فارس

آثار باستانی که شبانه تخریب می‌شوند

محمدجواد جوکاری در گفتگو با خبرنگار فارس در کازرون، اظهار داشت: این خانه بر اساس کارشناسی های صورت گرفته، یکی از خانه های با ارزش و تاریخی شهرستان کازرون‌ محسوب می شد و با توجه به مستند نگاری، پنل برداری و اقدامات اولیه این مکان را جهت ثبت آثار ملی در نظر گرفته بودیم.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه در این زمینه تلاش کردیم، افزود: در این  زمینه، نامه نگاری نماینده شهرستان به دادستانی و دستور دادستانی به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به گفتگو پیرامون ثبت ملی این‌ اثر، ضمن رایزنی اولیه با مالک خانه به منظور ثبت در فهرست آثار ملی و تملک خانه توسط اداره میراث فرهنگی انجام شده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی کازرون در ادامه توضیح داد: طی تماس های مکرر و اخطار، متاسفانه با عدم‌ حضور و همکاری مالک‌ مواجه شدیم و در ادامه مطلع شدیم‌ خانه شبانه تخریب گردیده است.

جوکاری در ادامه با اشاره به عدم‌ اطلاع مجموعه میراث فرهنگی از وقوع این اتفاق تصریح کرد: تخریب خانه تاریخی سلامی قطعا توسط مالک صورت گرفته است و با توجه به اینکه شهرداری هیچ‌ مجوزی جهت تخریب خانه صادر نکرده است و حساسیت اداره میراث فرهنگی به روی این موضوعات، این اقدام‌ پیگرد قانونی دارد.

 وی افزود: مقیاس این‌ خانه تاریخی ۵۰۳ متر با زیر بنای ۳۳۸ متر مربوط به اواخر دوریه زندیه است و چون بدون کسب مجوز از اداره میراث‌ فرهنگی و شهرداری مورد تخریب واقع شده است از طریق قضایی پیگیر موضوع می باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون‌ گفت: امیدوارم با همکاری ارگانهای مربوطه بتوانیم بافت تاریخی شهرستان کازرون که دارای اهمیت زیادی می باشد را حفظ کنیم.

انتهای پیام/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا