Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
فارس من|پالایشگاه شازند قربانی خصوصی‌سازی می‌شود؟ - خبرگزاری برگزیده های ایران
مرکزی

فارس من|پالایشگاه شازند قربانی خصوصی‌سازی می‌شود؟

خبرگزاری برگزیده های ایران اراک؛ صدای خصوصی‌سازی پالایشگاه شازند مدت‌هاست به گوش می‌رسد، این بحث واکنش‌های زیادی در محافل سیاسی و اقتصادی به همراه داشته و مسئولان استانی از جمله آیت‌الله قربان‌علی دری‌نجف‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، نمایندگان مردم شهرستان‌های استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی و بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بارها با این موضوع مخالفت کردند و این کار را خطرناک دانستند و نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند.

تجربه‌های ناموفق خصوصی‌سازی در استان مرکزی باعث شده تا دلسوزان این صنعت در استان نگرانی‌های خود را بارها و بارها نسبت به این موضوع ابراز کنند.

خبرگزاری برگزیده های ایران قبلا مطالب و گزارشاتی را در این خصوص با عنوان «بایدها و نبایدهای واگذاری پالایشگاه شازند به بخش خصوصی»  منتشر کرده است که می‌توانید این مطالب را که با حضور مهدی‌زاده استاد دانشگاه و دکترای اقتصاد استان و منصور کاظمی کارشناس مسائل استراتژیک مطرح شده در اینجا (بخش اول) و اینجا (حقایق بازگو شود) و اینجا (واگذاری زمینه‌ساز یک فاجعه است)، دستگاه قضا در واگذاری پالایشگاه شازند نظر منفی خود را بارها اعلام کرد(اینجا)، سرنوشت پالایشگاه شازند را به سرنوشت هپکو و آذرآب دچار نکنیم(اینجا)، پالایشگاه امام خمینی شازند نه‌تنها زیان‌ده نیست، بلکه سودده است(اینجا)، دستگاه قضا اجازه واگذاری واحدهای پالایشگاه شازند را ندهد(اینجا) را بخوانید.

جبران کسری بودجه کشور با فروش پالایشگاه شازند

حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تدبیر وزارت امور اقتصادی و دارایی برای فروش اموال مازاد دولت به منظور جبران کسری بودجه در روزهای گذشته اعلام می­‌دارد که سازمان خصوصی‌سازی نیز در این رابطه، عمل به تکالیف بودجه سال ۱۴۰۰ را در اولویت قرار داده و به‌زودی از طریق فروش سهام این دارایی‌های مازاد را عرضه خواهد کرد به طور مثال طی ماه جاری سهام پالایشگاه شازند در بازار بورس عرضه خواهد شد.

لازم به ذکر است به غیر از پالایشگاه شازند برخی دیگر از پالایشگاه‌ها و شرکت‌های دولتی دیگر نیز مانند پالایش نفت آبادان، پالایش نفت خوزستان و ماشین‌سازی تبریز جزء لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در سال ۱۴۰۰ هستند.

تمام محصولات تولیدی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، دارای استاندارد روز دنیا (یورو ۴ و یورو ۵) است.

در سال گذشته این پالایشگاه، به عنوان تنها پالایشگاه کشور موفق به تولید محصولات خاصی چون نرمال هگزان و نرمال پنتان شده است که نیاز کشور به واردات را برطرف کرده است.

تولید این دو محصول مانع خروج سالانه ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور شده و حتی امکان صادرات نیز فراهم شده است و سالانه ۴۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

یک فعال اجتماعی در این رابطه به خبرنگار برگزیده های ایران می‌گوید: همان‌طور که می‌دانیم یکی از محصولات آلاینده در پالایشگاه‌های کشور، گوگرد است که در راستای استاندارد بودن و ارتقای کیفیت محصولات، در گذشته روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ تن تولید گوگرد در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند انجام می‌گرفت، اما امروز این استخراج گوگرد از محصولات به حدود ۴۵۰ تن در روز رسیده است.

حسین معافی بیان کرد:‌ پالایشگاه شازند از نظر میزان تولید خوراک در کشور رتبه چهارم را داراست و با تولید ۲۵ درصد بنزین مورد نیاز کشور، جایگاه اول در میان پالایشگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است، همچنین در تولید نفت کوره (مازوت) رتبه اول در اختیار این مجموعه صنعتی است.

وی افزود: جالب است که جهت واگذاری این مجتمع بزرگ و حیاتی، قیمت ۲۱۱ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که باید چگونگی کشف این قیمت توسط کارشناسان و متخصصین به‌صورت واضح و شفاف به مردم و مسئولین اعلام شود.

این فعال اجتماعی ادامه داد: نکته قابل تأمل اینجاست که سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در اظهارنظرهای مختلف، از لزوم متوقف شدن واگذاری‌ها تا زمان ارزیابی نتایج خصوصی‌سازی سال‌های گذشته و انجام اصلاحات ضروری سخن گفته بود ولی انگار قرار است که اشتباهات خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته دوباره در مورد پالایشگاه شازند نیز تکرار شود و مشکلاتی را برای مردم، دولت، مسئولین و به‌ویژه تولید داخلی کشور به وجود آورد.

معافی همچنین یادآور شد: هنوز چالش‌ها و مشکلات واگذاری برخی از شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ کشور مرتفع نشده و تاکنون ارزیابی‌ها و اصلاحات لازم در این خصوص صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: نتایج تلخ و ناگوار خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها در سال‌های گذشته و عدم ارزیابی‌های دقیق و کارشناسی آنها نشان می‌دهد که نباید اجازه دهیم بدون تأمل و نظرات کارشناسی دقیق، پیشرفته‌ترین پالایشگاه نفت ایران دچار بحران شود و آسیب‌های فراوانی را به تولید کشور و مردم منطقه وارد کند.

این فعال اجتماعی تأکید کرد: در سال‌های گذشته نیز بحث واگذاری پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند مطرح بود که با مخالفت شدید امام جمعه اراک، نمایندگان مجلس، استاندار، مردم و مسئولین مواجه شد؛ امید است که قبل از این واگذاری‌ها علاوه بر اصلاح ایرادات قبلی و کسب تجربه از واگذاری‌های گذشته و بازنگری قانونی آن با مسئولین محلی و استانی نیز مشورت شود و خواست و دیدگاه‌های آنان مورد بررسی قرار گیرد تا مانع از بروز مشکلات و چالش‌های احتمالی شود.

«جلوی خصوصی‌سازی پالایشگاه شازند را بگیرید» از سوژه‌های ثبت شده در سامانه برگزیده های ایران من است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا