فارس

آثار باستانی که شبانه تخریب می شوند

 محمد جواد جوکاری در گفتگو با خبر نگار فارس در کازرون، اظهار داشت: این خانه بر اساس کارشناسی های صورت گرفته، یکی از خانه های با ارزش و تاریخی شهرستان کازرون‌ محسوب می شد و با توجه به مستند نگاری، پنل برداری و اقدامات اولیه این مکان را جهت ثبت آثار ملی در نظر گرفته بودیم.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه در این زمینه تلاش کردیم افزود: در این  زمینه، نامه نگاری نماینده شهرستان به دادستانی و دستور دادستانی به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به گفتگو پیرامون ثبت ملی این‌ اثر، ضمن رایزنی اولیه با مالک خانه به منظور ثبت در فهرست آثار ملی و تملک خانه توسط اداره میراث فرهنگی انجام شده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی کازرون در ادامه توضیح داد: طی تماس های مکرر و اخطار، متاسفانه با عدم‌ حضور و همکاری مالک‌ مواجه شدیم و در ادامه مطلع شدیم‌ خانه شبانه تخریب گردیده است.

جوکاری در ادامه با اشاره به عدم‌ اطلاع مجموعه میراث فرهنگی از وقوع این اتفاق تصریح کرد: تخریب خانه تاریخی سلامی قطعا توسط مالک صورت گرفته است و با توجه به اینکه شهرداری هیچ‌ مجوزی جهت تخریب خانه صادر نکرده است و حساسیت اداره میراث فرهنگی به روی این موضوعات، این اقدام‌ پیگرد قانونی دارد.

 وی در ادامه افزود: مقیاس این‌ خانه تاریخی ۵۰۳ متر با زیر بنای ۳۳۸ متر مربوط به اواخر دوریه زندیه است و چون بدون کسب مجوز از اداره میراث‌ فرهنگی و شهرداری مورد تخریب واقع شده است از طریق قضایی پیگیر موضوع می باشیم.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون‌ در پایان گفت: امیدوارم با همکاری ارگانهای مربوطه بتوانیم بافت تاریخی شهرستان کازرون که دارای اهمیت زیادی می باشد را حفظ کنیم.


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا