آذربایجان غربی

لزوم افزایش ظرفیت جذب سیب صنعتی در آذربایجان‌غربی

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، اکبر کرامتی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار هکتار از باغات استان زیر کشت سیب درختی است، اظهار داشت: از این میزان ۶۱ هزار هکتار سیب بارور است که بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال از این باغات یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب برداشت می شود.

وی ادامه داد: از نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب تولیدی در سال‌جاری در حدود ۹۰۰ هزار تن به صورت سیب صادراتی و تازه خوری و مابقی سیب صنعتی است که امسال در زمینه بازار سیب صنعتی با مشکلاتی مواجه هستیم.

کرامتی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۷۵ هزار تن سیب درختی صادر شده و هم اکنون نیز روزانه نزدیک یک هزار و ۲۰۰ تن صادرات داریم اما با توجه به محدود بودن فصل صادرات این روند باید تسریع یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از سیب به عنوان مزیت نسبی بخش کشاورزی استان نام برد و عنوان کرد: بیش از ۹۰  درصد سیب‌های تولیدی استان ارزش تازه خوری و صادرات دارد و تنها ۸ درصد سیب های تولیدی صنعتی است.

وی هوا و وزش های باد گرم را از مهمترین دلایل ریزش سیب در سال‌جاری عنوان کرد و افزود: امسال این شرایط موجب شده ۵۰ هزار تن میزان سیب صنعتی استان افزایش یابد و در زمینه بازار فروش آن با مشکل مواجه شویم.

کرامتی با اشاره به چالش بازار پس از تولید سیب در استان، گفت: امسال به دلیل به هم خوردن عرضه و تقاضا در بخش سیب به خصوص سیب صنعتی دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان باغداران پای کار آمد و در ابتدای فصل برداشت محصول خرید تضمینی سیب صنعتی با قیمت ۱۴۶۰ تومان آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه استان رتبه دوم صنایع تبدیلی کشور را دارا است، افزود: تاکنون ۲۹ هزار تن از سیب‌های صنعتی استان توسط آستان قدس رضوی و نیز ارسال به استانهای یزد و سمنان خریداری شده و مابقی نیازمند مشارکت بیشتر کارخانجات صنایع تبدیلی و سایر دستگاه های ذیربط برای جذب مازاد محصول است.

 کرامتی با بیان اینکه علاوه بر ساماندهی بازار سیب صنعتی باید چاره اندیشی اساسی برای صادرات سیب‌های درجه یک و دو استان نیز صورت گیرد، اضافه کرد: باید مسئولان ذیربط تمهیدات و راهکارهای اساسی در زمینه تسهیل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزی مخصوصاً سیب درختی را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا