اقتصادی

افزایش صادرات نفت ایران به چین در ماه اکتبر

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل برگزیده های ایران، رویترز به نقل از  تاجران و شرکت‌های رهیابی کشتی‌ها نوشت: واردات نفت چین از ایران به طور متوسط در ۳ ماه گذشته بیش از نیم میلیون بشکه در روز بوده است، زیرا دریافت نفت ارزان، از خطرات دور زدن تحریم‌ها برای خریداران مهم‌تر است.

باوجود تحریم ها، خرید نفت ایران از سوی چین امسال ادامه پیدا کرده است. تحریم هایی که اگر اجرا شود، واشنگتن دسترسی کسانی که آنها را نقض کرده اند به اقتصاد آمریکا قطع می‌کند.

به گفته تاجران و منابع رهیابی کشتی ها، پس از اینکه واردات نفت چین از ایران در ماه های ژوئن و جولای نسبت به رکورد ماه می، کاهش چشمگیری پیدا کرد، پالایشگاه‌های مستقل چین دوباره از نفت ارزان ایران استقبال کردند، زیرا پکن، سهمیه‌های جدید واردات اعلام کرده است.

 اما لی، تحلیلگر بازار گفت: «تخفیف های شدید نفت ایران و سهمیه های جدید اعلامی از سوی دولت چین، تقاضا از سوی پالایشگاه های مستقل چین را افزایش داده است.»

وی افزود حاشیه سود بالای پالایش در چین نیز از دلایل افزایش بود.

به نوشته این گزارش، ارزش محموله های نفتی ایران اکنون به ۱.۳ میلیارد دلار در ماه می‌رسد و بخش اعظمی از آن به چین فروخته می‌شود.

ایران در ماه آگوست ۶۶۰ هزار بشکه در روز و در ماه سپتامبر ۵۴۵ هزار بشکه در روز نفت به چین ارسال کرده است. این رقم در ماه اکتبر به ۴۷۰ هزار بشکه در روز افت کرد.

از این رو، متوسط صادرات نفت ایران در سه ماه به ۵۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است که از بازه ژوئن تا جولای که برابر روزانه ۴۷۸ هزار بشکه بود، بیشتر است.

صادرات نفت ایران در ماه می به ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسیده بود. متوسط صادرات ایران تا پایان ماه اکتبر در سال جاری به ۵۶۲ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گفته تاجران، نفت خام ایران که حدود ۶ درصد از واردات نفت خام چین را به خود اختصاص می‌دهد، در حال حاضر به عنوان نفت عمان، امارات متحده عربی و مالزی به چین صادر می شود و از برزیل و غرب آفریقا خارج می‌شود.

رویترز به نقل از تاجران نوشت، نفت ایران با ۴ الی ۵ دلار تخفیف نسبت به قیمت نفت برنت برای تحویل و حدود ۶ تا ۷ دلار کمتر نسبت به نفت معیار خاورمیانه یعنی عمان فروخته می‌شود.

وزارت خانه چین بدون اشاره به جزئیات محموله ها به رویترز گفته است روابط تجاری عادی میان چین و ایران باید مورد احترام باشد.

این وزارتخانه اعلام کرد، چین از آمریکا می خواهد که تحریم های یک جانبه غیرقانونی را در اسرع وقت لغو کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در ماه سپتامبر به رویترز گفته بود واشنگتن از خرید نفت چین از ایران آگاه است و دیپلماسی را به عنوان «مسیری موثرتر برای رسیدگی به نگرانی های ما” انتخاب کرده است.

ارسال محموله‌های نفت ایران به چین در ماه های ژوئن و جولای کاهش یافت، به علت محدود شدن معاملات نامنظم  تجاری و توقف مجوزهای واردات پالایشگاه‌های مستقل کاهش یافت.

به گفته ورتکسا مدیر بازرگانی مستقر در چین، در فاصله زمانی بین ژوئن و سپتامبر، حدود ۷ میلیون بشکه نفت به مخازن تضمینی منتقل شد تا سهمیه ماه اکتبر پکن منتشر شود.

این بشکه‌های نفت در نهایت در ماه اکتبر به استان شاندونگ، مرکز مستقل پالایش چین، انتقال یافتند.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا