اقتصادی

‌کشف و ضبط ۶ کامیون لوازم خانگی قاچاق در امین‌حضور

حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران اظهار داشت: بعدازظهر امروز در جریان یکی از گشت‌های نظارتی معاونت بازرسی و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت که به صورت دوره‌ای و مستمر انجام می‌شود، حجم قابل توجهی از لوازم خانگی قاچاق در یکی از واحدهای عرضه‌کننده با همکاری نیروی انتظامی کشف و ضبط شد؛ این واحد متخلف از انبار خود جهت دپوی کالا‌های قاچاق استفاده می‌کرده است.  

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در این اقدام، نزدیک به ۶ دستگاه کامیون‌ لوازم خانگی قاچاق کشف و ضبط شده است که اغلب اقلام مکشوفه شامل یخچال، تلویزیون، ماشین‌ لباسشویی و جاروبرقی با برند کره‌ای و قاچاق بوده است؛ لازم به ذکر است، بر اساس برآوردهای اولیه، ارزش ریالی کالا‌های مکشوفه نزدیک به ۲.۵ الی ۳ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

دهقانی‌نیا بیان داشت: مبارزه با قاچاق کالا و برخورد با عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی قاچاق بر اساس ماده ۱۳ و بند «ذ» ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است؛ همه کالا‌های مشمول ضوابط اختصاصی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله لوازم خانگی ‌باید در محل عرضه و فروش دارای شناسه کالا و کد رهگیری باشد. با وجود تذکر مکرر و ابلاغ نهاد‌های ذی‌صلاح از سال ۹۸ تاکنون هرگونه تخلف در این زمینه غیرقابل‌توجیه است. متأسفانه این واحد صنفی در طول این مدت به تخلفات خود در عرضه کالا‌های قاچاق ادامه داده است.

وی اظهار داشت: عمده این کالا‌ها از طریق ته‌لنجی به کشور وارد شده و از طریق شوتی‌ها به سراسر کشور از جمله تهران منتقل می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده هیچکدام از اقلام مکشوفه دارای کد رهگیری و شناسه کالا نبوده‌‎اند؛ بنابراین این واحدهای صنفی به علت عدم اجرای ضوابط تخصصی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین عدم ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، مرتکب فروش کالای قاچاق شده است.

بنابراین گزارش پیش از این، برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن انتقاد از توقف طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق در سطح عرضه، خواستار اجرای مجدد این طرح شدند.

به گفته سید علیرضا مجد موسوی، رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران، تولیدکنندگان همچنان برای تمام کالاهای خود شناسه کالا دریافت و از این طرح پیروی می‌کنند اما از اواخر سال گذشته دیگر در سطح عرضه برخوردی انجام نشده است.

به گفته سعید محمدی پور، معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، بیشترین کالای قاچاق کشف شده طی ۹ ماهه امسال در این استان شامل لوازم خانگی، دخانیات، انواع پوشاک و لاستیک خودرو بوده است. طی ۹ ماه سال جاری، نزدیک به ۶۱ هزار بازرسی در حوزه قاچاق کالا و خدمات صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶.۱۱ درصدی داشته است.

به گزارش فارس، بر اساس ماده ۱۳ و بند «ذ» ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۹۲، عرضه کالاهای وارداتی فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری در سطح خرده‌فروشی، قاچاق محسوب می‌شود.

همچنین طبق تبصره۴ ماده ۱۸ مکرر این قانون، «نگهداری»، «عرضه» یا «فروش» کالای قاچاق توسط واحد‌های صنفی، تخلف محسوب شده و علاوه بر ضبط کالا، جریمه‌های قابل توجهی برای مرتکبین در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا