سیاسی

حجت‌الاسلام پناهیان: دانشجوی هنر، پیام آور آزادی و خلاقیت است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی برگزیده های ایران، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه امروز در اختتامیه رویداد «آینده روشن» که به همت نهاد رهبری در دانشگاه ها برگزار شد، با بیان اینکه هنر برای هنر هیچ ایرادی ندارد، افزود: اصولا خدا ما را برای زیبایی، زیبابینی و سرگرمی آفریده و دین ما را به چیزی جز این ها دعوت نمی کند.

* دین وهنر اشتراکات بسیاری دارند

وی با اشاره به اینکه خدا هرگز علیه دوست داشتنی های انسان محدودیتی ایجاد نکرده است، تصریح کرد: هیچ دینی نمی گوید لذت ها را کنار بگذارید و این محدودیت هایی که به نام دین برای لذت ها و سرگرمی ها عنوان می شود، در واقع به خاطر خود منطق لذت است که محدودیت بردار است.
 
حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه دین پاسبان بدی ها نیست بلکه انسان را برای لذت بردن هرچه بیشتر راهنمایی می کند، اظهار کرد: دین، زیبایی مطلق است و اینکه بگوییم دین طرفدار زیبایی است، تعبیر درستی نیست. آنقدر وجوه مشترک دین و هنر و طلبکاری دین از هنر زیاد است که در وصف نمی گنجد.

وی تصریح کرد: دین از انسان می خواهد که خودش باشد؛ متأسفانه پس از ۴۰ سال هنوز نتوانسته ایم در جامعه جا بیندازیم که دین یک امر فطری است و اغلب مردم به ویژه نوجوانان و هنرمندان تصورشان این است که دین محدودکننده است در حالی که اگر اینگونه بود، در اوج معنویت و عرفان می بایست محدودیت ها نیز در اوج بود اما می بینیم که اتفاقا در این سطح، همان محدودیت های عادی زمان و مکان نیز برداشته می شود.

* دین برای تأمین دلخواه های انسان است

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، دین برای تأمین دل بخواهی های ما است و اختلاف ها از جایی نشأت می گیرد که دل بخواهی های خود را درست تشخیص ندهیم؛ انسان ها معمولا در اثر ناآگاهی، دل بخواهی های تحمیلی پیدا می کنند اما وقتی آگاه  می شوند، می فهمند که حقیقتا چه می خواهند و آن جاست که حرف همه یکی می شود.

* ضرورت تدریس انسان شناسی و روانشناسی در رشته های هنری

حجت الاسلام پناهیان در ادامه، ضمن تأکید بر ضرورت ارائه واحدهای انسان شناسی و روانشناسی در دانشگاه ها و رشته های هنری، اضافه کرد: دانشجوی هنر باید مخاطب خود را بشناسد و بداند برای چه کسی و با چه ویژگی ها و نیازهایی اثر هنری تولید می کند تا اثرگذار واقع شود.

وی خطاب به دانشجویان هنر ادامه داد: هر کدام از شما که اثرتان مخاطب را به سمت کشف عالم زیبای درون ببرد و او را جذب بهشت درونش کند، اثری جاودانه خلق کرده است؛ هر اثری که به شکوفایی انسان و قدرتمندی روح و کشف زیبایی های درون او کمک کند، اثر هنری دینی و عارفانه است و نباید حتما دارای نمادهای دینی باشد.

* دانشجوی هنر، پیام آور آزادی و خلاقیت است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشجوی هنر، پیام آور آزادی، خلاقیت و هنر بوده و طبیعی است که نسبت به سایر رشته ها عارف تر باشد، ابراز کرد: دانشجویان هنر فراتر از روزمرگی و تکرارها، افق بازی را پیش روی خود دارند و از آنجا که با زیبایی ها ارتباط دارند، معمولا انسان های با صفایی می شوند و انتظار معنویت نیز از آن ها بیشتر است.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه انسان اگر متوجه زیبایی های درون خود شود، زیبایی قرآن و نماز و سایر ارکان دین را نیز درک خواهد کرد، افزود: نمونه های عدم درک زیبایی های درون را حتی در آثار هنری مشهور جهان شاهد هستیم؛ به عنوان مثال، بسیاری از فیلم ها و موسیقی ها دل انسان را شکسته و او را به هم می ریزند در حالی که این آشفتگی با روح هنر در تضاد است.

* زبان هنر را با تولید آثار فاخر قدر بدانید

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در ادامه مراسم که در مشهد مقدس برگزار شد، از دانشجویان خواست تشرف به محضر امام معصوم(ع) در آغاز دوران دانشجویی خود را قدر دانسته و از ایشان طلب خیر و برکت و توفیق رقم زدن اتفاقات بزرگ را بخواهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دانشجویان هنرمند خاطرنشان کرد: زبان هنر چون با فطرت انسانی سر و کار دارد، نیاز به ترجمه ندارد؛ خداوند این زبان و فرصت را در اختیار شما نهاده است، بنابراین تلاش کنید این فرصت را از طریق تولید آثاری با مفاهیم و مضامین عالی هنری قدر بدانید.

حجت الاسلام مصطفی رستمی در پایان، رویداد «آینده روشن» را مقدمه تأسیس کانون های آینده روشن در نهاد رهبری دانشگاه ها برشمرد.

در پایان مراسم، با حضور حجج اسلام پناهیان و رستمی و رؤسای دانشگاه ها، از رتبه های تک رقمی در گروه آزمایشی هنر تقدیر و کیک آینده روشن برش زده شد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا