فرهنگ و هنر

آداب مسافرت| عملی که با آن سلامت سفر را می‌خرید

آداب مسافرت| عملی که با آن سلامت سفر را می‌خرید

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، صدقه از ارزش‌های بی‌بدیل آموزه‌های اسلام است که از خصلت‌هایی مثل نوع‌دوستی و ایثار و مواسات و مودت به مردم و در رأس تمام اینها دستیابی به خشنودی خداوند سرچشمه می‌گیرد. انسانی که صدقه می‌دهد،‌ به خاطر خدا از بخشی از مال خود می‌گذرد تا مشکلات نیازمندی را کاهش دهد. در ارزش صدقه همین بس که در دست پروردگار قرار بگیرد؛ امام صادق علیه‌السلام فرمود: هیچ چیزی نیست مگر آنکه مَلکی بر آن موکل است جز صدقه، چه آنکه صدقه در دست خدا واقع می‌شود «ما من شَیءٍ اِلا وکلَ بهِ ملکٌ إلا الصَّدَقهَ؛ فاِنّها تَقَعُ فی یدِ الله

اما خداوند برای این امر به ظاهر کوچک ارزش‌گذاری کرده، پاداش عظیمی را به صدقه‌دهنده عطا می‌کند که طبق روایات، از جمله آنها طول عمر، شفای مریض،‌ دورکننده فقر، عامل عبور از صراط و مایه ضمانت بهشت است.

آداب مسافرت| پرهیز پیامبر (ص) از تنها به سفر رفتن

از دیگر آثاری که برای صدقه در روایات بر شمرده‌اند، دفع بلاست که این مورد بیشتر در عامه مردم شهرت دارد. حال فرد مؤمنی که قصد سفر دارد، با دادن صدقه، بلاهایی به اندازه مصلحت خداوند از خود دفع می‌کند. امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمود «اِفتَتِحْ سَفَرَکَ بالصَّدقَهِ و اخرُجْ  إذا بَدا لکَ؛ فإنَّکَ تَشتَرِی سلامَهَ سَفَرِکَ وَ اقْرَأْ آیَهَ الْکُرْسِیِّ إِذَا بَدَا لَک‏؛ مسافرت خود را با صدقه دادن آغاز کن و هرگاه خواستى بیرون برو؛ زیرا [ با صدقه دادن ]سلامت سفرت را مى‌خرى؛ سپس آیهالکرسی را بخوان.»

از یک منظر بالاتر، خداوند اعمالی را در بین بندگان خویش قرار داده تا انسان‌ها با انجام آنها ثمراتی را کسب و نیز ضررهایی را از خود دفع کنند؛ انفاق مال یا بذل مال در همین دایره اعمال قرار دارد و صدقه یکی از مصادیق انفاق مال است.

انتهای‌ پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا