اقتصادی

‌۷ مطالبه نخبگان برتر دانشگاهی مدل «مدت معین نوین» نفت/ضرورت تعیین تکلیف نوع قرارداد‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، قرارداد مدت معین نوین یکی از قالب‌های جدید برای جذب نخبگان دانشگاهی در وزارت نفت است، در دولت گذشته آزمونی برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برگزار شد که البته وزارت نفت وقت قصد داشت در بین این نخبگان، برخی افراد غیرمتخصص را نیز به صورت توصیه‌ای وارد وزارت نفت کند که یکی از آنها فرزند یکی از نماینده‌های مجلس فعلی بود.

اما بعد از حواشی متعدد هفته‌های گذشته، تعداد زیادی از نخبگانی که در آزمون وزارت نفت برای جذب در قالب مدت معین نوین شرکت کرده و بر حسب صلاحیت و شایستگی در آزمون پذیرش شده‌اند، با ثبت سوژه در سامانه «فارس من» با عنوان «تعیین تکلیف جذب‌شدگان مدت معین نوین وزارت نفت»، خواستار پیگیری برگزیده های ایران درباره تکمیل و نهایی شدن حضورشان در وزارت نفت شده‌اند.

در این راستا برگزیده های ایران در مصاحبه‌ای با سخنگوی منتخب نخبگان قرارداد مدت معین نوین جزئیات ماجرا را از آنها جویا شد که به دلیل برخی ملاحظات از آوردن اسم مصاحبه‌شونده خودداری شده است.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

*ماجرای جذب نخبگان دانشگاه‌های برتر ایران در وزارت نفت

فارس: لطفا توضیح دهید ماجرای جذب مدت معین نوین از چه زمانی آغاز شد؟ و فارغ‌التحصیلانی که پیگیر این موضوع هستند چه مراحلی را برای حضور در وزارت نفت طی کرده‌اند؟

سخنگوی نخبگان: ماجرا از این قرار است که در تیر ماه سال ۱۳۹۸ اطلاعیه‌ای، تحت عنوان «فراخوان تشکیل بانک اطلاعات فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» از سوی وزارت نفت در سایت‌ها، گروه‌ها، کانال‌های استخدامی و تخصصی مختلف و تابلو اعلانات دانشگاه‌ها به صورت عمومی انتشار یافت و از فارغ التحصیلان دانشگاهی جهت مدل جدیدی از استخدام در برابر نیازهای نیروی انسانی شرکت‌های تابعه وزارت نفت در استان تهران، دعوت به ثبت نام در سامانه اینترنتی www.jad.mop.ir شد که حدود ۳۰ هزار نفر اقدام به ثبت نام در سامانه مذکور کردند.

در مرحله اول اطلاعات فارغ التحصیلان بر اساس دانشگاه محل تحصیل (۱۰ دانشگاه برتر)، حد نصاب معدل و با دارا بودن گواهینامه ICDL و مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی همچون تافل، آیلتس، تولیمو و غیره با نمرات بالاتر از حد استاندارد استخراج شد.

سپس به مرور این فارغ‌التحصیلان جهت تطبیق مدارک، غربالگری، انجام ارزیابی و گذراندن آزمون‌های متعدد و طاقت‌فرسای هوش کلامی و غیرکلامی، سوالات عمومی، حل مسئله، مصاحبه سلامت روان و ارزیابی روانشناسی و روانشناختی، مصاحبه‌های فنی و تخصصی در کارگروه‌های شغلی بر اساس توانایی‌ها و مهارت‌های مختلف با مدیران برجسته صنعت نفت که براساس گفته خود مسئولان مربوطه طبق آخرین متدهای ارزیابی داخلی و خارجی و با صرف هزینه بسیار سنگین طراحی شده بودند به مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت فراخوانده شدند.

*عبور از هفت‌خوان رستم برای حضور در قالب مدت معین نوین

پس از گذشت حدود یک سال، حوالی تیر ۱۳۹۹ تماس‌هایی از وزارت نفت با داوطلبان برگزیده (از مراحل سخت و پیچیده مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت که حدود ۴۰۰ نفر هستند مبنی بر کسب نمره حد نصاب و پذیرش اولیه) گرفته‌ و اعلام می‌‌شود که جهت طی مراحل استخدامی همچون گزینش، سوء پیشینه و طب صنعتی و همچنین مصاحبه‌های مربوط به جایابی به شرکت‌های تابعه خواهان، حسب اعلام نیازهای سازمانی اخذ شده معرفی و مراجعه‌ کنند.

همزمان با طی مراحل استخدامی، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۰ ساعت کلاس‌های آنلاین آموزشی در حوزه‌های مختلف و با تدریس بزرگان صنعت نفت تهیه و به منظور گذراندن دوره‌های مربوطه به پذیرفته شدگان اعلام شد که با وجود اشتغال اغلب پذیرفته شدگان و بعضاً در ساعات اداری به جد و با حضور حداکثری برگزار و آزمون نهایی مربوطه نیز با موفقیت صورت گرفت.

ثبت نام، غربالگری‌، ارزیابی‌ها، آزمون‌های متعدد و برگزاری دوره‌های آموزشی منجر به انتخاب افرادی با رزومه‌های تحصیلی عالی و به عبارتی نخبگان و فارغ التحصیلان ممتاز ده دانشگاه‌ برتر کشور و حتی دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور شد.

طبق آمار به دست آمده از نیمی از پذیرفته‌شدگان مذکور (۲۴۷ نفر)، تعداد ۳۹۳ مقاله بین‌المللی ISI‌ همچنین ۹۴ مقاله علمی-پژوهشی (ISC)، ۳۸۹ مقاله کنفرانس بین‌المللی، حدود ۵۰ کتاب تالیف و ترجمه شده و حدود ۲۰ ثبت اختراع داشته، که بعضاً عضو بنیاد ملی نخبگان کشور، از رتبه‌های برتر کنکورهای سراسری، جشنواره خوارزمی ادوار مختلف و غیره هستند، شایان ذکر است اغلب این افراد دارای سوابق درخشان کاری در شرکت‌های دولتی و خصوصی علی الخصوص صنعت نفت هستند.

* در دولت سیزدهم فرآیند جذب مدت معین نوین متوقف شد

فارس: اشاره کردید که حدود ۴۰۰ نفر در نهایت از آزمون‌ها پذیرش شدند. با  تغییر دولت چه اتفاقی افتاد؟ آیا فرآیند استخدام شما در قالب مدت معین نوین پیگیری شد؟

سخنگوی نخبگان: پس از گذشت دو سال از اعلام فراخوان عمومی، گذراندن مراحل مختلف ارزیابی و سپری کردن مراحل استخدامی و به استناد وعده‌های مسئولان مربوطه و معرفی این نوع قرارداد به عنوان جایگزین استخدامی رسمی در صنعت نفت، پس از تغییر دولت و انتصاب وزیر جدید همه معادلات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده طبق بند ۷ بخشنامه ۳۶۸-۲/۲۰ مورخ ۱۷/۰۶/۱۴۰۰ دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوط به نظام جذب نوین لغو و مراحل اجرایی آن متوقف شد و پس از گذشت دو ماه و باوجود مکاتبات متعدد و پیگیری‌های مکرر نمایندگان مربوطه از وزارت نفت هیچگونه اقدامی در جهت تعیین تکلیف حدود ۴۰۰ فارغ التحصیل برتر صورت نپذیرفته است.

فارغ التحصیلان برتر دانشگاهی اغلب‌ در شرکت‌های معتبر و با حقوق قابل‌قبول شاغل بوده‌اند و با امید به وعده‌ها و کمک موثرتر در مهمترین و اثرگذارترین صنعت کشور، شغل قبلی خود را ترک و در وزارت نفت شاغل شده و یا در میانه راه استخدام معلق مانده‌اند.

اما هم اکنون با وجود گذشت مدت زمان قابل توجهی از استخدام اولین نفرات با حقوق و مزایا غیرکامل و نوع قرارداد نامشخص و سلیقه‌ای در شرکت‌های مختلف زیرمجموعه وزارت نفت هنوز اقدامی جهت عقد قرارداد تعهد شده با این افراد نشده است. در حالی که اغلب پذیرفته‌شدگان جایابی شده بودند برخی از پذیرفته‌شدگان همچنان با مشکل جایابی مواجه هستند که مقتضی است با توجه به گذشت بیش از دو سال از شروع ثبت‌نام و گذراندن مراحل فرسایشی سنجش توانایی‌ها و مهارت‌ها در خصوص جایابی برای این افراد اقدام فوری به عمل آید.

این بلاتکلیفی واقعا فلج کننده است و سبب شده افراد مذکور دچار مشکلات عدیده معیشتی و خانوادگی شوند زیرا به جهت ناقص ماندن مراحل نهایی جذب از دریافت حقوق و بیمه خدمات درمانی محروم مانده‌اند و این در حالی است که خواست و دغدغه رهبر معظم انقلاب در دیدارهای سالیانه خود با نخبگان و استعدادهای برتر علمی همواره حمایت و استفاده همه جانبه از نخبگان کشور جهت اعتلای پرچم مقدس کشورمان بوده و هست. ‌

لازم به ذکر است به جهت طولانی شدن مراحل جذب، مشکلات به وجود آمده و مبهم بودن نوع قرارداد و استخدام بالغ بر ۵۰ نفر از نخبگان پذیرفته شده با انصراف از مراحل استخدامی از کشور خارج و در شرکت‌های معتبر بین‌المللی مخصوصا حوزه انرژی خلیج فارس به لحاظ شرایط مساعد امکانات و حقوق و مزایا جذب شده‌اند.

*درخواست نخبگان دانشگاهی از وزیر نفت چیست؟

فارس: آیا وزارت نفت این اختیار قانونی را برای توقف جذب مدت معین نوین داشت؟ البته فکر نکنم این توقف برای همیشه باشد بلکه به صورت موقتی است.

سخنگوی نخبگان: نکته اصلی و مهم اینجاست که مدل جذب مدت معین نوین در آیین‌نامه اداری و استخدامی صنعت نفت که با پیشنهاد وزیر‌ نفت و تایید سازمان استخدامی کشور به تصویب ریاست‌ جمهوری رسیده است هرگونه تغییر در آیین‌نامه مذکور باید به تصویب رئیس جمهور رسیده باشد. حال سؤالی اصلی این است که آیا لغو توقف فرآیند جذب مدل نوین را سوی نهاد ریاست جهموری اخذ شده است؟ مدارک و مستندات لغو نهاد ریاست جمهوری چرا ارائه نمی شود؟ تا چه زمانی فرآیند جذب مدت معین نوین متوقف است؟ پذیرفته شدگان ممتاز که اغلب متاهل و سرپرست خانوار بوده تا چه زمانی باید منتظر تعیین تکلیف وضعیت خود باشند؟ چگونه می‌توانند بدون حقوق و مزایا از پس مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی برآیند؟

تصمیم معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی که خود از دل منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران پرورش یافته چیست؟ تصمیم وزیر که اولویت‌شان حفظ کرامت منابع انسانی و استفاده از نخبگان و ممتازان دانشگاه‌ها و استفاده از تجربیات و دانش ایشان در صنعت نفت بوده است چیست؟ آیا باید با تغییر وزارت تمام قول‌هایی که از سوی مسئولین قبلی وزارت داده شده است‌ کان لم یکن تلقی شود؟ آیا قول و امضای قبلی یک مسئول قائل به فرد است و با تغییر یک فرد در یک جایگاه آن قول و امضاء از درجه اعتبار ساقط می‌شود؟

آنچه مسلم است نه از لحظ انسانی بلکه از لحاظ علمی و بین المللی و سوابق کاری؛ این افراد قابل مقایسه با دیگر شاغلان قراردادی صنعت نفت نیستند. همانطور که در آزمون توانمندسازی نیروهای قرارداد مدت مستقیم فقط ۱۶۰۰ نفر از بین ۲۰ هزار نفر توانستند فقط در آزمون آنلاین که به مراتب آسانتر از آزمون حضوری بوده است با موفقیت خارج شوند.

