بین الملل

امضای ۳۴ توافقنامه همکاری رهاورد سفر «تاکایف» به کره جنوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان که به کره جنوبی سفر کرده است بعد از مذاکرات در سطح عالی در میزگردی با مشارکت نمایندگان برجسته ترین شرکت های این کشور شرکت و سخنرانی کرد.

تاکایف در سخنانی نتایج مذاکرات خود با رئیس جمهور کره جنوبی را برای شرکت کنندگان بیان کرد و «سئول» را شریک استراتژیک «نورسلطان» خواند.

وی گفت: حجم سرمایه گذاری مستقیم در اقتصاد قزاقستان طی ۱۵ سال گذشته بالغ بر ۶ میلیارد دلار بوده است. بیش از ۵۵۰ شرکت با سرمایه گذاری کره با موفقیت در خاک قزاقستان فعالیت می‌کنند و تاکنون با مشارکت آنها ۲۴ پروژه بزرگ به مبلغ بیش از ۲.۵ میلیارد دلار اجرا شده است.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه در مورد برنامه ها جهت اجرای ۱۶ پروژه سرمایه گذاری امیدوارکننده به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در زمینه های مانند صنعت خودرو، ساخت مسکن، متالوژی و کشاورزی صحبت کرد.

وی در بخش دیگری شرکت های کره ای را برای مشارکت در اجرای پروژه های ۵G، استخراج فلزات گرانبها و غیر آهنی، نیروگاه های بادی و خورشیدی، تولید سوخت هسته‌ای با استفاده از فناوری ای کره ای دعوت به عمل آورد.

تاکایف ضمن ارزیابی بالای از همکاری کشورش با کره جنوبی در زمینه مهندسی مکانیک تاکید کرد که به لطف مشارکت شرکت های بزرگ کره ای، صنعت خودروسازی در این کشور به یکی از کاتالیزورهای رشد اقتصاد قزاقستان تبدیل شده است.

رئیس جمهور قزاقستان، آمادگی خود را برای توسعه خط مدل و تعمیق بومی سازی تولید اعلام داشت.

وی در ادامه همچنین در مورد علاقه مندی خود به بومی سازی تولید تجهیزات و قطعات یدکی صنعت نفت و گاز به همراه شرکتهای کره ای و همچنین پردازش عمیق محصولات کشاورزی بر اساس فناوریهای جدید صحبت کرد.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین اعلام کرد که برای همکاری مستقیم با تجار کره ای با تصمیم وی گروه کاری ویژه ای تحت ریاست معاون نخست وزیر این کشور ایجاد می‌شود.

در پایان این میزگرد ۳۴ توافقنامه به مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار، از جمله ۲۱ توافقنامه تجاری و ۱۳ سند غیرتجاری به امضا رسید.

توافقات حاصل شده اجرای مشترک پروژه های سرمایه گذاری، انتقال فناوری های کره ای را بر اساس کارایی بالا و سازگاری با محیط زیست پیش بینی می‌کنند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا