سیستان و بلوچستان

آغاز نوزدهمین فصل کاوش محوطه جهانی شهرسوخته سیستان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زاهدان، علیرضا جلالزایی امروز در جلسه بررسی وضعیت کاوش شهر سوخته اظهار کرد: نوزدهمین فصل کاوش در محوطه جهانی شهرسوخته توسط تیم حفاری ایران و ایتالیا به سرپرستی سیدمنصور سیدسجادی باستان‌شناس برجسته ایرانی آغاز شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: در این فصل از حفاری قرار است بخش مسکونی مرکزی و بخش مسکونی شرقی این محوطه مورد کاوش قرار گیرد. 

وی ادامه داد: این عملیات با توجه به شرایط بحرانی کرونایی منطقه بارعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و همه اعضای تیم اعم از باستان‌شناسان، پژوهشگران، کارگران و خدمه با داشتن کارت سلامت در محل حضور می‌یابند. 

جلالزایی بیان کرد: مدت‌زمان حفاری این دوره ۶۰ روز پیش‌بینی شده که از این مدت ۴۵ روز به فعالیت‌های میدانی و ۱۵ روز به جمع‌بندی اطلاعات میدانی، تنظیم گزارش و ارسال به پژوهشگاه در نظر گرفته شده است. 

وی با اشاره به اینکه محوطهٔ باستانی شهرسوخته دارای قدمتی ۵ هزار ساله بوده و هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می‌شود، گفت: این محوطه در تیرماه سال ۱۳۹۳ مصادف با ۲۵ ژوئن ۲۰۱۴ در فهرست جهانی آثار تاریخی ثبت شد. 

گفتنی است؛ شهرسوخته در ۵۶ کیلومتری جنوب زابل و ۱۶۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه راه زابل به زاهدان واقع شده است.

انتهای پیام/۳۱۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا