قزوین

۷هزار نوزاد در قزوین غربالگری شنوایی شدند

۷هزار نوزاد در قزوین غربالگری شنوایی شدند

به گزارش خبرگزاری برگزیده از قزوین؛ علی دهباشی‌پور، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روزجهانی ناشنوایان و تکریم منزلت سالمندان در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد، اظهارکرد: ناشنوایان و سالمندان بیش از افراد دیگر مورد بی‌اعتمادی نسبت به اطرافیان قرار می‌گیرند بنابراین باید در نحوه رفتار با آن‌ها دقت لازم را داشته باشیم.

او افزود: خانواده‌ و جامعه باید از انزوای ناشنوایان جلوگیری کنند و آن‌ها را به سمت اجتماعی شدن پیش ببرند.

دهباشی‌پور در خصوص اقدامات و فعالیت‌های انجام شده برای ناشوایان استان گفت: مرکز پرنیان در حوزه کودکان ناشنوا در استان مشغول به فعالیت است و همچنین کاشت حلزون نیز از دوماهگی تا هشت سالگی صورت می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: طرح غربالگری ناشنوایان از بدو تولد انجام می‌شود که در ۶ماه اول سال جاری ۷هزار نوزاد در استان غربالگری شدند و ۶۰نوزاد مشکوک به متخصص ارجاع داده شد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارکرد: در حال حاضر بیش‌از ۵هزار ناشنوا در استان وجود دارد که در سال گذشته ۳۶۶مورد سمعک تهیه شد و این میزان در ۶ماه اول امسال به ۴۵۰مورد رسید که ۱۲۳درصد افزایش داشت.

او افزود: اعتباراتی که در سال گذشته برای خرید سمعک داشتیم ۵میلیارد و ۹۲۶میلیون و ۲۰۰هزار ریال بود که این میزان در ۶ماه اول امسال به ۸میلیارد و ۲۳۶میلیون و ۶۷۴هزار ریال افزایش یافت.

دهباشی‌پور در خصوص تکریم منزلت سالمندان نیز گفت: جای تکریم سالمند در مجموعه آموزشی خالی است، بنابراین باید مدیریت و کنترل رفتار با سالمند از کودکی به افراد جامعه آموزش داده شود.

این مسئول ادامه داد: وجود سالمند به لحاظ مدیریت اجتماعی خانواده بسیار مثمر ثمر است اما زندگی مدرن و ورود به دنیای مدرنیته باعث شد توجه کافی به تکریم سالمند نداشته باشیم و به سمت قهقرای جدی برویم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارکرد: طرح غربالگری آلزایمر به صورت پایلوت در استان قزوین انجام شده است که هدف از اجرای این طرح شناسایی افراد در معرض آلزایمر بود.

او در خصوص کنترل بیماری آلزایمر در سالمندان افزود: اقدامات دارویی، رفتاری، روان‌درمانی و مهارتی می‌تواند در کنترل بیماری آلزایمر کمک‌کننده باشد.

دهباشی‌پور گفت: ۸مرکز شبانه‌روزی و ۴مرکز روزانه نگهداری از سالمندان در استان وجود دارد که مراکز روزانه به عنوان مهدکودک افراد بزرگسال مشغول به خدمات‌دهی است و فقط صبح‌ها از افراد سالمند نگهداری می‌شود.

این مسئول ادامه داد: درحال حاضر ۱۶۱نفر در مراکز روزانه قزوین و البرز خدمت می‌گیرند و در مراکز شبانه‌روزی نیز ۳۹۳نفر حضور دارند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارکرد: به تازگی در ۳مهرماه مجموعه‌ خانه‌های کوچک سالمندان را در استان قزوین راه‌اندازی کردیم که این مراکز برای افراد بالای ۴۷سال آماده پذیرش است.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا