اخبار ورزشی

سازوکار لیگ قهرمانان اروپای ۳۶ تیمی؛ سهمیه‌های اضافه به کدام لیگ‌ها می‌رسد؟

سازوکار لیگ قهرمانان اروپای ۳۶ تیمی؛ سهمیه‌های اضافه به کدام لیگ‌ها می‌رسد؟

– اخبار ورزشی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، یکی از سیاست‌های مقامات اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) برای از کم نشدن حامیان‌شان بعد از خطری جدی که از جانب پروژه سوپرلیگ، افزایش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان اروپا بود و در همین راستا، از فصل ۲۵-۲۰۲۴ مهمترین تورنمنت باشگاهی قاره سبز با ۴ تیم بیشتر، یعنی ۳۶ تیم برگزار خواهد شد. برای خیلی‌ها اما این سؤال مطرح است که این چهار سهمیه اضافه به کدام لیگ‌ها و تیم‌ها و بر اساس چه ملاک و معیاری تعلق خواهد گرفت.

یوفا برای برگزاری نسخه جدید لیگ قهرمانان، اصلاحاتی نوآورانه در نظر گرفته است که یکی از آنها پایان سیستم «سقوط» تیم‌های سوم مرحله گروهی به لیگ اروپا است و دیگری افزایش تعداد تیم‌ها و به تبع آن تغییر شیوه برگزاری بازی‌های مرحله گروهی به مدل سوئیسی.

یوفا برای توزیع ۴ سهمیه اضافه در لیگ قهرمانان در فاصله سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷، سه شیوه متفاوت دارد. اولین سهمیه اضافه به لیگ پنجم در رده بندی لیگ‌های یوفا اختصاص خواهد گرفت. در حال لیگ پنجم رنکینگ باشگاهی سه سهمیه لیگ در لیگ قهرمانان دارد که دو تای آنها به طور مستقیم به مرحله گروهی و دیگری از مرحله سوم مقدماتی وارد مسابقات خواهد شد. با افزایش سهمیه، این لیگ سه سهمیه مستقیم در مرحله گروهی خواهد داشت و سهمیه چهارمش برای مرحله سوم مقدماتی هم حفظ می‌شود.

روایت آمار از لیگ قهرمانان اروپا در فصلی که گذشت

دومین سهمیه اضافه در مرحله گروهی، به یکی از قهرمانان لیگ‌های رده پایین‌تر اروپا تعلق خواهد گرفت که در حال حاضر از مراحل مقدماتی وارد مسابقات می‌شوند. در نهایت دو سهمیه اضافه دیگر باقی می‌ماند که یوفا آنها را برای پاداش دادن به لیگ‌های برتر قاره سبز در نظر گرفته است. بر این اساس این دو سهمیه هر سال متغیر خواهند بود و به لیگ‌هایی تعلق می‌گیرند که فصل قبل نمایندگان‌شان عملکرد و نتایج بهتری داشته باشند. به عنوان مثال فصل گذشته لیگ برتر انگلیس که از آن منچسترسیتی قهرمان شد و سری A که سه تیمش در مرحله یک چهارم نهایی، دو تیمش در نیمه نهایی و یک تیمش در فینال حضور داشتند، بالاترین امتیازات را کسب کردند و اگر نسخه جدید لیگ قهرمانان از فصل پیش رو آغاز می‌شد، این دو تیم صاحب ۵ نماینده می‌شدند در حالی که اکنون هر کدام‌شان چهار سهمیه حضور مستقیم در مرحله گروهی دارند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا