سیاسی

۹۲سال از نگارش قانون مهاجرت می‌گذرد/شمار اتباع در کشورمان بیش از جمعیت ۷۰ کشور است

۹۲سال از نگارش قانون مهاجرت می‌گذرد/شمار اتباع در کشورمان بیش از جمعیت ۷۰ کشور است

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، محسن پیرهادی،عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی رد جمع خبرنگاران با بیان اینکه اتباع خارجی غیرمجاز نباید در کشور جولان دهند و نظارتی بر فعالیت آنها نباشد،گفت: متاسفانه قانون اقامت در ایران که به ساماندهی بحث مهاجران توجه دارد،مربوط به ۹۲ سال پیش است وتقریبا یک قرن از نگارش اولین قانون مهاجران اتباع بیگانه در ایران می‌گذرد و برغم رشد قابل توجه حضور اتباع خارجی غیر مجاز در کشور هنوز در بروز رسانی این قانون تعلل می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ایران همواره پذیرای مهاجران از کشورهای متعددی ازجمله افغانستان،عراق و…بوده روندی که جمعیت بیش از ۵ میلیون نفری مهاجران را ایجاد کرده و حالا  نیازمند سیاستگذاری ومدیریت مناسب است.

وی بابیان اینکه مجلس در قالب طرح سازمان ملی اقامت به دنبال ایجاد یک سازمان منسجم برای  ساماندهی و مدیریت اتباع خارجی است،تاکید کرد: ساماندهی و تجمیع وظایف مربوط به اتباع خارجی -مجاز و غیر مجاز- در قالب سازمان ملی اقامت منجر به استفاده درست و متناسب با شرایط روز دنیا از ظرفیت مهاجران درحوزه کار و سرمایه گذاری و دیگر بسترها خواهد شد.

پیرهادی تاکید کرد: در بحث قانونگذاری در موضوع اقامت، تضمین حقوق و کرامت مهاجران و اتباع و ارائه خدمات عمومی به آنها مورد توجه مجلس است و نظارت و مدیریت موضوعات مربوط به اتباع خارجی در ابعاد مختلف مد نظر قرار خواهد داشت.

*شمار اتباع خارجی در ایران بیشتر از جمعیت نروژ ،‌فنلاند و کویت است

وی با تاکید بر اینکه سرریز مهاجران و اتباع غیر مجاز به کشور در سال‌های اخیر پیامدها و مشکلاتی را درنظم اجتماعی و بعضا امنیتی کشوربه وجود آورده است که نباید نسبت به آن تساهل واغماض کرد،افزود: در حالی نسبت به جمعیت قابل توجه مهاجران و اتباع بیگانه -مجاز و غیر مجاز-اغماض می‌کنیم که جمعیت کشورهایی مثل عمان، کرواسی ،کویت و ۷۰ کشور دیگر دنیا کمتر از این عدد است دو برابر جمعیت کشورهایی مثل ارمنستان و قطر است.

* ضرورت فوریت بخشیدن به بررسی طرح سازمان ملی اقامت

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید برضرورت فوریت بخشیدن به بررسی جزییات طرح سازمان ملی اقامت -سازمان ملی مهاجرت- که کلیات آن آبان ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس تصویب شد،ادامه داد: وضعیت مهاجران غیر قانونی باید  رسیدگی و  روند ادامه حضورشان در کشور با تدبیر حل و فصل شود چرا که غفلت از وضعیت مهاجران غیر مجاز سبب ایجاد وضعیت چالش برانگیزی درحوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد شد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه در حوزه غربال‌گری و جذب اتباع خارجی و بهره گیری از فرصت‌های این حوزه سیاست مشخصی نداریم،ادامه داد: یکی ازمهمترین مسائل درحوزه مهاجرت فقدان سازمان یا نهاد متولی و پاسخگو است در حال حاضر بیش از ۲۴ دستگاه و نهاد،در موضوع مهاجرت فعال هستند که  تداخل وظایف آنها خروجی و کارکردشان را تضعیف کرده و سبب شده است رویکرد وراهبرد مشخص و منسجمی در خصوص مهاجران و اتباع بیگانه نداشته باشیم.

 به گفته پیرهادی ایجاد بانک اطلاعاتی بروز  و منسجم از وضعیت و هویت اتباع خارجی بر بستر یک سامانه واحد یکی از اهداف اصلی تاسیس سازمان ملی اقامت است.

انتهای‌پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا