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین دچار ناباروری هستند که حدود چهار میلیون زوج ایرانی را شامل می شوند.

علل ناباروری مردانه کدامند؟
عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا به علل ناباروری در مردان اشاره کرد و گفت: عفونت ها، مشکلات مادرزادی و ژنتیکی، عوامل محیطی و شغلی، مصرف داروهای مختلف، مصرف مواد مخدر و واریکوسل را می توان از مهمترین دلایل ناباروری در مردان دانست.

امیرجنتی ادامه داد: هرچند بخشی از دلایل ناباروری مردانه هنوز ناشناخته است اما بخش عمده ای از علل این موضوع شناخته شده و قابل درمان است.

وی به خانواده ها توصیه کرد، همانطور که خانواده به موضوعاتی مانند بهداشت دهان و دندان فرزندان خود توجه دارند، به سلامت و بهداشت تولیدمثل آنان نیز توجه کنند.

امیرجنتی افزود: معاینه کودکان توسط متخصص اطفال، توجه به بلوغ فرزندان و توجه به دردها در ناحیه تناسلی پسرها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه شود.

امیرجنتی ادامه داد: اجتناب کودکان و نوجوانان از رفتارهای پرخطر، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، توجه به ایمنی در زمان کار و پرهیز از مصرف مکمل های بدن سازی همچنین توجه به تغذیه و ورزش جوانان و کنترل استرس ها از کارهای اساسی است که باید رعایت شود.

پژوهشگاه ابن سینا،  پویشی با عنوان «ناباروری و فرهنگ عمومی» از ۸ آبان ماه آغاز کرده است که تا ۱۴ آبان ادامه می یابد.  هدف اصلی این پویش ارتقای آگاهی عمومی و اصلاح باورهای نادرست درباره ناباروری و فرهنگ‌سازی در مواجهه درست با زوج های نابارور عنوان شده است.  

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا