تهران

توقف بی‌دلیل احداث موزه در شهر ۸ هزار ساله/ هویت تاریخ ری دستخوش بازی‌های سیاسی شده است

احمد ابوحمزه استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ ری در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در ری، با اشاره به لزوم احداث موزه در شهر ۸هشت هزار ساله ری اظهار کرد: سال گذشته طرح توسعه مرکز ری شناسی به‌منظور احداث موزه مردمی بر اساس اصول و قواعد مراکز تاریخی مهم به شهرداری منطقه ۲۰ ارائه شد و در همان روزها نیز موافقت مجموعه شهرداری با اختصاص بودجه دو میلیارد تومانی اعلام شد اما متأسفانه در ماه‌های گذشته به دلایل نامعلومی پیگیری لازم برای تخصیص آن انجام نشد.

وی با بیان اینکه موزه ری باید دارای قابلیت دسترسی عمومی باشد، گفت: موضوعیت موزه باید به‌گونه‌ای باشد که برای مردم با هر سلیقه‌ای و با هر قصدی که وارد این شهر می‌شوند جذابیت داشته باشد و اطلاعات کلی شهر تاریخی ری را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

کارشناس مسائل تاریخی ادامه داد: این موزه در طراحی دارای تجهیزات و فناوری‌های نوینی است و می‌تواند امکان نمایش آثار تاریخی را به‌طور مجازی فراهم کند و تمام ظرفیت‌های ری اعم از اولین‌ها و تاریخ هزاران ساله ری را به نمایش بگذارد.

ابوحمزه با اشاره به اینکه طرح توسعه مرکز ری شناسی به شهرداری ارائه و چندین جلسه نیز با شهردار وقت و معاونین و خصوصا معاونت فرهنگی شهرداری منطقه ۲۰ برگزار شد، تصریح کرد: پس از آن به دلیل آتش سوزی در آن مرکز شهردار وقت منطقه ۲۰ مجدداً درخواست ارائه طرحی کامل‌تر و حتی با هزینه‌ای بیشتر داشت که مجدداً از سوی کارشناسان اقدامات لازم انجام گرفت و طرح جدید مجدداً ارائه شد و در حال حاضر نیز اقدامات ساخت و ساز و طراحی بر اساس طرح پیشنهادی ما بوده است.

وی ادامه داد: جلسه‌ای با حضور کارشناسان حوزه موزه و مسؤولان شهرستان تشکیل شد که طرح نهایی و حتی جانمایی‌ها نیز لحاظ و بر اساس طرح اولیه تمام اقدامات درخور و قابل توجه طراحی شد به‌گونه‌ای که بر اساس مطالعات انجام گرفته از تمام تجهیزات و فن‌آوری روز در این پروژه استفاده خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته امکان نمایش ۱۰ دوره مهم از تاریخ ری همراه با شخصیت‌های معروف و آرمیدگان در ری به واسطه تجهیز با ابزار مولتی مدیا اجرایی خواهد شد و تولید محتوای خاص برای ارائه به سایت‌ها و فضای مجازی به‌منظور بهره‌گیری مراجعان در نظر گرفته شده است.

ابوحمزه یادآور شد: شهرداری در مقطعی در سال گذشته موافقت خود را با اجرای طرح اعلام کرد و بودجه آن نیز تأمین شد اما پس از آن در ابتدای سال جاری به دلایل نامشخصی ادامه طرح را متوقف کردند.

این پژوهشگر ری شناس در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهر تاریخی ری موزه ندارد و این در حالی است که سایر شهرهای هم رده با ری دارای چندین موزه برای نمایش آثار تاریخی آن سرزمین هستند لذا امیدواریم در دوره جدید شورای شهر و رویکرد شهردار جدید منطقه ۲۰، تمهیدات ویژه‌ای در زمینه ایجاد این موزه انجام شود زیرا تحقیقات گسترده‌ای برای اجرای این طرح انجام گرفته است.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا