اصفهان

۴ هزار واحد مسکونی در تیران و کرون ساخته می‌شود/مهاجرت معکوس با افزایش مساکن روستایی

۴ هزار واحد مسکونی در تیران و کرون ساخته می‌شود/مهاجرت معکوس با افزایش مساکن روستایی

به گزارش برگزیده از اصفهان، مسعود مرادیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های اجرایی بنیاد مسکن واقع در شهرستان تیران و کرون، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این شهرستان شامل سه شهر تیران، رضوان‌شهر و عسگران است و ۷۰ درصد جمعیت آن روستانشین هستند، اظهار کرد: این شهرستان دارای ۴۳ روستای بیش از ۲۰ خانوار و ۲۰ روستای کمتر از ۲۰ خانوار است.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای فاز شهری پروژه نهضت ملی مسکن در تیران و کرون طی دو سال اخیر، تعداد ۱۸۵ واحد مسکونی به شکل «بنیادساخت» و ۶۶۰ واحد مسکونی به صورت «گروه‌ساخت» اجرا و تحویل متقاضیان شده است، افزود: از این تعداد ۲۲۰ واحد در رضوان شهر و ۴۰۰ واحد در تیران بوده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان تیران و کرون افزود: در بخش مسکن روستایی نیز هشت نقطه از اراضی ملی شهرستان تیران برای ساخت مسکن در نظر گرفته شد و حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت بهسازی بنیاد مسکن، در مرحله ساخت و تحویل به متقاضیان است.

وی ادامه داد: ساخت یک هزار و ۲۰۰ واحد شهری دیگر در این شهرستان تا سال آینده برنامه‌ریزی شده است و ساخت ۴۵۰ واحد نیز در بخش روستایی در دستور کار است، بدین ترتیب با برنامه‌ریزی‌های لازم مجموع ساخت‌وسازها در شهرستان تیران و کرون تا پایان سال ۱۴۰۴ به چهار هزار واحد مسکونی می‌رسد.

مرادیان به دو روستای هدف گردشگری شهرستان تیران و کرون یعنی «جاجا» در بخش مرکزی و «کرد علیا» در بخش کرون اشاره و گفت: در راستای اجرای طرح هادی روستایی، پروژه های عمرانی در سطح روستا در قالب سنگ‌فرش، جداره‌سازی و اجرای بدنه دیوارهای روستا در حال اجرا طی دو سال گذشته تاکنون بوده است.

وی گفت: ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تخصیص می‌یابد که این تسهیلات سه سال تنفس و بازپرداخت ۲۰ ساله دارد.

تحویل ۱۴ هزار جلد سند مسکن روستایی و شهری

مدیر بنیاد مسکن شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه املاک روستایی و شهری در قالب قانون الحاق سنددار می‌شود، اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۴ هزار جلد سند مسکن روستایی و شهری در قالب این قانون در سطح شهرستان تیران و کرون صادر و به متقاضیان تحویل شده است.

وی در ارتباط با مساکن روستای دولت آباد با اشاره به اینکه این روستا نقطه ورود شهرستان از سمت غرب و مهاجر پذیر است، نیز ابراز کرد: روستای دولت آباد از بزرگترین روستاهای این شهرستان است و چون زمین های این منطقه موقوفه است، در نقطه ای در مجاورت روستا طرح ساخت ۴۵۰ واحد مسکونی، تجاری خدماتی در حال انجام است و آب، برق، گاز و فیبر نوری برای همه این واحدها پیش بینی شده است.

مرادیان با اشاره به اینکه بحث معابر نیز همزمان با ساخت واحدهای مسکونی در حال اجرا در این روستا است، گفت: سال ۱۴۰۰ این طرح شروع شده و فاز یک آن امسال و مابقی فازها در سالهای بعد تحویل داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روستای میرآباد نیز با دو هزار نفر جمعیت ساکن، بیشتر حالت سکونت فصلی دارد، گفت: مردم این روستا در ایام تعطیل به روستا می آیند و در حوزه خدمات و صنعت فعال هستند، بر این اساس بافت شهری را بیشتر می پسندند و ما نیز سعی کردیم ضمن ایجاد فضای شهری بافت روستایی را نیز برای آنها حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه در روستای میرآباد دو پروژه مسکن اجرا شده است، اضافه کرد: از جمله این موارد ۲۰۰ واحد مسکونی است که در سالهای ۹۳ و ۹۴ اجرا شده است و یک پروژه ۳۰ واحدی نیز در قالب مسکن روستایی با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بنیاد مسکن از سال گذشته آغاز کردیم که امیدواریم تا دهه فجر امسال افتتاح و تحویل متقاضیان شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تیران و کرون ابراز کرد: خانه هایی که در این روستا ساختیم با ۱۱۰ متر ساخت و ۲۲۰ متر زمین به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

توزیع ۱۲۸۳ تن قیر دولتی رایگان در تیران

مرادیان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر یک هزار و ۲۸۳ تن قیر دولتی رایگان در ۱۷ روستای شهرستان تیران و کرون توزیع شد، ابراز کرد: حدود ۲۶ هزار تن آسفالت توزیع وبا همکاری و مشارکت دهیاران منتج به آسفالت حدود ۱۸۰ هزار متر مربع معابر روستایی شد.

در ادامه علی محمدی کیا فرماندار شهرستان تیران و کرون در بازدید از طرح نهضت ملی مسکن بخش کرون اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اولیه دولت بحث تولید مسکن بود و در شهرستان تیران و کرون حدود دو هزار و ۵۰۰ واجد شرایط در این طرح ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه بخشی از میزان زمین مورد نیاز پیش بینی شده بود اما باز هم نیاز به تامین زمین در این روستاها بود، افزود: اولویت برای ما ساخت مسکن روستایی بود که در قسمتی از این روستاها پیشرفت خوبی داشته و در حال تکمیل نهایی است و یک هزار و ۲۰۰ واحد برای این کار اختصاص یافته است.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا