سلامت

۶۵ درصد بیماران کرونایی بستری یا فوتی در فردوس واکسن نزدند

احمد نگهبان روز یکشنبه در نشست ستاد کرونای شهرستان فردوس افزود: متاسفانه طی چند روز اخیر میزان بستری‌ها در شهرستان فردوس پنج برابر افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه به دنبال اجرای قرنطینه هوشمند در شهرستان هستیم گفت: باید به جای تعطیلی یک هفته‌ای مدارس، دانش‌آموزانی که یکی از اعضای خانواده آنها کرونا مثبت اعلام می‌شوند برای مدتی از حضور در کلاس درس منع شوند تا از ابتلای سایر دانش‌آموزان جلوگیری شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان فردوس با بیان اینکه انجام این گونه قرنطینه‌ها بهتر از تعطیلی مدارس است افزود: تاکنون آمار نگران‌کننده‌ای از ابتلای دانش‌آموزان به ویروس کرونا نداشته‌ایم و بیشترین آمار مبتلایان مربوط به سنین ۱۸ تا ۳۵ سال است.

وی گفت: روستای کجه با ۱۵ مورد مثبت کرونا بین روستاهای دیگر بیشترین مورد ابتلا را داشته است.

نگهبان دلیل بالابودن آمار مبتلایان در روستاهایی مانند کجه را همزمانی با آغاز فصل برداشت پسته، زعفران و انار عنوان کرد و از مردم خواست در زمان برداشت محصولات در رعایت نکات بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند.

وی گفت: علمای طب سنتی نیز بر این عقیده هستند که باید همه افراد واکسن کرونا را دریافت کنند و حتی در برخی از مراکز طب سنتی واکسیناسیون انجام می‌شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردوس افزود: اگر فردی بر این باور است که واکسن خارجی توطئه کشورهای خارجی است، می‌تواند از واکسن داخلی که ساخت دانشمندان ایرانی است استفاده کند، چرا که با انجام نشدن واکسیناسیون افراد به جز خود، جان اطرافیان را نیز به خطر می‌اندازند.

امام جمعه فردوس نیز در این جلسه با تاکید بر فرهنگ‌سازی درست بین مردم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت: تجربه نشان داده است هر زمانی به شیوه درست موضوعی بین مردم فرهنگ‌سازی شده است در آن مورد موفق عمل کرده‌ایم.

حجت الاسلام محمد شاکری افزود: موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز باید بین مردم، اصناف و ادارات فرهنگ‌سازی شود که تلاش مسوولان و خبرنگاران را می‌طلبد.

فرماندار فردوس هم گفت: در پیک سوم کرونا و وضعیت قرمز شهرستان تا ۶۰ نفر بستری داشتیم و در آن زمان فوتی بسیاری نیز شاهد بودیم اما اکنون ۹ نفر بستری داریم و در وضعیت قرمز هستیم که این شرایط به مراتب راحت‌تر و قابل کنترل‌تر از آن زمان است.

حمید حلاج‌مقدم با تاکید بر اینکه واکسن کرونا به اندازه کافی در شهرستان فردوس موجود است افزود: جمعیت بالای ۶۰ سال می‌توانند نوبت سوم یا همان یادآور را دریافت کنند و از نظر تامین واکسن در این شهرستان مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: اتاق اصناف باید با تشکیل تیم نظارتی بر نحوه رعایت نکات بهداشتی توسط صنوف نظارت کرده و اگر صنفی واکسن کرونا نزده باشد، اول اخطار و بعد نسبت به پلمب آن واحد صنفی اقدام کنند.

فرماندار فردوس گفت: کارمندان ادارات نیز موظف هستند در هر شرایطی ماسک بزنند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند لذا اگر کارمندی واکسن نزند باید از حضور او در اداره جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: افرادی که گواهی پزشکی داشته و از تزریق واکسن منع شده باشند، منعی برای حضور در ادارات نخواهند داشت.

حلاج‌مقدم گفت: ورزشکارانی هم که واکسن نزده‌اند باید از ورود آنها به سالن‌ها و اماکن ورزشی جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه رانندگان وسایل عمومی باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند ادامه داد: اگر راننده‌ای واکسن نزده باشد، تا زمان تزریق واکسن از ادامه فعالیت او باید جلوگیری شود.

فرماندار فردوس افزود: بانک‌ها هم باید از ارائه خدمات حضوری به افرادی که کارت واکسیناسیون کرونا ندارند، جلوگیری کنند.

وی گفت: همچنین در نماز جمعه باید افراد با فاصله چهار متر از یکدیگر قرار گیرند و برگزاری نماز با حضور حداکثر ۱۰۰ نفر باشد.

فردوس به همراه طبس از شنبه ۲۹ آبان ماه در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونا از هشت شهرستان قرمز در کشور ۲ شهرستان مربوط به خراسان جنوبی است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و فردوس با ۴۵ هزار و ۵۲۳  نفر جمعیت در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا