لرستان

برداشت ۴۰۰ هزار تن چغندرقند از مزارع لرستان/ انتقال کشت بهاره به کشت پاییزه

اسفندیار حسنی مقدم امروزدر گفت‌و گو با خبرنگار برگزیده های ایران در خرم‌آباد، با اشاره به میزان برداشت چغندر قند از مزارع استان، اظهارکرد:  تاکنون ۱۸۰ هزار تن چغندر قند  با عیار قند ۱۶ درصد از مزارع استان برداشت و به کارخانجات طرف قرارداد کشاورزان تحویل شده است، پیش بینی ما این است که در مجموع ۴۰۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

وی افزود: سطح زیرکشت چغندرقند  استان در سال زراعی جدید طبق  ابلاغ وزارتخانه هفت هزار و ۵۰۰ هکتار است، میانگین تولید چغندر قند در واحد سطح درکشور ۵۶ تن اما در استان ۶۰ تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به شرایط بارندگی سال گذشته در استان تنها نکته مثبت در رابطه با کشت چغندر قند این است که بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ درصد از آبیاری مزارع چغندرقند از طریق سیستم نوین انجام می‌شود.

حسنی مقدم با بیان اینکه چغندر قند یکی از محصولات اساسی و استراتژیک در کشور است و سالانه در راستای واردات شکر مبالغ قابل توجهی هزینه می‌شود، افزود:  لرستان با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیزی که دارد یکی از استان‌های مستعد برای کشت محصول چغندر قند است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه چغندرقند در مناطق معتدل و گرم استان نیز قابل توسعه است، یکی از راهکاری سازگاری با کم آبی همچنین بهره‌وری حداکثری از آب  انتقال کشت بهاره به پاییزه در پل‌د‌ختر، کوهدشت و رومشکان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان این مطلب که طی دو سال گذشته چندین هکتار را به عنوان پایلوت از بهار به پاییز انتقال دادیم، عنوان کرد: امسال نیز با کارخانه قند شوش هماهنگی  کرده‌ایم و قرار است ۵۰ هکتار از مزارع چغندر قند  پل‌دختر  پاییز زیر کشت برود، با این کار علاوه بر رعایت تناوب حداکثر بهره‌وری از آب را هم داریم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا