فارس

هنگامی که مرد میدان با تدبیر طلایی به آشوب‌ها خاتمه داد

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، نگاهش از جنس زمین نبود که به راحتی با امیال دنیوی فریفته شود و نفوذ همان نگاه بود که مصداق بارز “اشدا علی الکفار رحماء بینهم” شد.

چهره‌ و رفتارش، کاریزماتیک و دلنشین برای محرومان و رعب‌افکن برای اشرار و متجاوزان بود.

وجودش به مردم امنیت می‌بخشید و در سهمگین‌ترین حادثه‌ها، امین دلهایی میشد که به او چشم دوخته بودند و چه سخت است امین و ناجی طوایفی شوی که از بیم رنج و نا امنی سر در چاه سکوت فرو می‌بردند.

حالا نزدیک‌تر شده بود، فقط سایه‌اش به هیات ده‌ها مرد بود و خودش مردانه در میدان… دل که با خدا صاف شود، امین همه اقشار و گروه‌ها می‌شوی و دل می‌سپاری به ملکوتی که پشتوانه دنیا و عقبی است.

شنیده بود که ناامنی در کرمان و سیستان بیداد می‌کند و همین یک گزارش، کافی بود تا مرد میدان، هنوز از تکانه‌های جنگ رها نشده به میدان دیگری رسوخ کند؛ میدانی از جنس تدبیرِ طلایی

شنیده بود که نا امنی در کرمان و سیستان بیداد می‌کند و همین یک گزارش، کافی بود تا مرد میدان، هنوز از تکانه‌های جنگ رها نشده به میدان دیگری رسوخ کند؛ میدانی از جنس تدبیرِ طلایی.

تازه دفاعِ حق علیه باطل را سپری کرده بود، آنجا که سجاده بر آتش پهن می‌کرد و راز و نیازش آرزوی شهادت بود. اما آن روزها شهید نشد تا خود به پیشگویی مقتلش بپردازد، در زمانی معین و در پس سلحشوری‌هایی که در میادین داخلی و خارجی کرده بود…

رمزگشایی از وقایعی تکان‌دهنده؛ وقتی مرد میدان اشرار را سر به راه کرد

کارگردان مستند آورتین در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه همه، حاج قاسم سلیمانی را در هیبت نظامی و کسوت فرماندهی سپاه قدس می‌شناختند، می گوید: آشنایی با اقدامات و رشادت حاج قاسم در مقطع زمانی نیمه اول دهه ۷۰ و نحوه مواجهه او با اشرار خطرناک منطقه جنوب شرق کشور، می توانست به خاطر وقایع آن زمان، جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد.

حسن وزیر زاده ادامه می‌دهد: سینمای مستند، می‌تواند با ذائقه مخاطب همگرایی کند، وقتی شخصیت‌هایی نظیر سردار سلیمانی، در زندگی خود تجربه مبارزه با اشرار و رام کردن آنها، به شکل منحصر به فرد را دارد، این امر برای عموم مردم جذاب و دیدنی خواهد بود.

سینمای مستند، می‌تواند با ذائقه مخاطب همگرایی کند، وقتی شخصیت‌هایی نظیر سردار سلیمانی، در زندگی خود تجربه مبارزه با اشرار و رام کردن آنها به شکل منحصر به فرد را دارد، این امر برای عموم مردم جذاب خواهد بود

وی اظهار می‌کند: چالش بزرگی که در این مقطع زمانی وجود داشت، فقر و ناامنی و حضور اشراری است که سردار آنها را بدون خونریزی و جنگ سر به راه کرد، از این رو در حال حاضر، سر طایفه‌های جنوب شرق کشور، حاج قاسم را در حد فوق‌العاده‌ای تکریم می‌کنند و اهالی منطقه، نام قاسم آباد را بر روستاهای خود نهاده و عکس حاج قاسم را بر دیوار هر خانه‌ای نصب کرده‌اند.

توصیف واقعی سردار از زبان مردم

این مستندساز می‌گوید: سعی نکردیم اسطوره‌سازی شعاری کنیم و از سردار سلیمانی همان چهره واقعی خودش را نشان دادیم، همان‌گونه که مردم منطقه جنوب شرق او را توصیف کردند.

وزیر زاده بیان می‌کند: اساس کار ما این بود که مستند آورتین، از روایت حقایق تکان‌دهنده جنوب شرق و نا امنی‌های منطقه آغاز شود و در نهایت به رشادت حاج‌قاسم در این جریان برسد، بنابراین یکی از محورهای اصلی کار، وضعیت مردم منطقه بود.

سران طوایف جنوب شرق و دغدغه و مطالبه‌‌ای که بر زمین مانده است

وزیر زاده اظهار می‌دارد: این اشرار به وسیله حاج قاسم سربه راه شدند و پس از دریافت امان‌نامه، سلاح‌های خود را تحویل دادند و حاج قاسم به آنها زمین‌های کشاورزی ارائه داد و آنها را مورد حمایت قرار داد و این‌گونه بود که بعد از یکصد سال نا امنی، امنیت به منطقه برگشت.

کارگردان آورتین ضمن بیان دغدغه سران طوایف منطقه، می‌گوید: اما پس از شهادت سردار طی دو سال اخیر، آنها مشکلاتی دارند که اگر پیگیری نشود بار دیگر احتمال اینکه منطقه به کانون تهدید تبدیل شود، وجود دارد.

وزیر زاده خاطرنشان می‌کند: آنها نامه‌هایی از سردار دارند که پیگیری کار آنها را به دستگاه‌های اجرایی محول کرده اما طی این دو سال، در مجموعه های اداری به نامه‌ها توجه نشده است.

آغاز فیلمسازی از پایگاه مقاومت مسجدی در جهرم

این کارگردان جوانِ جهرمی، دارای مدرک کارشناس کارگردانی سینما است و فیلمسازی را از مسجد امام حسین جهرم آغاز کرده و از ۱۲ سال پیش تاکنون به این کار مبادرت می ورزد.

به گفته وزیر زاده، این کانون فیلمسازی چند دوره به عنوان نمونه کشوری انتخاب شده و پایگاه مقاومت مسجد امام حسین، یکی از قطب‌های فیلمسازی کشور است.

پرستاران مدافع سلامت، آزادگان دفاع مقدس، مدافعان حرم و اعتیاد از جمله موضوعاتی است که محور مستندهای این کارگردان جوان است.

تهیه کننده مستند آورتین نیز دانش آموخته رشته کامپیوتر است و در کارنامه خود فیلم های رویای حاتم (شرح زندگی شهید ابومنتظر المحمداوی)، راز خوشبختی (تشییع میلیونی سردار سلیمانی) و مستند شهید ذوالفقار عزالدین از شهدای لبنان را دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در مستند آورتین سعی شده که از تکلف‌های سینمایی دور شویم و فضای مستند و واقعی را برای مخاطب تداعی کنیم، وقتی این تداعی به درستی صورت گیرد، مخاطب هم به سمت مستند کشیده می‌شود تا حقایق را دریابد.

اسرافیل کلیجی ادامه می‌دهد: اسم جشنواره سینما حقیقت به راستی برازنده است; چرا که مستند، بازگوکننده حقایق است و در مستند آورتین نیز زوایای پنهان زندگی سردار نهفته است.

اتفاق عجیب این بود که بزرگترین اشرار جنوب شرق کشور، بدون درگیری و خونریزی با درایت حاج قاسم، اسلحه خود را تحویل داده و سر به راه گشتند تا جایی که بعدها به عنوان کارآفرینان و معتمدین منطقه خود شناخته شدند

وی اظهار می‌دارد: اتفاق عجیبی که بین سالهای ۷۰ تا ۷۵ ایجاد می شود این است که بزرگترین اشرار جنوب شرق کشور، بدون درگیری و خونریزی با درایت حاج قاسم، اسلحه خود را تحویل داده و رام و سر به راه شدند تا جایی که بعدها به عنوان کارآفرینان و معتمدین منطقه خود شناخته شدند.

کلیجی می‌گوید: با تماشای مستند آورتین در‌می‌یابیم که حاح قاسم تا چه حد دغدغه امنیت مردم را داشت، هرچند مردانی از جنس حاج قاسم کم نیستند و در کشور ما هستند افرادی که در گمنامی به مردم خدمت می‌کنند و به حفظ امنیت مرزها می‌پردازند و همان طور که حاج قاسم در زمان حیات خود، تمایلی به شناخته شدن نداشت، این افراد نیز در گمنامی باقی مانده‌اند.

تهیه کننده آورتین با اشاره به روند ساختار این اثر بیان می کند: در این مستند، کار تکنیکال خاصی انجام نشده و فضا رئال و به دور از شعار است.

وی ادامه می‌دهد: با احترام به سایر هنرمندان، من اسطوره‌سازی شعاری را مناسب نمی‌دانم چرا که کار، به دور از شعار و بدون بزرگ‌نمایی، بی‌شیله و پیله است و بهتر با مردم ارتباط برقرار می‌کند.

به گفته کلیجی، مستند آورتین به زودی از شبکه‌های صدا و سیما پخش می‌شود.

بخش دوم مستند آورتین را ادامه تماشا می‌کنید و در گزارش بعدی با فصل پایانی این مستند آشنا می‌شوید.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا