۱۴ مدرسه در سقز تخریبی است/تمام مدارس هوشمندسازی شده است
فیروز عارفی در گفتوگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سقز اظهار داشت: اصحاب رسانه و آموزش و پرورش در راستای فراهم ساختن زندگی بهتر برای شهروندان، توسعهنیافتگی را نشانهگیری و برای رفع مشکلات توسعهای و پیداکردن نشانههای توسعهنیافتگی شهرستان سقز تلاش کنند.
وی افزود: در این راه، صاحبان رسانه و متولیان آموزش و پرورش میتوانند با گفتوگو و مدارا، مسائل را رصد و برای رفع مشکلات تلاش کنند.
وی با بیان اینکه، رسانهها چشم بینای جامعه و ناظر بر اعمال و رفتار مردم و مسوولان هستند و در راستای حفاظت از منافع عمومی تلاش میکنند، یادآور شد: حساسیت جامعه نسبت به آموزش و پرورش دلیل توجه اصلی رسانهها به این نهاد است.
مدیر آموزش و پرورش سقز عنوان کرد: رسانهها با نقد سازنده و ارائه راهکار و پیشنهاد، یاریگر و بال آموزش و پرورش محسوب شده زیرا یکی از کارکردهای رسانه، تقویت اهداف آموزشی و تربیتی نهاد تعلیم و تربیت است و تعامل دستگاه تعلیم و تربیت با رسانه، برای جامعه بسیار ضروری است.
عارفی اضافه کرد: مهمترین نقش یک رسانه، آگاهیبخشی است و هر رسانه با حقیقتجویی و حقیقتگویی، رعایت انصاف، دوری کردن از حب و بغض، انعکاس اطلاعات درست و مراجعه به منابع اصلی و غیررسمی ( چندمنبعی)، میتواند به عنوان مرجع رسانه، محل رجوع مردم و دیگر رسانهها تبدیل شود.
وی با عنوان اینکه برای واکنش به اخبار مجموعه آموزش و پرورش، آماده گفتوگو با رسانهها هستیم، خاطرنشان ساخت: دستگاه تعلیم و تربیت در این راستا، چون اتاق شیشهای خواهد بود.
وی با اشاره به تاثیر روزنامهنگاری بر فضای عمومی، از رسانهها خواست، آموزش و پرورش را در انجام ماموریتها یاری دهند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز یادآور شد: شهروندان سقزی از رویدادهای علمی و فرهنگی استقبال میکنند و این نوع دیدگاه و رویکرد مردم شهرستان سقز، برای کادر علم و تربیت، دلگرم کننده است.
کمبود نیروی آموزشی
مدیر آموزش و پرورش سقز اظهار داشت: ۲۴۰ نفر از کادر آموزشی مدارس شهرستان سقز سال گذشته بازنشست شدند و سال آینده هم بیش از ۳۰۰ نفر شرایط بازنشستگی پیدا خواهند کرد و این در حالی است که ۷۰ نفر جذب شده است.
عارفی افزود: آموزش و پرورش سقز مبدا انتقال است نه مقصد، و معلمان سایر شهرها، میل ندارند به سقز منتقل شوند این در حالی است در صورتی که اجاز دهیم سالانه بیش از ۱۰۰ نفر از معلمان سقز به مرکز استان خواهند رفت.
وی با اشاره به کمبود نیروی آموزشی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان، محل خوبی برای پرورش نیرو است و بایستی ظرفیت پذیریش این مکان علمی افزایش یابد.
کمبود فضای آموزشی
عارفی با بیان اینکه بیشتر مدارس شهرستان سقز در بازه زمانی سالهای ۴۷ تا ۶۷ ساخته شدهاند، اضافهکرد: ۴۰ مدرسه در شرف پیرشدگی و ۱۴ مدرسه تخریبی است که سالانه با مجوز نظام مهندسی کلاس در آنها دایر میشود.
وی با اشاره به تلاشهای مناسب آموزش و پرورش شهرستان سقز برای جذب خیران مدرسهساز، تصریح کرد: جبران کمبود فضای آموزشی در شهرستان سقز نیازمند همت خیران مدرسهساز کشوری است.
وضعیت مدارس
مدیر آموزش و پرورش سقز در این نشست خبری گفت: تمام مدارس این شهرستان، هوشمند و دارای وسایل گرمایشی مناسب هستند و هیچ یک از مدارس با بخاری نفتی و گازی گرم نمیشوند.
وی یکی از پاشنه آشیلها در حوزه پوشش تحصیلی مدارس را عدم استقبال دانشآموزان دختر در بخش سرشیو سقز عنوان و اضافه کرد: شاید یکی از دلایل آن مسائل فرهنگی، جغرافیایی و معیشتی باشد.
غارفی همچنین با بیان اینکه بازگشایی مدارس تصمیمی سخت ولی بد نبوده است، عنوان کرد: اولیاء از بازگشایی مدارس استقبال کردهاند.
عارفی با یادآوری اینکه برای بازگشایی مدارس بر اساس دستور ملی، سه سناریوی بازگشایی برای مدارس کمتر از ۷۰ نفر، شاد و ترکیبی پیشبینی شده است، افزود: بیش از ۷۰ درصد دانشآموزان بالای ۱۲ سال واکسن کرونا دریافت کردهاند. وی با اشاره به آموزش از طریق فضای مجازی، ادامه داد: سال گذشته از محل کمکهای مردمی ۸۹۰ میلیون تومان تبلت و ۱۴۰ میلیون تومان ملزومات مدارس برای دانشآموزان نیازمند تهیه شد.
وی با بیان اینکه از ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹ به عنوان مدیر آموزش و پرورش سقز منصوب شدهام، افزود: در این مدت ۹ مدرسه خیرساز کلنگزنی شده است که تا پایان سال تعدادی از آنها به بهرهبرداری میرسد و در این راستا معتقدم نهضت مدرسهسازی در شهرستان سقز راهاندازی شده است.
فیروز عارفی، افزایش تعداد رتبههای برتر کنکور در سال جاری، توفقیات به دست آمده در حوزه المپیادهای علمی، کسب رتبه ممتاز در پروژه پرسش مهر، افزایش ۲ برابری درآمد آموزش و پرورش، جمعآوری اموال زائد، تعیین تکلیف مدارس تخریبی و اخذ مجوز برای تخرب آنها و ساماندهی هزینههای آموزش و پرورش را از دیگر دستاوردها برشمرد.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۴