شایان ذکر است تعداد بسیار زیادی از نیروهای قرارداد مدت موقت و معین قدیم دارای مدرک دیپلم و حتی زیر دیپلم بوده در صورتی که بالای ۹۷ درصد از پذیرفته شدگان معین نوین دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری و حدود ۵۰ درصد از آنها از سه دانشگاه برتر کشور (تهران، امیرکبیر و شریف) هستند و قرار است این افراد بر روی سمت‌های کف سازمانی با شرایط احراز لیسانس بکارگیری شوند و این یک مزیت برای صنعت نفت است نه برای پذیرفته شدگان.

بنابراین آنچه هم اکنون مورد درخواست فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاهی است، عبارت‌ است از:

  • تسریع در تعیین تکلیف همه پذیرفته شدگان
  • ابلاغ و انعقاد قرارداد بلندمدت
  • جاری شدن حقوق و مزایا و احیاء به حق وعده های داده شده در جذب معین نوین
  • عدم تنزل قرارداد و آیتم‌های دریافتی
  • همتراز نبودن و مقایسه پذیر نبودن این افراد با کارکنان مصوبه ۱۶۶۲
  • حفظ شخصیت و جایگاه علمی و تجربی این دسته افراد در صنعت نفت
  • اصلاح دستورالعمل های مبهم

‌امیدواریم جناب‌ وزیر‌ نفت و‌ سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت درباره این موضوع با تدبیر و درایت عمل کرده و مشکل نخبگان دانشگاهی را حل کنند.

*برنامه وزارت نفت برای جذب نخبگان دانشگاهی مدت معین نوین چیست؟

به گزارش برگزیده های ایران، آنچه مشخص است بسیاری از افراد پذیرش شده در مدل مدت معین نوین با توجه به سوابق کاری و علمی درخشان؛ قابلیت پذیرش در شرکت‌ها و دانشگاه‌های بزرگ خارج از کشور را دارا هستند و روندی که در مدت زمان بیش از دو سال گذشته وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد برازنده نخبگانی که با تأکید رهبر انقلاب مبنی بر عدم دچار شدن به یأس و ناامیدی در مواجهه با مشکلات، و با وجود داشتن امکان مهاجرت با هدف خدمت به کشور اسلامی نبوده و در مقابل، این افراد را با مشکلات اقتصادی، تحقیر جایگاه انسانی و اجتماعی و بلاتکلیفی مواجه کرده است.

پیگیری‌های خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران از وزارت نفت و سخنگوی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درباره جذب نخبگان دانشگاهی در قالب قرارداد مدت معین نوین حاکی از ۲ نکته مهم است:

۱- همانطور که توضیح داده شد در دولت دوازدهم در بین این نخبگان، تعدادی از افراد نیز به صورت توصیه‌نامه‌ای در این دسته قرار گرفته‌اند، در نتیجه وزارت نفت دولت سیزدهم برای بررسی بیشتر و شناسایی نخبگان واقعی از افراد رانتی نیازمند زمان بوده که برای همین «به صورت موقت» این فرآیند متوقف شده است که البته باید در تعیین تکلیف این موضوع تسریع صورت بگیرد.

۲- طبق کسب اطلاع صورت گرفته در خصوص جذب نخبگان دانشگاهی در قالب مدت معین نوین، در حال حاضر صرفا باید در خصوص نوع قرارداد آنها تعیین تکلیف شود و همگی در یک قالب قراردادی مشخص قرار گیرند و به احتمال زیاد تا اواخر این ماه تعیین تکلیف انجام می‌شود.

همانطور که اشاره شد هر چند در بین این نخبگان دانشگاهی تعدادی نیز به صورت توصیه‌ای وارد این فرآیند شدند ولی نباید این موضوع به فرآیند جذب افراد صاحب صلاحیت که در آزمون‌های وزارت نفت مورد پذیرش قرار گرفته‌اند خدشه‌ای وارد کند.

در ادامه برخی اطلاعات جزئی از رزومه نخبگان دانشگاهی پذیرفته شده آورده می‌شود.

 

مصاحبه از سیداحسان حسینی

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا